جنوبی‌های یمن مزدوران عربستان را غافلگیر کردند

جنوبی‌های یمن مزدوران عربستان را غافلگیر کردند
شنبه 24 مرداد 1394 - 10:06

درگیری نیروهای جنبش جنوب یمن با مزدروان عربستان و عناصر القاعده و باندهای مسلح هادی در عدن؛ عربستان و متحدانش در یمن را غافلگیر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روزها حوادث بسیاری در جنوب یمن رخ می دهد که رسانه ها تا کنون به آنها توجه نکرده بودند. مهمترین تحول در همین زمینه درگیر شدن نیروهای جنبش جنوب یمن با مزدوران عربستان و عناصر مسلح وابسته به هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری است.
پنج شنبه شب برخی قبایل وابسته به جنبش جنوب یمن، پس از درگیری با شبه نظامیان وابسته به منصور هادی و افراد مسلح حزب اصلاح و دیگر تکفیریهای مورد عربستان، بندر عدن و مناطق مهمی را به تصرف خود درآوردند.
منابع یمنی گفتند نیروهای جنوبی، متشکل از 20 گروه توانستند مبادی ورودی به عدن را به تصرف خود درآوردند و با تجمع در گروههای بزرگتر، حرکت بعدی خود را برای تصرف کامل عدن آغاز کردند. این در حالی است که نیروهای اماراتی زیر ضربات سنگین مهاجمان مجبور به عقب نشینی شدند.
درگیریهای شدید دیگری هم در گذرگاه الودیعه واقع در استان حضرموت بین افراد مسلح جنوبی با نیروهای تابع سرتیپ محمد علی المقدشی و افراد مسلح تابع هاشم الاحمر وابسته به عربستان درگرفت. در این درگیری که بر سر چگونگی توزیع پولهای عربستان در میان گروههای مسلح در یمن درگرفت تعدادی از عناصر دو طرف کشته و مجروح شدند.
منابع مطلع گفته اند علت اصلی درگیری، مخالفت دو طرف با دریافت سهم برابر با مزدوران سومالیایی از این کمکها است. این مزدوران خارجی از سوی عربستان سازماندهی و به یمن اعزام شده اند.

عناصر جنبش جنوبی و حزب الاصلاح که در حضرموت متحد هستند در الضالع رودر روی هم قرار گرفته اند. این در حالی است که مسلحین حراک جنوبی در مناطق مختلفی از العند رو در روی عناصر مسلح القاعده قرار گرفتند و درگیریهای پراکنده ای بین دو طرف بر سر تصرف این منطقه درگرفت.
قبل از شروع این درگیریها و به مدت یک ماه سایتهای خبری و صفحات کاربری فعال در تویتر و فیسبوک خبرهایی را از بروز درگیریهایی در جنوب بین عناصر جنبش جنوبی و تروریستهای داعش و القاعده و حتی شبه نظامیان وابسته به منصور هادی درج می کردند.
در مناطق جنوبی یمن نیز افراد جنبش مردمی، شبه نظامیان منصور هادی و عناصر القاعده را متهم کرده اند که با ایجاد علائمی، مواضع و محل تجمع این گروه را برای حملات هوایی جنگنده های عربستان نشانه گزاری کرده اند.
پس اشغال شهر المکلا  در حضر موت توسط القاعده در دوم آوریل، این شهر همچنان کانون تظاهرات علیه حضور القاعده است. مخصوصا که القاعده اقدام به وضع محدودیتهایی برای اهالی این شهر کرده بودند به عنوان مثال خرید و فروش و مصرف قات (نوعی گیاه حاوی مواد مخدر) را ممنوع کرده و بازار این نوع مواد را در حضرموت به آتش کشیدند. همچنین دادگاههایی را برای محاکمه کسانی که از این قرانین سرکوبگرانه سرپیچی می کنند تأسیس کردند.
به گفته هواداران نیروهای جنوبی هدف این جنبش از درگیری در عدن و الضالع و حضرموت، خنثی کردن تلاش کسانی است که می کوشند خواسته های جدایی طلبانه این جنبش را مورد بهره برداری قرار دهند لذا این چنین بود که به حرکت درآمده و بندر عدن را تصرف کرد.

پربیننده ترین خبرها