واکنش الازهر به تفسیر اخوان المسلمین از "جهاد"

واکنش الازهر به تفسیر اخوان المسلمین از
جمعه 25 دی 1394 - 11:46

در آستانه پنجمین سالگردِ انقلاب 25 ژانویه در مصر، الازهر با موضع گیری ضد اخوان المسلمین به تنش آفرینی ضد این گروه که در مصر غیرقانونی شناخته می شود، پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دار الافتای مصر که وابسته به الازهر است، در اقدامی علیه اخوان المسلمین که در پی برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر به عنوان گروهی غیرقانونی اعلام شد، درباره تفسیرِ اخوان المسلمین از واژۀ "جهاد" هشدار داد. اخوان المسلمین، شرکت در تظاهراتِ سالروز انقلاب 25 ژانویه را "جهاد" خوانده است.

دار الافتای الازهر، در بیانیه ای که نسخه ای از آن برای سایت شبکه خبری العالم  ارسال شده است، تاکید کرد: این گروه ها، مردم را به در پیش گرفتن رویکردی تندرو تحریک می کنند که مردم را به خشونت و تخریب، به نام دین بر می انگیزد و این در حالی است که پشت این اقدامات منافع سیاسی گروهی خشونت طلب و تکفیری در مصر نهفته است بنابراین اخوان، با این گونه فراخوان ها به اسلام توهین می کند.

در این بیانیه تاکید شده است که محمود عزت، قائم مقامِ رهبر اخوان المسلمین، مردم را به شرکت در تظاهرات 25 ژانویه فراخواند و آن را "جهاد فی سبیل الله" ضد دولت شمرد و گفت: در این مناسبت، همگی، اعم از پیر و جوان، زن و مرد، سالم و ناقص به خیابان ها بریزید تا خداوند در دل های شما آرامش برقرار کند و در دل دشمنانتان ترس و وحشت ایجاد کند.

دار الافتای الازهر تاکید کرد: جهاد، حکمی شرعی است نه حکمی انفعالی و خداوند بایسته های آن را مشخص نکرده است و اگر از این بایسته ها و ضوابط خارج شود، به تجاوز و تعدی و قتل و خونریزی و تلاش برای ویرانگری تبدیل می شود.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها