کشورهای اسلامی به جرگه منتقدان ریاض پیوستند

کشورهای اسلامی به جرگه منتقدان ریاض پیوستند
چهارشنبه 8 مهر 1394 - 19:35

به دلیل تعلل و عدم همکاری عربستان سعودی در خصوص فاجعه منا و خودداری از دسترسی کامل به اجساد کشته شدگان و عدم اقدامات لازم برای شناسایی هویت کشته ها، برخی کشورهای اسلامی نیز پس از ایران به جرگه منتقدان ریاض پیوستند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مقامات اندونزی، پاکستان، هند و نیجریه نیز در کنار ایران از عربستان انتقاد و تاکید کردند که ریاض امکان دسترسی کامل به اجساد کشته شدگان فاجعه منا و انجام اقدامات لازم برای احراز هویت کشته ها را فراهم نمی‌کند علاوه بر این بر سر شمار قربانیان این فاجعه نیز مناقشه وجود دارد.

دولت اندونزی با انتشار بیانیه ای به انتقاد از عربستان سعودی پرداخت و تاکید کرد که ریاض مانع از این شده است تا اطلاعات اولیه حادثه منا به دست دیپلماتها برسد و آنها نتوانستند خود را به اجساد قربانیان برسانند.

مقامات اندونزی خاطرنشان کردند که مسوولان عربستان سعودی در بررسی و رسیدگی به فاجعه منا "به کندی" عمل می‌کنند و هماهنگی لازم را برای مدیریت این فاجعه ندارند.

علاوه بر مقامات اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است، مقامات هند و پاکستان نیز از دولت عربستان انتقاد و خاطرنشان کردند که این فاجعه‌ انسانی را به شیوه‌ا‌ی ناهماهنگ و ناکارآمد مدیریت می‌کند.

مقامات اندونزی و پاکستان تاکید کردند که دیپلمات‌های آنان در عربستان بعد از ساعت‌ها معطلی توانستند به اجساد برای بررسی هویت شهروندان خود دسترسی پیدا کنند و این دسترسی نیز محدود بوده است.

مقامات ایران انتقادهای شدیدی علیه عربستان مطرح و خاطرنشان کرده اند که دولت این کشور درخصوص دسترسی به اجساد جانباختگان "کارشکنی" می کند.

عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان در مراسم حج به ۱۱۰۰ نفر رسیده است. وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تصاویر اجساد ۱۱۰۰ نفر به دیپلمات‌های کشورهای مختلف برای شناسایی هویت اجساد تحویل داده شده است.

این آمار در حالی اعلام می شود که لحظاتی پیش از این، سایت وزارت بهداشت عربستان سعودی شمار کشته شدگان فاجعه منا را 4173 نفر اعلام کرده بود که البته بعد از لحظاتی این خبر را از روی سایت حذف کرد و مشخص نیست چرا مسوولان سعودی آمار واقعی کشته شدگان را اعلام نمی کنند.

یک دیپلمات نیجریه‌ای که از کانتینر اجساد بازدید کرده است به رسانه‌ها گفت که به‌نظر او شمار اجساد بیشتر از چیزی بود که عربستان اعلام کرده است. دیپلمات‌های اندونزیایی و پاکستانی نیز می‌گویند به آن‌ها تصاویر اجساد دست‌کم هزار و نود تن نشان داده شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها