روزنامه سعودی مطرح کرد:

نیروهای چریکی ویژه عربستان در باتلاق یمن

نیروهای چریکی ویژه عربستان در باتلاق یمن
سه شنبه 24 آذر 1394 - 14:48

روزنامه عرب زبان رای الیوم از درگیر شدن این کشور در جنگ چریکی سخت در مرزهای جنوبی و هم مرز با یمن و گرفتار شدن در باتلاق چنین جنگی خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، تارنمای روزنامه رای الیوم امروز( سه شنبه) نوشت: پس از کشته شدن دو افسر ارشد عربستانی و اماراتی در یمن "حوثی ها" {انصارالله} و متحد آنها علی عبدالله صالح از موضعی قوی تر با دشمن خود عبدربه منصور هادی { رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن} در ژنو مذاکره می کنند و پای عربستان به آرامی به سوی جنگ چریکی سختی در جنوب خاک خود کشیده می شود و تداوم آتش بس نیز قطعی نیست.

این روزنامه خاطرنشان کرد، انتظار می رود که آتش بس بین طرف های متخاصم از امروز آغاز شود آتش بسی که اقدامی برای نشان دادن حُسن نیت قبل از آغاز مذاکرات ژنو برای حل سیاسی همیشگی بحران یمن خوانده می شود.

هیأت های سه گانه ای که در مذاکرات ژنو تحت نظارت اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل متحد به یمن گرد یک میز خواهند نشست، وارد سوئیس شده اند و شامل نمایندگان دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن ، جنبش انصار الله و حزب کنگره مردمی به ریاست علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین این کشور هستند. هر یک از این هیأت ها شامل 8 عضو و 4 مشاور است. 

دست برتر انصارالله در مذاکرات ژنو
هیأت های انصارالله و عبدالله صالح در مذاکرات ژنو دست برتر را دارند زیرا با شلیک یک موشک بالستیک توچکا به سوی مقر فرماندهی ائتلاف عربستانی ضربۀ نظامی و روحی سنگینی به این ائتلاف وارد کردند و در این حمله عبدالله بن محمد السهیان فرمانده نیروهای ویژه عربستان و سلطان بن محمد علی الکتبی افسر ارشد اماراتی و چند نظامی عربستانی و اماراتی دیگر کشته شدند.

موشکهای انصارالله توازن قدرت را به هم زد
کارشناسان نظامی می گویند که دقت موشک توچکا در اصابت به هدف غافلگیرکننده بود و انصار الله و متحدش صالح با این موشک می توانند معادله توازن قدرت را در میدان جنگ به هم بزنند.
انیس النقاش کارشناس امور استراتژیک نزدیک به حزب الله، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: شلیک این نوع موشک (توچکا) مرحله دوم جنگ محسوب می شود و بعید نیست که مرحله سوم نیز با شلیک موشک هائی با بُرد بیشتر و قدرت تخریبی بالاتر در آینده نزدیک آغاز شود .

ضعف نیروهای ائتلاف در برابر پایداری یمنیها
نیروهای ائتلاف از بیش از 6 هفته پیش برای سیطره بر استان تعز و تنگه باب المندب تلاش می کنند و می جنگند و تعداد زیادی تانک، خودروی زرهی و نیروی نظامی دریافت کرده اند ولی به علت پایداری سرسختانه نیروهای یمنی نتوانسته اند به هدف خود برسند که این امر بیانگر بعید بودن سیطره نیروهای ائتلاف بر صنعا، پایتخت یمن، نیز می باشد.

بزرگ ترین مشکل ائتلاف عربستان علیه یمن
شاید بزرگترین مشکل ائتلاف، درگیری های بخش جنوبی و مرزی عربستان باشد زیرا اخبار رسیده حاکی است که نیروهای انصار الله و صالح در این بخش پیشروی بسیاری کرده و مناطق شهری و روستائی زیادی را در استان های جیزان و نجران به کنترل خود درآورده اند و شاید همین پیشروی گسترده نیروهای یمنی در جنوب خاک عربستان علت و عامل تصمیم ناگهانی محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور عربستان برای اعزام نیروهای ویژه جنگ چریکی به بخش جنوبی این کشور باشد و وزارت گارد ملی سعودی نیز دیروز نیروهای بیشتری را به مناطق مرزی اعزام کرد تا پیشروی انصارالله را متوقف و نیروهای استقرار یافته آنها را در این بخش بیرون کند.

نیروهای چریکی عربستان توان مقابله با انصارالله را ندارند

بی شک نیروهای ویژه جنگ چریکی عربستان به خوبی آموزش دیده اند و اسلحه پیشرفته ای دارند ولی از تجربه لازم برای جنگیدن در مناطق کوهستانی صعب العبور برخوردار نیستند و نمی توانند همچون حوثی ها که بومی مناطق مرزی هستند و این مناطق را به خوبی می شناسند، بجنگند و مساله دیگر اینکه حوثی ها تاکنون 6 بار با نیروهای علی عبدالله صالح هنگام روی کار بودن این فرد، جنگیده اند و در هیچ یک از این جنگ ها شکست نخورده اند.

بی شک تحولات میدانی یمن تأثیراتی در مذاکرات ژنو خواهد گذاشت و چه بسا باعث شود که دشمنان عبدربه منصور هادی (برخوردار از حمایت سعودی ها) در مذاکرات انعطاف کمتری از خود نشان بدهند زیرا خود را در موضع قدرت می بینند و توانسته اند شدّت و حدّت حملات هوائی 9 ماه گذشتۀ عربستان را کاهش بدهند و از وضعیت دفاعی به وضعیت هجومی منتقل شوند و مناطق جنوبی عربستان را بیش از پیش ناآرام کنند.

این روزنامه عربستانی درادامه ادعا کرد که  نیروهای مخالف عبد ربه منصور هادی (گروه های انقلابی یمن) توانسته اند خود را در رسانه های عربی و جهانی قربانی عملیات ائتلاف نشان بدهند و آماری درباره قربانیان غیرنظامی حملات عربستان و بحران کمبود شدید دارو و کاهش فجیع خدمات ضروری به علت تداوم محاصره دریائی ، هوائی و زمینی یمن ارائه و بسیاری از مؤسسات خیریه غربی را با خود همراه کنند مؤسساتی که به شدت از عربستان به علت محاصره یمن و بمباران این کشور انتقاد می کنند. 

توافق هیات های یمنی در ژنو بعید است

به نوشته رای الیوم، با توجه به تحولات سیاسی و میدانی مزبور، حصول توافق بین هیأت های مذاکره کننده در ژنو بعید به نظر می رسد هر چند فشارهای بین المللی زیادی به این هیأت های سه گانه وارد می شود لذا بدبینی درباره نتایج مذاکرات ژنو یا تداوم آتش بس مقبول و معقول به نظرمی رسد.
عربستان با درگیر کردن خود در جنگی زمینی و چریکی در مناطق جنوبی و مرزی با یمن که صعب العبورترین مناطق جهان است، در واقع پای خود و متحدانش را به سوی میدان جنگ فرسایشی خطرناکی می کشاند و هر چقدر هم نیروی بیشتری به مناطق درگیری بفرستد، به همان اندازه تلفات بیشتری خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها