ویکیلیکس:

تلاش عربستان برای آزادی اتباع تروریست خود در لبنان

تلاش عربستان برای آزادی اتباع تروریست خود در لبنان
چهارشنبه 3 تير 1394 - 14:17

سایت مؤسسه ویکی لیکس از تلاش عربستان برای آزادی مجرمان متهم به اعمال تروریستی از زندان های لبنان پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ویکیلیکس که با انتشار اسناد محرمانۀ به شهرت جهانی دست یافته ست، اخیرا 70 هزار سند محرمانه از رسوایی های عربستان سعودی را منتشر کرد.

در یکی از این اسناد، تلاش های عربستان برای آزاد کردن مجرمان متهم به تروریسم، در لبنان فاش شده است.

بر اساس این اسناد، سفارت عربستان در لبنان، همواره پیگیر اوضاع عربستانی هایی بوده است که در لبنان به جرم اعمال تروریستی در زندان به سر می برند و این مساله را، نه یک مساله حقوقی، بلکه مساله ای سیاسی و امنیتی قلمداد می کند.

شاخص ترین زندانی های عربستانی در این مجال، از عناصر "فتح الاسلام" و عناصری از گروه های وابسته به تشکیلات القاعده بودند که در سال 2005 به بعد، توسط پلیس و نیروهای امنیتی لبنانی دستگیر شدند.

سفارت عربستان در لبنان، پیگیرِ اوضاع این افراد بود و علاوه بر کمک های لازم، همواره آزادی آن ها را درخواست و مبالغ کفالت آن ها را پرداخت می کرد.

شاخص ترین سندی که در این زمینه، توسط ویکیلیکس افشا شده است، صورتجلسه ملاقاتِ "علی عواض العسیری" سفیر سعودی در بیروت با "سعید میرزا" دادستان کل دادگاه تجدید نظر در تاریخ 3/10/2011 بود.

العسیری در این دیدار، با دیدگاهی طایفه ای، سعید میرزا را به عنوان شخصی سنی مذهب و دوست دار عربستان سعودی می ستاید. آن گاه از قول او می نویسد که راه حل مساله بازداشت شدگان سعودی در لبنان، منوط به راه حلی سیاسی است که با صدور عفو از سوی رییس جمهور لبنان، امکان پذیر خواهد بود.

26

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها