اولویت مجلس بعدی چیست؟

اولویت مجلس بعدی چیست؟
چهارشنبه 19 اسفند 1394 - 12:40

دبیرکل حزب مردم‌سالاری و نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به برنامه‌های سیاسی و اقتصادی اصلاح طلبان در مجلس آتی، از سکوت سه مجلس قبلی درباره فساد بانکی انتقاد کرد.

"مصطفی کواکبیان" در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، درباره برنامه های اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در مجلس آتی گفت: ما برنامه‌های مختلفی در عرصه های سیاست داخلی، مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و روابط بین الملل، موضوعات فرهنگی، وضعیت اجتماعی، تحولات اداری و امثال این ها درنظر گرفته ایم.
* برنامه پنج ساله، گام مهم مجلس دهم
وی افزود: البته یکی از گام های مهمی که در همان مراحل نخست مجلس دهم باید برداشته شود، تصویب برنامه پنج سالۀ ششم است. چون مجلس نهم، آن ها را به مجلس دهم موکول کرد، یعنی برنامۀ پنج سالۀ پنجم را یک سال تمدید کردند که مجلس دهم، قطعاً باید برنامه پنج سالۀ ششم را تنظیم کند.
کواکبیان اظهار داشت: بسیاری از دیدگاه هایمان را می توانیم در قالب برنامۀ ششم، بگنجانیم. یعنی پیش نویسی که دولت فعلی برای برنامۀ ششم داده است، به نظر من کافی نیست و در بسیاری از زمینه‌ها باید تغییراتی جدی در جهت مطالبات مردم و منافع ملی صورت گیرد. لذا غیر از این برنامه که در حقیقت ریل گذاری اصلی دولت و جامعه در پنج سال آینده است، مشکلاتی داریم که بسیار محسوس و ملموس است و برای این مشکلات باید جدی تر فکر کنیم.
وی افزود: مثلا نرخ بیکاری الان، در کشور بالاست که این مساله به ویژه در میان فارغ التحصیلان بیکار وجود دارد. در حد دیپلم و پایین تر از دیپلم، کمتر بیکار داریم و بیشترین آمار مربوط به لیسانسه ها و فوق لیسانس ها است. بعضی ها هم ممکن است جویای کار نباشند...
* اولویتهای جریان اصلاحات در مجلس دهم
کواکبیان در خصوص اولویتهای جریان اصلاحات در مجلس دهم، گفت: من اصلا نمی‌پذیرم که توسعۀ کشور، تک ضلعی باشد. ما دنبال توسعۀ همه جانبه و توسعۀ پایدار هستیم. لذا نمی‌شود به توسعۀ فرهنگی اولویت دهیم اما به توسعۀ سیاسی اولویت ندهیم یا به توسعه سیاسی بپردازیم و به توسعۀ اقتصادی اولویت ندهیم.. به نظر من همۀ این ها می‌تواند همزمان دیده شود.
کواکبیان افزود: فرض کنید که ما دنبال اولویت توسعۀ اقتصادی هستیم، یکی از مشکلات ما الان در برنامۀ توسعۀ اقتصادی، نظارت دقیق و عملکرد سیستم پولی و سیستم بانکی کشور است. ما که نمی توانیم در برابر خدای نکرده فسادهای بانکی و اختلاس های بانکی سکوت کنیم.
* سکوت سه مجلس قبلی درباره فساد بانکی
کواکبیان اظهار داشت: شما دیدید در سه مجلسی که گذشت، چه بساطی راه افتاده بود که یک نمونۀ آن ماجرای امیرمنصور آریا و اختلاس سه هزار میلیاردی بود. نمونۀ دیگر ماجرای بابک زنجانی بود و نمونه‌هایی از این قبیل که در قبال آن سکوت اختیار شد.
کواکبیان ادامه داد: من می خواهم بگویم که این مجالس در قبال این موضوع سکوت کردند، در حالی که می توانستند برخورد کنند و مو را از ماست بیرون بکشند. حالا من چرا این مثال را زدم، اگر شما بخواهید برای فساد اقتصادی نظارت کنید، امری سیاسی است. یعنی شما باید مطبوعاتتان در آزادی و به شکل کامل تری فعالیت کنند.
کواکبیان درخصوص وجود این نگرانی که مجلس دهم دچار سیاست زدگی شود و مسائل اقتصادی را نادیده بگیرد، پاسخ داد: ما حتی اگر بخواهیم مسائل اقتصادی را جدی پیگیری کنیم، یک بخشِ آن مسائل سیاسی است. یعنی نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی، نظارت جمعی آحاد مردم، همین بحث امر به معروف و نهی از منکر...
کواکبیان در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد مجلس دهم به دلیل نزدیک بودن به رئیس جمهور چشم خود را به روی برخی اشتباهات دولت ببندد، گفت: اصلا این طور نیست و حداقل ما چنین روحیه ای نداریم، ما در حزب خودمان شعارمان مجلس پاک، مبارزه با فساد و در رأس امور است.
 

* مجلس ششم تکرار شدنی نیست
کواکبیان درپاسخ به سوالی درباره اینکه ایا ممکن است تجربه مجلس ششم تکرار شود، گفت: اصلا چنین چیزی نیست و آن هم به سه دلیل. نخست اینکه فضا اصلا فضای دیگری است. بالاخره این مجلس دهم است و حداقل شما تصور بکنید که 16 یا 17 سال از آن شرایط گذشته است. آدمهایش هم آدمهای متفاوتی هستند. افرادی که آمده اند اصلا داعیه اینکه ما می خواهیم حرکات تند و افراطی داشته باشیم، اصلا چنین چیزی نیست.
کواکبیان خاطرنشان کرد: ولی مجلس ششم تقریبا با دولت اصلاحات مواجه بود و طبیعتا شرایط آن زمان اقتضا می کرد برخی اقدامات انجام شود که به نظر ما هم درست نبود، اما مجلس ششم تکرار شدنی نیست.
* دولت کنونی خودش را اصلاح طلب نمی‌داند
وی افزود: دولت کنونی (دولت روحانی) خودش را اصلاح طلب نمی داند و معتقد براعتدال گرا بودن خود است.
مصطفی کواکبیان گفت: ما به سخنان کشورهای دیگر هیچ اهمیتی نمی دهیم، به نظر ما روابط سیاسی دولت فعلی خوب است و دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه بر اساس قوانین همین نظام، دنبال گشایش روابط با دنیای غرب است.
وی افزود: البته بنده شخصا معتقدم حتی درباره برقراری ارتباط با آمریکا ما باید برنامه داشته باشیم نه اینکه همین الان رابطه برقرار کنیم بلکه باید بر اساس برنامه باشد، ما با امریکا درباره عراق، سوریه، هسته ای، افغانستان و موارد زیادی مذاکره می کنیم که می‌تواند در شرایط خاصی درمورد خودمان هم صحبت کنیم که البته شورای عالی امنیت که مصوبات آن با اجازه مقام معظم رهبری است، در این مورد باید تصویب کند.
* نمایندگان باید وکیل الملۀ واقعی باشند
وی خاطرنشان کرد: ما هر کاری که دولت فعلی در جهت منافع ملت و مطالبات مردم درخواست داشته باشد، حتماً همراهی می‌کنیم اما اگر اقدامی خلاف منافع ملت صورت دهد، ما نمی توانیم در قبال آن سکوت کنیم. خود آقای روحانی هم دو روز پیش مطرح کردند که ما اصلا دنبال این نیستیم که مجلس وکیل الدوله داشته باشیم یعنی نمایندگانی بیایند که دولت را وکالت کنند.
کواکبیان تأکید کرد: این نمایندگان مال ملت هستند و باید وکیل الملۀ واقعی باشند، لذا هر جایی منافعشان اقتضا کرد، دولت هم همان حرف را زد، ما مخلص دولت هم هستیم اما اگر دیدیم که نه با همین دولت هم ما مشکل داریم از لحاظ همسویی با منافع ملت، حتما تذکر می دهیم، تحقیق و تفحص می کنیم، سئوال می کنیم، حتی اگر به جایی برسد، استیضاح می کنیم.
کواکبیان اظها داشت: مرزبندی ما مرزبندی ملت است نه رفاقت با دولت. معیار ما مطالبات مردم است.
* بعید می دانم فراکسیونی به نام مستقلان داشته باشیم
کواکبیان در پاسخ به این سؤال که اکثریت مجلس با چه گروهی خواهد بود، اظهار داشت:  ببینید دو پارامتر هست، یکی این که تعدادی از نمایندگان عنوان کردند مستقل هستند. ولی من بعید می دانم در مجلس، فراکسیونی به نام فراکسیون مستقلان داشته باشیم. معمولا این مستقلان به هر دلیلی، یا به سمت اصلاح طلبان می آیند یا به سمت اصولگرایان می روند. متغیر دوم که بسیار تاثیر گذار می باشد آن است که 69 کرسی از کرسی های مجلس، به مرحلۀ دوم کشیده شده است. باید درباره آن ها هم منتظر نتیجه باشیم.
وی افزود: البته ما تلاش می کنیم که نتیجه این انتخابات به نفع اصلاح طلبان رقم بخورد. من سرجمع، حدسم آن است که ما از 290 کرسی مجلس، 155 کرسی، در اختیار اصلاح طلبان و حامیان دولت باشد و 135 کرسی هم به اصولگرایان برسد. آن بخش از مستقل ها هم چون مردم ممکن بود به آن ها رأی ندهند، خود را این گونه نامیدند و گرنه اساسا ً اصولگرا هستند.
کواکبیان در پاسخ به این سؤال که بدون احتساب کرسی های خالی، چه میزان از کرسی ها به اصلاح طلبان و چه میزان به اصولگرایان رسیده است، گفت: عرض کردم، آن 35 نمایندۀ مستقل را حذف کنید و 69 کرسی باقی مانده را هم در نظر نگیرید، حدود 87 کرسی از آن اصلاح طلبان است و حدود 78 کرسی هم در اختیار اصولگرایان است.
 

* اکثریت مجلس دهم، اصلاح طلب خواهند بود
بر اساس پیش بینی کواکبیان، اکثریت مجلس دهم، اصلاح طلب خواهد بود.
وی افزود: منتهی اکثریت و اغلبیت مطلق نیست. یعنی چیزی مثل مجلس ششم هیچ وقت نخواهیم داشت. یا در مورد مجلس هفتم و هشتم و نهم که اکثریت مطلق متعلق به اصولگراها بود، اینگونه نخواهد بود. یک اکثریت نسبی می شود و اکثریت مطلق نیست.
* می‌توانیم عارف را به عنوان یک گزینه برای ریاست مطرح کنیم
کواکبیان در پاسخ به سوالی درباره ریاست آینده مجلس شورای اسلامی و اینکه آیا آقای عارف را برای ریاست بر مجلس حمایت خواهید کرد، گفت: من معتقدم که می توانیم آقای عارف را به عنوان یک گزینه برای ریاست مطرح کنیم و اینکه حالا خودشان بپذیرند یا نپذیرند و نمایندگان چگونه برخورد کنند. ولی ترکیب هیئت رئیسه باید از میان همین اعتدال گرایان و اصلاح طلبان با هم شکل بگیرد. مثلا اگر قرار بود که دکتر عارف رئیس بشود، برخی از نواب رئیس از جریان حامیان دولت هم می توانند باشد.
وی افزود: بحث آقای لاریجانی هم مطرح است؛ به عنوان اینکه فعلا رئیس هست و ولی بالاخره اگر مثلا آقای لاریجانی قرار شد که به عنوان نامزد نهایی این جریان مشترک که عرض می کنم، باشد، خب حتما باید نواب رئیس وی از اصلاح طلبان باشد.
کواکبیان تصریح کرد: در شورای مرکزی تاکید کردند که من برای نایب رئیسی ثبت نام کنم اما واقعیت این است که من هنوز نمی دانم ترکیب نهایی مجلس چه می خواهد بشود. لذا الان نمی توانیم و واقعا زود است که بگوییم چه کسانی رئیس و نایب رئیس می شوند. ولی اجمالا می توانم بگویم که ما باید برای ترکیب هیئت رئیسه همکاری بکنیم؛ یعنی جریان اعتدال گرایان یا به عنوان حامیان دولت و جریان اصلاح طلب.
* اقلیت هم باید در هیئت رئیسه مجلس سهم داشته باشد
وی تصریح کرد: حتی بنده اعتقاد دارم که هیچ اشکالی ندارد که از جریان اصولگرایان هم یک یا دو نفر در هیئت رئیسه باشند. این امر اشکالی ندارد. من یکی از ایراداتم در مجلس هشتم به هیئت رئیسه همین امر بود که بالاخره یکی یک یا دو نفر از ما که اقلیت متشکل از 60 تا 70 نفر هستیم بگذارید که وارد هیئت رئیسه بشویم، اما می گفتند که نه، ما نمی گذاریم چون مجلس ششم آنها نگذاشتند پس ما هم نمی گذاریم، ولی این کار درستی نیست.
این نماینده مجلس گفت: بالاخره اقلیت هم سهم خودش را باید در هیئت رئیسه داشته باشد و نقش خودش را به خوبی بتواند ایفا کند لذا فکر می کنم که هیئت رئیسه ترکیبی بهترین مدل برای مجلس دهم است.
کواکبیان در پاسخ به این سوال که در مورد ریاست پارلمان، آیا شما شخصا از آقای لاریجانی حمایت می کنید، تصریح کرد: من حتما با آقای دکتر عارف موافقت خواهم کرد اما شرایط مجلس را هم می سنجیم تا بببنیم چه خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای عارف قصد دارند برای ریاست مجلس نامزد شوند، گفت: من اطلاعی ندارم، اما اگر زمینه ایجاد شود، ما مشوق ایشان خواهیم بود و کمک خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که الان ممکن است که خیلی از نمایندگان اصولگرا آقای لاریجانی را برای ریاست مجلس حمایت بکنند، گفت: بله، حتما ممکن است به آقای عارف ترجیح بدهند. اما این را هم توجه داشته باشید که بعضی از آن اصولگرایان هم معتقد هستند که آقای لاریجانی با حمایت اصلاح طلبان حتی در قم مواجه بود لذا این را یک نقطه ضعف برای ایشان تلقی می کنند؛ یعنی حتی اسامی که ما در لیست گذاشتیم، اینها از ناحیه اصولگرایان، متهم هستند که شما چرا مثلا رفته اید در این لیست رفته اید و نباید می رفتید. می خواهم بگویم که اقبال این دوستان به وحدت و همکاری با اصطلاح طلبان است.
* تصورات اشتباه بیگانگان درباره جریان اصلاح طلب
کواکبیان درپاسخ به این سوال که برخی کشورهای غربی و دشمنان ایران می خواهند اینگونه القا کنند که جریان اصلاح طلب خارج از نظام اسلامی و سقف اصول و مبانی آن است و پاسخ شما به آنها چیست، تصریح کرد: آنها تصورات اشتباهی دارند. بنده به عنوان دبیرکل یک حزب اصلاح طلب، می گویم ما اصلاح طلبی را که تعریف می کنیم، درون نظام است. ما می خواهیم مشکلاتی که درون نظام داریم را سامان دهیم. ما اصلا بخواهیم براندازی در این نظام داشته باشیم که می رفتیم شورشگر می شدیم و اصطلاح طلب نمی شدیم.
کواکبیان افزود: اصلاحات را می خواهیم چون نظام را دوست داریم. می خواهیم بماند و برای همین می گوییم که مشکلاتش باید حل شود و لذا بنده یکی از کسانی بودم که از اول در همین تهران تایید صلاحیت شدم. خیلی ها برای آنها تعجب بود که آقا یک فرد اصلاح طلب چرا... گفتم اتفاقا مرز بندی ما با کسانی است که بخواهند با اصل نظام مقابله کنند. ما هیچ وقت بدنبال مقابله با اصل نظام نیستیم. ما نظام را دوست داریم و از خودمان می دانیم.
وی تأکید کرد: ما فرزندان همین انقلاب و همین نظام هستیم. ولی اشکالاتی هم می بینیم و می گوییم این اشکالات نباید باشد و باید رفع بشود.
* تعهد آمریکا به برجام، عرصه ای برای برقراری روابط
کواکبیان تصریح کرد، من معتقدم درباره برقراری رابطه ایران و آمریکا در شرایط خاصی می توانیم مذاکره کنیم و هیچ خطر قرمزی هم برای اصل مذاکره نداشتیم کما اینکه در موارد مختلف در گذشته صحبت کردیم، ولی موقع آن باید فرا برسد و اعتماد باید بیشتر شود، من معتقدم برای اجرای برجام دولت می گوید آمریکا به تعهداتش پایبند است، اگر ما شاهد اجرای خوب تعهدات باشیم عرصه ای فراهم می شود برای برقراری روابط بهتر، لذا من معتقدم مواضع دولت کنونی مورد تایید اصلاح طلبان است.
* فلسطین باید با رفراندم و همه پرسی آزاد شود
وی در پاسخ به سؤالی درباره موضع اصلاح طلبان درخصوص مسأله فلسطین اظهار داشت: ما مخالفتی با این موضوع نداریم و معتقدیم که می توانیم حمایت کنیم. ممن یک بار به آقای شریعتمداری در مناظره تاریخی 88 گفتم که حتی جوانانی که شعار نه غزه نه لبنان را سر می دهند به خاطر لجبازی با شما می گویند، در حالی که اصل ماجرای فلسطین را قبول دارند که مظلوم هستند، و باید ازحقوق آنان در چارچوب قوانین بین المللی حمایت و دفاع  کرد.
کواکبیان تأکید کرد: دفاع ما هیچگاه خلاف قوانین بین المللی نبوده و در این چارچوب به دنبال دفاع از حق آنان هستیم و حتی معتقدیم فلسطین را با رفراندم و همه پرسی باید آزاد کرد و با فعالیتهای دیپلماتیک پیگیر تغییر اوضاع فلسطین بود.
* حمایت مردم از برجام
نماینده منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، درباره نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دوازده سال دوستان اصولگرا جا خوش کرده بودند و فکرمی کردند همیشه باید آنجا باشند و بیش از این که به فکر مطالبات و خواسته های مردم باشند به فکر مسائل شخصی خودشان بودند، مثلا مردم از دکتر ظریف و برجام حمایت می کردند ولی این افراد برای توقف مذاکرات طرح سه فوریتی می گذاشتند که آقای ظریف زود برگردد و نمی خواهد مذاکرات را ادامه دهد؛ مردم همه این واقعتیها را می فهمیدند.
* کمیسیون برجام
کواکبیان گفت: این افراد حتی برای چوب گذاشتن لای چرخ مذاکرات، کمیسیون برجام برپا کردند، اما با پشتیبانی رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای، کار جلو رفت، در غیر این صورت اگر به مجلس نهم بود اصلا اجازه نمی دادند این کار پیش برود.
* اگر اصلاح طلبان مفید نباشند مردم آنها را هم تغییر می‌دهند
وی خاطرنشان کرد، مردم همه مسائل در عرصه سیاسی و اقتصادی و نظارت بر دستگاههای اجرایی و سیستم پولی و بانکی را درک می کردند، مردم با خود ما نیز عقد اخوت نبسته اند و اگر همین اصلاح طلبان که با رای مردم انتخاب شدند اگر اقدام مفیدی نکنند فردا همین افراد را نیز تغییر می دهند، لذا ما باید تمام توان خود را به کار برده تا رضایت مردم را جلب کنیم. الان معیشت و مسائل اقتصادی برای مردم اهمیت ویژه ای دارد. بیشتر خانواده ها یک یا دو فرد بیکار دارند ما باید حتما طرحهای ضربتی اورژانسی برای این موارد و درعرصه های مختلف داشته باشیم و مطرح کنیم و البته پی گیری نیز خواهیم کرد.
* آمار تکان دهنده 10هزار کارتن خواب
کواکبیان گفت: در هفته اخیر که برای تبلیغات انتخابات به جستجوی موضوعات مختلف می پرداختم، با آمار 10 هزار کارتن خواب { در تهران} روبرو شدم که برای ما تکان دهنده است و باید برای آن فکری کرد. درست است که دستگاه های حمایتی و پیگیری مختلفی مانند شهرداری و بهزیستی و کمیته امداد داریم؛ اما مجلس باید به این مسائل اجتماعی ورود کند زیرا این افراد نمایندگان ملت هستند و نمی توانند ساکت بنشینند.

6-8-217-205-211

پربیننده ترین خبرها