پرونده جنایات ترکیه علیه سوریه در راه دادگاه لاهه

پرونده جنایات ترکیه علیه سوریه در راه دادگاه لاهه
پنج‌شنبه 8 مرداد 1394 - 20:02

العالم - دادگاه بین المللی لاهه بررسی پرونده جنایت های جنگی دولت اردوغان در سوریه را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری العالم به نقل از خبرگزاری سوریه - سانا - قضات دادگاه بین المللی کیفری لاهه، بررسی پرونده ای را آغاز کرده اند که در آن سران ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و احمد داوود اوغلو، نخست وزیر و افکان آلا، وزیر کشور سابق و حقان فیدان، مستشار سازمان اطلاعات این کشوربه ارتکاب جنایت جنگی در سوریه متهم شده اند.

پایگاه اینترنتی اودا تی وی ترکیه با ذکر این نکته که حزب آزادیخواه خلق ترکیه این شکوائیه را تقدیم دادگاه مذکور کرده است گزارش کرد: دبیرخانه دادگاه لاهه در جوابیه خود تأکید کرد که بررسی موضوع را در چارچوب اساسنامه رم آغاز کرده و سپس درباره آغاز یا عدم آغاز تحقیقات تصمیم گیری خواهد کرد.

این پایگاه اینترنتی افزود: احتمال آغاز تحقیقات و دادخواهی در این دادگاه، علت اعلان جنگ دولت ترکیه علیه گروه داعش در این مقطع زمانی است.

از سوی دیگر یک وکیل به نام ورال ارگول گفته است: با اینکه کشاندن اردوغان و مقام های دولتی ترکیه به دادگاه در این شرایط غیر ممکن است،  اما طرح موضوع شکایت کاری بجاست.

وی توضیح داد که ماجرای توقیف کامیونهای متعلق به سازمان اطلاعات ترکیه بهترین گواه بر ارتکاب جنایت جنگی در سوریه از سوی نظام ترکیه به رهبری اردوغان است.

از جمله اتهام های مطرح شده علیه اردوغان کمک تسلیحاتی و مالی به گروههای تروریستی، تحریک غیر مستقیم آنها به جنگ علیه سوریه، واسطه گری برای فروش نفت از سوی گروه تروریستی داعش به طور غیرقانونی و نادیده گرفتن نفوذ تروریستها به سوریه از طریق خاک ترکیه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها