طرح 185میلیاردی انرژی؛ فرانسه وانگلیس در راه ایران

طرح 185میلیاردی انرژی؛ فرانسه وانگلیس در راه ایران
يکشنبه 1 آذر 1394 - 14:43

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به تمایل شرکتهای فرانسوی و انگلیسی برای سرمایه گذاری در ایران، حجم سرمایه‌گذاری نفت و گاز طی 5 تا 6 سال آینده را حدود 185 میلیارد دلار اعلام کرد.

"امیر حسین‌ زمانی‌نیا" روز یکشنبه در برنامه "من طهران" شبکه خبری "العالم"؛ درباره اهمیت اجلاس کشورهای صادرکننده گاز گفت: کشورهای عضو جی ای سی اف حدود 68 درصد ذخائر گاز دنیا را در اختیار دارند و در تجارت جهانی گاز اعضای این مجمع نقش عمده‌ای دارند، وقتی سران یک جا جمع می شوند علاوه بر موضوع مورد نظر که اینجا گاز است فرصتی پیش می‌آید برای تبادل نظرهای  دو جانبه و چند جانبه و حتما می توانند هماهنگی هایی در سایر زمینه ها نیز باهم داشته باشند .
وی همچنین درباره دلیل اهمیت این اجلاس برای ایران، اظهار داشت: این اجلاس دارای موضوع  مهمی است، بنابراین برای ایران نیز اهمیت دارد. مجمع کشورهای گاز تصمیم به خصوصی نمی گیرد، صرفا مشورتی بوده و مذاکرات و هماهنگی هایی درباره سرمایه گذاری در منابع گازی، تولید گاز، فناوریهای نو انجام می‌دهد، و فقط از این نظر مهم است.

* جو سیاسی باعث افزایش مشارکت رؤسای جمهور کشورها شده است
زمانی‌نیا در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت این اجلاس با توجه به همزمانی برگزاری آن رفع تحریمها، گفت: به نظر من هر چیزی را باید در ظرف زمانی و مکانی خود بررسی کرد این اجلاس نیز از سال پیش  مشخص شده بود که در تهران برگزار شود، و در زمان تصمیم گیری برای برگزاری این اجلاس هنوز توافق هسته ای صورت نگرفته بود؛ منتها همیشه مسائل و شرایط و محیط سیاسی در نحوه مشارکت در یک اجلاس تاثیر گذار خواهد بود.
وی افزود: اگر نحوه شرکت یعنی تعداد روسای جمهوری که در این اجلاس شرکت می کنند بررسی شود ان مساله قابل دفاع خواهد بود که به خاطر جو سیاسی مثبت تر امروز تعداد روسای جمهور بیشتری نسبت به اجلاسهای گذشته شرکت می کنند.
زمانی نیا درپاسخ به این سؤال که آیا این اجلاس می‌تواند مانند اوپک به عنوان یک عامل قوی و اثر گذار عرض اندام کند، اظهار داشت: اوپک نتوانسته به اندازه وظیفه و مسؤولیتی که برعهده داشت موفق عمل کند که بخواهیم الگوی  جی ای سی اف قرار دهیم؛  جی سی اف  همچین وظیفه ای ندارد یک سازمان نیست یک مجمع مشورتی است، و صرفا با همدیگر هماهنگی می کنند اوپک نیز در 10 -15 سال اول کار زیادی نکرد و بیشتر مشورتی بود و 14 یا 15 سال برای یک سازمان بین المللی عمر زیادی نیست، و هنوز در دوران طفولیت خود قرار دارد و امیدواریم با هماهنگی اعضا به تدریج به طرف عرضه گاز و قیمتها نیز پیش برود، ولی در این مقطع چنین وظیفه‌ای ندارد.

