درگیری و انشعاب در صفوف طالبان افغانستان

درگیری و انشعاب در صفوف طالبان افغانستان
سه شنبه 19 آبان 1394 - 11:46

العالم - روزنامه های تایمز و ایندیپندنت از بروز شکاف و انشعاب در صفوف گروه طالبان در افغانستان و نبرد سنگین بین آنها خبر دادند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه تایمز با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد، یک جناح تندروی گروه طالبان با جدا شدن از این گروه، با داعش ارتباط برقرار کرده و موجی از عملیات قتل طائفه ای وحشیانه را به راه انداخته است.

این روزنامه از نبردهای شدید سه روز اخیر بین دو گروه رقیب طالبان در ولایت زابل در جنوب افغانستان از زمان جدا شدن آنها از یکدیگر سخن گفت که 50 کشته برجای گذاشته است.

در این گزارش آمده است: کشف اجساد هفت شیعه اقلیت هزاره نگرانی خاصی را درخصوص به راه افتادن کشمکش و تنفر طائفه ای ایجاد کرده است. گروه تروریستی داعش در افغانستان ایدیولوژی کشمکش طایفه ای را در این کشور در دستور کار خود قرار داده است.

براساس این گزارش، باوجود شکاف و انشعاب در گروه طالبان، اما این گروه جدا شده از طالبان اولین گروهی است که به طور علنی اشتراک مواضع خود با گروه داعش را اعلام می کند.

این گروه جدا شده از طالبان هفته گذشته خود را "شورای عالی امارات اسلامی" خواند.

برخی مسوولان افغانستان گفتند که گروه جدا شده در ولایت زابل با عناصر مسلح طرفدار گروه داعش یک سری حملات خونین را علیه گروه طالبان انجام داد.

در همین حال، روزنامه ایندیپندنت نیز به نقل از گزارش خبرنگار خود از شهر کابل خاطرنشان کرد، یک گروه جدید جدا شده از گروه طالبان آمادگی خود را برای مذاکره با دولت افغانستان ابراز داشته و اعلام کرده است که به زنان اجازه تحصیل و کار کردن خواهد داد.

به نوشته ایندیپندنت، عبدالمنان نیازی نایب رییس این گروه جدا شده گفت: گروهش هفته گذشته بعد از نشست جنگجویان طالبان در ولایت فراه در غرب افغانستان تاسیس و محمد رسول حاکم سابق دوره حکومت طالبان را به رهبری خود تعیین کرده است.

شکاف و انشعاب بعد از نشست جنگجویان طالبان در ولایت فراه روی داد.

هنوز روشن نیست که این گروه جدا شده تا چه میزان از تایید عناصر گروه طالبان برخوردار خواهد شد اما در حد خود چالشی برای اختر محمد منصور به شمار می رود که رهبری طالبان را برعهده دارد. اختر محمد منصور رهبری گروه طالبان افغانستان را بعد از آن برعهده گرفت که در تابستان گذشته اعلام شد که ملا عمر رهبر گروه طالبان دو سال پیش فوت کرده است.

به نوشته این روزنامه، این گروه جدید تازه ترین نشانه از تشدید شکاف ها در داخل گروه اصلی طالبان است که پیکره آن تَرَک های زیادی در طول سال جاری برداشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها