شیخ نعیم قاسم: اسراییل منشا مشکلات جهان اسلام

شیخ نعیم قاسم: اسراییل منشا مشکلات جهان اسلام
شنبه 12 دی 1394 - 15:13

معاون دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که جهان اسلام، درگیر چالش هایی بزرگ است، که از طرح استکباری آمریکا و برای تحمیل به رسمیت شناختن رژیم اسراییل ناشی شده است.

شاخص ترین چالش های پیش روی جهان اسلام

شیخ نعیم قاسم در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم اظهار داشت: در جهان اسلام، چالش های زیادی وجود دارد و این مشکلات در چارچوب طرح استکباری آمریکا است. طرحی که در لایه های خود، آمریکا، اسرائیل، عربستان و تکفیری ها را گنجانده است، زیرا همه این بخش ها در یک چارچوب می گنجند.

وی افزود: این طرح، با هدف اشغالگری، تفرقه و تحمیل ِ به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل و ضربه زدن به ثبات کشورهای اسلامی و برانگیختن اختلافات مذهبی پی ریزی شده است. به همین سبب وقتی وارد جزییات مربوط به هر یک از طرف ها می شویم در می یابیم که همه آن ها در یک محور فعالیت می کنند و آن، از هم گسستنِ جهان اسلام و مشکل تراشی میان کشورها، ملت ها، مذاهب و قومیت های مختلف آن است تا خیال اسرائیل راحت شود و استکبار بتواند سلطۀ خود را بر منطقۀ ما بگستراند، و این، شاخص ترین چالشی است که ممکن است با آن مواجه شویم.

معاون دبیرکل حزب الله در ادامه گفت: اگر بخواهیم وارد جزییات شویم، مشکل اسرائیل را باید به عنوان چالشی واقعی در نظر بگیریم، زیرا به سبب اسرائیل است که اشغالگری ادامه می یابد و به سبب این رژیم است که همه منطقه ما تهدید می شود و کشورهای عربی به طور کلی دچار سستی و ضعف و ترس از "اسرائیل" هستند.

تکفیری ها مفسد فی الارض هستند  

وی تصریح کرد: در همین چارچوب می توانیم به چالشِ بزرگ دیگری اشاره کنیم و آن چالشِ تکفیری هاست. آن ها مرتکب فساد فی الارض می شوند و چهره ای منفی از اسلام و مسلمانان ارائه می دهند و میان مسلمانان تفرقه ایجاد می کنند، آن ها مردم را می کشند و مرتکب جنایت های مختلف می شوند و به این ترتیب، جهان اسلام را درگیر مسائلی داخلی می کنند و مسلمانان را از چالش های اصلیشان که به "اسرائیل" و آمریکا مرتبط است، منحرف می کنند.

شیخ نعیم قاسم، طرح آمریکایی – اسرائیلی را چالش اصلی دانست که تکفیری ها، عربستان و دیگران، از برآیندهای آن است.

حمله به سوریه برای نابودی رویکرد مقاومت

معاون دبیرکل حزب الله درباره جنگ در سوریه نیز اظهار داشت: ما از روز نخست اعلام کردیم و گفتیم آن چه در سوریه می گذرد، اقداماتی برای نابودی رویکرد مقاومت در این کشور است، رویکردی که اساساَ معرف سوریه است. هدف از نابودسازی رویکرد مقاومت در سوریه، ایجاد سوریه ای دیگر است که با "اسرائیل" همکاری کند و تحت اداره این رژیم باشد و تحقق چنین هدفی، نیازمند اقدامات و تجاوزاتی است که در سوریه در حال وقوع است تا وقتی که این کشور سرنگون شود.

وی افزود: اگر سوریه، سرنگون شود، طبیعی است که شر، دامنگیر لبنان و بقیه منطقه خواهد شد و در آن صورت در قبال آن چه در سوریه می گذرد، تاوان سنگینی خواهیم پرداخت. بنابراین زمانی که تصمیم گرفتیم به سوریه برویم و در آن جا بجنگیم همۀ بایسته های مثبت می توانست به عنوان هدف قلمداد شود. ما گفتیم وقتی که در سوریه می جنگیم، از لبنان و مقاومت در برابر آن چه در آینده ممکن است بر سر سوریه بیاید دفاع می کنیم تا شعلۀ آتش، به ما نرسد و این کار، قانونی و مشروع است.

دفاع از سوریه، دفاع از ستون مقاومت

شیخ نعیم قاسم در ادامه خاطر نشان کرد: وقتی از سوریه دفاع می کنیم، از یکی از ستون های رویکردِ مقاومت در منطقه دفاع می کنیم، زیرا سوریه یکی از ستون های رویکرد مقاومتی است که ایران، مقاومت فلسطین، عراقی ها و همه در امتداد آن هستند.

وی سپس تصریح کرد: موضوع سوم آن است که جغرافیای سوریه، به مثابۀ یاریگرِ مقاومت است. اگر سوریه، مقاوم باشد که هست، مانعی عبورناپذیر خواهد بود بنابراین اگر نظام سوریه تغییر یابد، امکان ارتباط نیروهای منطقه که به مقاومت ایمان دارند، از بین می رود، به همین سبب است که ما در سوریه به مقاومت پرداختیم.

حضور موفق حزب الله در سوریه

شیخ نعیم قاسم در ادامه خود خاطر نشان کرد که حزب الله، در سوریه حضور دارد اما این حضور، در همه جبهه های موجود در سوریه نیست.

وی افزود: ما در برخی از جبهه های اساسی و اصلی که نقشی کلیدی در مقابله با تکفیری و پشتیبانانشان دارد، حضور داریم و بحمد الله شرایط خوب است و بر اوضاع مسلطیم و با بشار اسد و رهبری سوریه و ارتش این کشور هماهنگ هستیم و میان ما محبت زیادی برقرار است. به جوانانمان کاملا اعتماد داریم و می توانیم بگوییم که در سوریه، عملکردی کاملا عادی و طبیعی دارییم.

این مسئول حزب الله لبنان خاطر نشان کرد: در حومه جنوبی حلب دستاوردهای مهمی حاصل شد به طوری که تقریباً 400 کیلومتر مربع از این منطقه آزاد شد. این دستاوردها، به مدد مشارکت حزب الله و نقش این حزب در کنار دیگر طرف های مبارز اعم از ارتش سوریه و دیگر هم پیمانان حاصل شد. به این ترتیب، باید گفت که ما جایگاه و تاثیر مهمی در این مجال داریم.

محاصره تروریستها در الزبدانی به قرارداد مبادله اسرا منجر شد

شیخ نعیم قاسم درباره قرارداد مبادله ای که چندی پیش در مناطق الزبدانی، الفوعه و کفریا صورت گرفت نیز گفت: مشخص است که حزب الله، در تمام جنگ هایی که در مرزهای سوریه و لبنان اعم از القلمون و الزبدانی و سراسر مناطق مجاور منطقه البقاع صورت گرفت، نقشی اساسی داشت. بحمد الله، ما موفق به آزادسازی کامل روستای القلمون شدیم. اما منطقه الزبدانی، گرۀ کوری برای ارتش سوریه و ما به شمار می رفت، به ویژه که این منطقه، نزدیک به خط بین المللی و در مجاورت مرزهای لبنان است و این موضوع به مثابه خطر به شمار می رفت.

وی افزود: در این منطقه، جنگی سخت درگرفت و آن گروه (عناصر مسلح تروریست) در منطقه ای به مساحت یک کیلومتر مربع در داخل الزبدانی محاصر شدند. به این ترتیب در واقع، بیشتر مناطق الزبدانی آزاد شده بود و تنها یک کیلومتر مربع باقی مانده بود که عناصر مسلح در آن گرد آمده بودند. آن ها در برابر این فشار، از ما راه حل خواستند. حزب الله با رهبری سوریه و ارتش سوریه هماهنگی کرد و تصمیم گرفته شد که به مشکل الزبدانی همزمان با مشکل الفوعه و کفریا رسیدگی شود، به همین سبب باید گفت که حزب الله در این قرارداد، نقشی اساسی داشت، البته دولت سوریه نیز وارد مذاکره شد و سازمان ملل نیز نظارت بر این قرارداد را به عهده گرفت.

معاون دبیرکل حزب الله، قرارداد مبادله را دستاوردی خوب توصیف کرد و گفت: هر جا که دستاوردی بدون جنگ حاصل شود، نتیجه ای بهتر برای همگان دارد.

بنابر توافق صورت گرفته درخصوص تبادل اسرا میان لبنان و گروه تروریستی جبهه النصره روز سه شنبه، ۱۰ آذر 1394، گروه تروریستی جبهه النصره، 16 تن از نیروهای ارتش و ماموران پلیس لبنان را که در اختیار داشت آزاد کرد و در مقابل، 13 تن از اعضا و هواداران این گروه از زندان‌های لبنان آزاد شدند.

* چگونگی هماهنگی بین متحدان
شیخ نعیم قاسم درباره هماهنگی متحدان با یکدیگر در سوریه گفت : روسیه ، سوریه و ایران اتاق عملیات نظامی مشترک تشکیل داده اند و هنگامی که درگیری در هر جائی از سوریه درمی گیرد ، این سه طرف امور میدانی را با یکدیگر هماهنگ می کنند.
شیخ قاسم گفت : برای نمونه اگر یکی از فرماندهان حزب الله در منطقه ای در سوریه از نیروی هوائی روسیه یا فرمانده خودش در همان منطقه درخواست بمباران یا گلوله باران جایی را بکند ، با هماهنگی کارها پیش می رود و اگر هماهنگی نباشد ، هیچ تلاشی به نتیجه نمی رسد .

* شهادت سمیر قنطار
شیخ قاسم درباره نحوه واکنش حزب الله به شهادت سمیر قنطار نیز گفت : سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله یک روز پس از ترور قنطار در برنامه ای تلویزیونی اسرائیل را تهدید کرد و سخنانی درباره واکنش نشان دادن به شهادت نیروهای مقاومت گفت و اعلام کرد که احتمال واکنش نشان دادن حزب الله در هر زمان و مکانی وجود دارد و من معتقدم که سخنان تهدیدآمیز ایشان بهترین جواب بود.
شیخ قاسم افزود : حزب الله در زمان مناسب واکنش مناسب خود را نشان خواهد داد و در نشان دادن واکنش خود تعجیل نخواهد کرد. ما با اسرائیل رویارو هستیم و از همه توانمندی های خود برای پایان دادن به سلطه طلبی این رژیم استفاده خواهیم کرد .
معاون دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد : حزب الله حق خود می داند که هر گاه در هر جائی به نیروهایش تعدی و تعرض شد ، واکنش نشان بدهد و به جرایم و جنایات اسرائیل نیز در زمان و مکان مناسب خود واکنش نشان خواهد داد. 
شیخ قاسم گفت : اسرائیل نمی خواهد که با لبنان درگیر جنگ شود و هم اکنون برای جنگیدن آمادگی ندارد و به خوبی می داند که حزب الله به هر تجاوزش واکنش نشان خواهد داد و هیچ جنگ افروزی اش را بی پاسخ نخواهد گذاشت و در برابر تجاوزاتش دست روی دست نخواهد گذاشت بلکه به دفاع از خود و ملت لبنان خواهد پرداخت.
شیخ نعیم قاسم اعلام کرد : اگر جنگی دربگیرد ، حزب الله قبلاً خود را آماده کرده است  . حزب الله  هر گونه تعدی و تعرض به نیروهایش را در هر جائی تعدی و تعرض به لبنان می داند و واکنش نشان دادن را حق خود می داند. ترور قنطار تعرض به حزب الله و لبنان است و ما حق نشان دادن واکنش را برای خود محفوظ نگه داشته ایم . اسرائیل باید همیشه از واکنش حزب الله در ترس و هراس باشد و هر روز انتظار آن را بکشد.

* توانمندی های حزب الله
شیخ قاسم اعلام کرد : حزب الله تشکیلاتی محدود و کوچک نیست که با شهادت تعدادی از نیروهایش دچار ضعف شود . حزب الله پس از تجاوز سال 2006 اسرائیل جوانان زیادی را جذب کرد و هزاران جوان را آموزش داد و اسلحه فراوانی به دست آورد و انبار کرد و توانمندی های خود را افزایش داده است و هنگامی که جنگ سوریه آغاز شد ، حزب الله فداکاری هایش را شروع کرد و همچنان به تعداد نیروهایش اضافه می شود.
شیخ قاسم افزود : همچنان جوانان جدیدی به صفوف حزب الله می پیوندند که در میان آنها جوانانی از سوریه نیز وجود دارند سپس ما به آموزش و مسلح کردن نیروهای جدید می پردازیم .
شیخ قاسم اعلام کرد : تجاربی که ما در سوریه به دست آورده ایم ، ارزشمند است و توانمندی های ما به حدی است که می توانیم در دو جبهه بجنگیم و اسرائیل به خوبی از این امر مطلع است و اگر چنین نبود ، حتماً بار دیگر به  لبنان تجاوز می کرد ولی می داند که جنگیدن حزب الله در سوریه مانع چشم پوشی اش از لبنان نخواهد شد .

 

26

پربیننده ترین خبرها