جاسوسی عربستان،امارات و بحرین از شهروندان

جاسوسی عربستان،امارات و بحرین از شهروندان
دوشنبه 22 تير 1394 - 14:43

اسناد فاش شده نشان می دهد که کشورهای عربستان، امارات، بحرین و عمان نرم افزارهایی برای جاسوسی از شهروندان خود خریداری کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بعد در  پی هک شدن سایت شرکت ایتالیایی «هکینگ تیم» مسؤول فروش نرم افزارهای جاسوسی، 5 ژوئیه جاری و افشای تعداد زیادی از اسناد مربوط به قرارداد با حدود 30 کشور، اکنون این سوال مطرح می شود که مهم ترین قراردادهای جاسوسی کشورهای عربی علیه مخالفان که این شرکت در آن ها نقش داشته و فاش شده است، کدامند؟

با افشای اسناد این شرکت، مشخص شد که دستکم هشت کشور عربی یعنی مصر، عربستان، امارات، عمان، سودان، بحرین، مغرب و تونس از این شرکت نرم افزارهایی برای جاسوسی از شهروندان خود به ویژه نرم افزار RCS یا جاسوسی از راه دور خریداری کرده اند. در این کشورها سازمان های اطلاعاتی یا وزارت کشور و یا وزارت دفاع این نرم افزارها را خریداری کرده اند. برخی از کشورها نیز شرکت های دیگر را برای خرید نرم افزارهای جاسوسی واسطه قرار داده اند تا نامشان مخفی بماند.

نرم افزار RCS از قویترین نرم افزارهای جاسوسی شمار می رود و تقریبا همه این کشورهای عربی این نرم افزار را خریده اند.

اسناد فاش شده نشان می دهد مصر بعد از انقلاب 25 ژوئیه 2011 و به طور مشخص در سال 2012 نرم افزارهای جاسوسی برای وزارت دفاع و سازمان های امنیتی خریده است. این اقدام بیانگر نقش عمیق دولت در اجرای برنامه های خاص خود بدور از خواسته مصری ها برای برخورداری از آزادی است که در ماه ژوئیه 2013 سرکوب شد.

دولت مصر از دسامبر 2014 یک سری اقداماتی را برای کنترل اینترنت آغاز کرده بود و اطلاعاتی درباره اقدام وزارت کشور به خرید سامانه های جاسوسی برای شنود مصری ها منتشر شده است. این اقدامات به بهانه های مختلف از جمله حفظ امنیت ملی و مبارزه با جرائم و کنترل فضای عمومی انجام شده است.

روزنامه اکونومیست 16 ژوئیه 2014 گزارشی با عنوان (ما شما را زیر نظر داریم) منتشر کرد و جاسوسی عربستان از تلفن های همراه شهروندان این کشور فاش شد.

بعد از هک شدن سایت شرکت «هاکینگ تیم» مشخص شد که عربستان نرم افزار کنترل از راه دور (RCS) را خریداری کرده است. با این نرم افزار تلفن های همراه کنترل می شود و در واقع نرم افزار جاسوسی از تلفن های همراه است.  

نتایج بررسی های محققان دانشگاه تورنتو درباره استفاده برخی کشورها از نرم افزار RCS که در فوریه 2014 منتشر شد، نشان می دهد که 21 کشور این نرم افزار را در اختیار دارند و از آن استفاده کرده اند. مصر، مغرب، عمان، عربستان و سودان از جمله این کشورها هستند.

تحقیقاتی که بین سال های 2011 و 2014 انجام شده است نشان می دهد که در تعدادی از کشورهای عربی از این نرم افزار استفاده شده است.

 

پربیننده ترین خبرها