* چند روز آینده قرارداد سرمایه گذاری خارجی عرضه می‌شود
زمانی‌نیا درباره موفقیتها در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی در زمینه نفت و گاز، اظهار داشت: در مورد گاز چند پروژه بزرگ داشتیم که به خاطر تحریمها اجرایی نشدند، پروژه ال ان جی که اجرایی نشد؛ ما تا چند روز دیگر نمونه قراردادمان را عرضه می کنیم.
وی تأکید کرد: در عرض دو سه ماه گذشته علاقه مندی زیادی از سوی شرکتهای بین المللی نفت هم از اروپا هم از آسیا برای مشارکت در پروژه های ما ابراز شده است، معتقدم بعد از رفع تحریمها و اجرایی شدن این قرارداد حتما مذاکرات جدی برای عقد قراردادهای جدید به منظور شراکت - چه سرمایه گذاری چه  انتقال تکنولوژی  و مدیریت - حتما صورت خواهد گرفت.
زمانی‌نیا ادامه داد: من خیلی خوش بین هستم؛ و سرمایه گذاری به نظر من انجام می شود.
وی با این حال تأکید کرد: برای ما انتقال تکنولوژی مهمتر است، ما در موقعیتی هستیم که انتخاب کنیم چطور شراکت به وجود بیاوریم، بر مبنای قرارداد جدید هر شرکت خارجی موظف می شود یک شریک ایرانی با صلاحیت داشته باشد، و ازآن طریق با همدیگر در سرمایه گذاری  هم در عملیات  پروژه ها  مشارکت کنند، و از این طریق انتقال فناوری صورت بگیرد چون مبنای صنعتی نفت و گاز ما بسیار توسعه یافته و موفق است .


* 185 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری نفت و گاز ظرف 5 سال آینده
زمانی‌نیا در پاسخ به این سؤال که حجم سرمایه گذاری چقدرخواهد بود، گفت: سرمایه گذاری مجموعا نفت و گاز برای 5 -6سال آینده حدود 185 میلیارد دلار خواهد بود، برای گاز به تنهایی فکر می کنم چیزی حدود 30  میلیارد دلار برای چند سال آینده خواهد بود .
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این بازه زمانی می توان موفق شد، تأکید کرد: این یکی از چالشهای ما است، من فکرمی کنم ایران سالیانه چیزی حدود 30 میلیارد دلار می تواند جذب کند.

* با همه شرکتهای بزرگ بین المللی نفتی مذاکره شده است
زمانی‌نیا درباره احتمال بازگشت شرکتهای اروپایی و به ویژه شرکتهایی مانند "توتال" و یا "بی پی" پس از توافق هسته‌ای، گفت: با همه شرکت های بزرگ بین المللی صنعت نفت و گاز مذاکرات مقدماتی صورت گرفته است، و همه این شرکت ها برای بازگشت به ایران ابراز علاقه کرده اند.
وی افزود: حتی مقداری جزئی تر هم ما در این مذاکرات پیش رفته‌ایم در مذاکرات مشخص شده است که هر یک از این شرکت‌های بین المللی بزرگ به کدام یک از پروژه‌ها علاقمندتر هستند، البته همه این مذاکرات تا زمان رونمایی از "آی پی سی" یا همان قراردادهای نفتی یکپارچه مذاکرات مقدماتی است، سپس روزهای 27 و 28 نوامبر این کار را خواهیم کرد و اواخر دسامبر و اوایل ژانویه یعنی زمانی که قراداد اجرایی می شود و تحریم‌ها برداشته می‌شود، مذاکرات جدی و ریز برای عقد قرارداد شروع می شود .

* شرط سرمایه گذاری خارجی انتقال تکنولوژی است
زمانی‌نیا درباره امکان حضور شرکتهای نفتی انگلیس گفت: ملاحظات ما تجاری، علمی و فنی خواهد بود؛ و برای ما تفاوت چندانی ندارد که این شرکت‌ها از انگلیس یا آمریکا یا فرانسه باشند. ما حق انتخاب داریم و با شرکتی تعامل می‌کنیم که ملاحظات ما را رعایت کند، و همانطور که گفتم انتقال تکنولوژی و مدیریت از نکات مهم ملاحظات ما است.

* مذاکره با شرکتهای انگلیسی برای سرمایه گذاری
زمانی‌نیا در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت‌های انگلیسی و آمریکایی برای مشارکت در بخش نفت و گاز ایران ابراز آمادگی کرده اند، اظهار داشت:  شرکت‌های آمریکایی برمبنای قوانین آمریکا نمی‌توانند در ایران فعالیت کنند چون مورد تحریم خود آمریکا قرار می‌گیرند، ولی شرکت های انگلیسی ابراز علاقه کرده اند و مذاکرات سیاسی نیز با مسؤولان و وزرای سیاسی انگلیس برای بحث و ارتقای همکاری های نفتی در کار بوده است.
وی درباره اینکه چه وقت ایران به بازار صادرات نفتی بازخواهد گشت، و سقف صادرات نفتی ایران چقدر خواهد بود، گفت: مساله مهمی که معمولاً مغفول است و به آن توجه کافی نمی شود ، ذخایر نفت و گاز ایران در مقایسه با مقدار تولید است. ما رتبه سوم یا چهارم جهان را در ذخایر نفتی داریم ولی تولیدمان به مراتب ناچیز است بنابراین سطح تولید ما باید به اندازه و نسبت ذخایرمان باشد و این امر قابل دفاع است.
زمانی‌نیا تأکید کرد:  بنابراین تولید کم ما در مقایسه با ذخایرمان باید این فرصت را به ما بدهد که قراردادهای تجاری برای اکتشاف و تولیدات بیشتر منعقد کنیم و به صورت قابل دفاعی بتوانیم سهم قبلی بازارمان را بگیریم؛ ما امیدواریم که این منطق درجلسات آتی اوپک مورد توجه قرار بگیرد و به خاطر مقدار ذخایری که ایران دارد، جا برای بازشدن سهم بازار ایران بازشود.

* تا 5 سال آینده 6 میلیون بشکه در روز تولید می‌کنیم
زمانی‌نیا درپاسخ به این سؤال که چه زمان طول خواهد کشید که سقف تولیدات نفتی ایران به سقف قبل از تحریم ها برگردد، گفت: زمان خاصی نمی توانیم اعلام کنیم؛ ولی برنامه ما این است که تا 5 سال آینده 6 میلیون بشکه در روز تولید کنیم، و چگونگی به دست آوردن سهم بازار به عرضه و تقاضا و قیمت نفت مربوط می شود. ما معتقدیم که تا یک سال آینده عرضه و تقاضای نفت یک مقدار متعادل‌تر خواهد شد.

* اولویت در بخش گاز، استفاده در داخل کشور است
زمانی‌نیا درباره اولویت در بخش گاز گفت: اولویت ما در بخش گاز، توسعه استفاده از گاز در داخل کشور است؛ و من با افتخار می گویم که حدود 90 درصد از مردم ایران از گاز بهره مند هستند و این یکی از شاخص های توسعه ما است.
وی تأکید کرد: بنابراین ما تولید چندان اضافی برای صادرات نداریم.

* از ماه آینده گاز به عراق صادر می کنیم
زمانی‌نیا خاطرنشان کرد: ما یک مقدار گاز به ترکیه صادر می کنیم و از ماه آینده به عراق صادر خواهیم کرد، ولی به تدریج تولیدات گازی ما بیشتر خواهد شد و برنامه ریزی کرده ایم که در 5 سال آینده هزار و 300 میلیون مترمکعب گاز تولید کنیم و هم اکنون 700 میلیون متر مکعب گاز در روز تولید می کنیم و اگر در برنامه خود موفق بشویم‌، می توانیم نقش عمده ای در هماهنگی تجارت گاز جهانی داشته باشیم.

* پروژه صدور گاز ایران به پاکستان و هند
امیرحسین زمانی نیا درباره صدور گاز ایران به پاکستان و هند و بحث های امنیتی در این خصوص گفت: کسانی که درگیر صنعت نفت و گاز هستند آدم‌های خیلی صبوری باید باشند، زیرا یک قرارداد نفتی مدت ها طول می کشد تا به سرانجام برسد.
وی افزود: به لحاظ استراتژیک، ایران و پاکستان دو کشور دوست هستند برای همین هم ما آماده عرضه گاز به پاکستان هستیم و این کشور هم برای دریافت گاز از ایران علاقه مند است. اما این کشور در مسائل زیربنایی از جمله ایجاد خطوط لوله به علت‌های اقتصادی مشکل دارد و نتوانسته این خط لوله را ایجاد کند، با این حال مذاکرات مجدد بین دو کشور شروع شده است.
زمانی‌نیا تأکید کرد: پاکستانی‌ها معتقدند که به زودی خط لوله را ایجاد و احداث خواهند کرد و ما هم برای صدور گاز به پاکستان آماده هستیم.

* جلسه گروه کاری مشترک ایران و هند سه شنبه تشکیل می‌شود
وی خاطرنشان کرد: درباره صدور گاز به هند نیز مذاکرات در حال انجام است. روز سه شنبه این هفته، گروه کاری مشترک ایران و هند در تهران تشکیل جلسه خواهد داد و مسائل را از جمله صدور گاز به هندوستان بررسی خواهد کرد.

* جنبه سیاسی سفر پوتین مهمتر از اقتصادی است
معاون امور بین الملل وزیر نفت درباره شرکت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست سران کشورهای صادر کننده گاز در تهران و برنامه سفر وی و اینکه برخی ها معتقدند جنبه سیاسی سفر وی مهم تر از جنبه اقتصادی سفر او است گفت: به احتمال قریب به یقین آقای پوتین روز دوشنبه(2 آذرماه 1394) به تهران خواهد آمد. همه روسای جمهوری که به تهران می آیند مورد احترام هستند و همه مذاکرات دوجانبه ای با دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران خواهند داشت.
وی افزود: یقینا، مذاکرات دوجانبه پوتین با آقای دکتر روحانی از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود، خصوصا اینکه پوتین سفر رسمی دوجانبه نیز انجام می دهد؛ به این معنا که صرفا برای شرکت در این اجلاس گازی به تهران سفر نمی کند، بلکه سفر وی سفر دوجانبه نیز هست. بنابراین، تمام مسائل دوجانبه مورد علاقه هر دو کشور به ویژه مسائل منطقه ای و بین المللی بین دو رئیس جمهور مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، و درباره آینده هماهنگی‌هایی با یکدیگر خواهند داشت.

* خرید نفت از داعش
زمانی‌نیا درباره ارتباط امنیت و انرژی و مسائل امنیتی منطقه از جمله تهدیدهای گروه تروریستی داعش و مسأله سوریه و اقدام این گروه تروریستی در استخراج نفت سوریه و عراق و صدور آن به دیگر کشورها و حجم و مقدار این صادرات نیز گفت: من جزئیاتی درباره حجم و مقدار نفتی که داعش استخراج و صادر می کند ندارم، اما اینکه به کدام کشورها صادر می کند خیلی پیچیده نیست، ولی من نمی خواهم وارد این مسأله بشوم.

* جنگ با تروریسم باید یک مقابله بین المللی باشد
زمانی‌نیا تأکید کرد: موضوع مهم این است که حوادث غیر انسانی که اخیرا در پاریس و اروپا پیش آمده، برای همه مشخص کرد که جنگ با تروریسم باید یک مقابله بین المللی باشد. هیچ کس نمی تواند از تروریسم کوری که داعش اعمال می کند مصون باشد. بنابراین، یکی از روش های موثر مبارزه با تروریسم بین المللی مبارزه با منابع مالی تروریسم است و نفت یکی از آنها است و کشورهایی که خریدار نفت از داعش هستند باید مجدد به این فکر کنند که بخشی از حل این مسأله باشند و نه مشکل.

* چرا شورای امنیت به موقع برای مقابله با داعش تصمیم گیری نمی‌کند
معاون امور بین الملل وزیر نفت درباره اینکه آیا جامعه بین الملل درباره درآمدهای نفتی داعش از صادرات به طور جدی اقدامی انجام داده است یا خیر گفت: طبیعتا، یکی از ایرادهایی که مسؤولان ایرانی  به سازمان های بین المللی وارد می کنند همین موضوع است که چرا شورای امنیت سازمان ملل به موقع برای جلوگیری از اعمال  غیرانسانی داعش در منطقه تصمیم گیری نمی کند.
وی افزود: دو سال پیش آقای دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل قبل از اینکه داعش به این شکل به وجود آید، اعلام خطر و از جامعه جهانی دعوت کرد که به صورت متحد با خشونت و افراط گرایی مبارزه کنند، و این قعطنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم شد، اما عملا شورای امنیت سازمان ملل مثل بقیه موارد به موقع اقدام نکرده است و این انتقادی است که همه کشورهای در حال توسعه  از عملکرد شورای امنیت دارند و صدای بیشتری هم از ایران و مسؤولان ایرانی در این خصوص شنیده می شود.

پربیننده ترین خبرها