واکنش بین المللی به اعدامهای سریالی عربستان+گزارش

يکشنبه 23 اسفند 1394 - 19:58

سازمان های بین المللی و نشریات خارجی در خصوص اعدام های سریالی در عربستان ، نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی درباره نوجوانان زیر سن قانونی به شدت ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری العالم، سریال اعدام و نقض حقوق بشر در عربستان وارد فصل جدیدی شده است به طوری که اعدام های جدید بر اساس موضوع هایی که صرفا در حد یک تهمت است، انجام می شود.
دراین زمینه نشریه انگلیسی ایندیپندنت در خصوص تایید احکام اعدام 4 نفر که به شرکت در تظاهرات درمنطقه شرقی متهم هستند، ابراز نگرانی کرد. سه تن از آنها نوجوانند و یکی از آنها علی النمر برادرزاده شهید آیت الله نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان است که آل سعود این عالم دینی را با وجود اعتراض های متعدد و هشدارهای سازمان های حقوقی بین المللی اعدام کرد.
سازمان عفو بین الملل نیز به نوبه خود زنگ خطر را به صدا در آورد و نسبت به اجرای حکم اعدام این نوجوانان که هنگام بازداشت به سن قانونی نرسیده بودند، ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد که اعتراف های سه نوجوان تحت شکنجه از آنها گرفته شده و عربستان با این اقدام بی توجهی مطلق خود را به قوانین بین المللی که اعدام افراد زیر 18سال را مجاز نمی داند، نشان می دهد.
فعالان عربستانی دور تازۀ اعدام ها را ادامۀ اعدام دهها تن از مخالفان حکومت سعودی می دانند که آخرین مورد آن هم اعدام آیت الله نمر به همراه تعدادی از فعالان سیاسی در منطقه شرقی بود.
در حالی که توجه جهانیان به معیارهای حقوق بشر در جهان عرب معطوف شده، عربستان پرونده خود را از بازداشت های ناعادلانه و بدون محاکمه، ممنوع الخروج کردن و محاکمه های غیرعلنی پر می کند و تعداد زندانیان سیاسی این کشور به حدود 40 هزار نفر می رسد که یکی از آنان رائف بدوی است که به 10 سال زندان و هزار ضربه شلاق محکوم شده است.
زائف بدوی، نویسنده، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر اهل عربستان سعودی و یکی از مؤسسان وب‎سایتی به نام «شبکهٔ لیبرال سعودی» است که در یک دادگاه کیفری در جده به ۱۰ سال زندان، تحمل هزار ضربه شلاق و پرداخت جریمه به مبلغ یک میلیون ریال عربستان (در حدود 266 هزار و 600 دلار آمریکا) محکوم شده است.

202-211-9

پربیننده ترین خبرها