محاکمه و زندان، ارمغان واگذاری جزایربه عربستان

محاکمه و زندان، ارمغان واگذاری جزایربه عربستان
يکشنبه 12 ارديبهشت 1395 - 12:54

237 فعال مصری که به اقدام دولت در واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان اعتراض کرده بودند،بازداشت و محاکمه شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، برخی منابع مصری روز شنبه، 11 اردیبهشت (30 آوریل) از اقدام 4 دادگاه قاهره و الجیزه در خصوص محاکمه 237 فعالی خبر دادند که هفته گذشته به واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی اعتراض کرده بودند.

یک منبع قضائی گفت: دادگاهی درمرکز قاهره اولین جلسه محاکمه 64 فعال را برگزار کرد که به تظاهرات بدون مجوزمتهم شده بودند و در ادامه بررسی پرونده آنان را به 18 اردیبهشت ( 7 مه) به تعویق انداخت.
این منبع افزود: دادگاه هم چنین، اولین جلسه محاکمه 52 فعال را آغاز و بررسی پرونده آنان را به سه شنبه آینده موکول کرد. 

مصر و عربستان سعودی اواسط فروردین ماه سال جاری (اوایل آوریل) توافقی را امضا کردند که به موجب آن مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان واگذار شد. رییس جمهور مصر در توجیه این اقدام گفت که ریاض در سال 1950خواهان حفاظت مصر از این دو جزیره واقع در ورودی خلیج العقبه شده بود.
اما بسیاری از مصریها تاکید کردند که این دو جزیره استراتژیک متعلق به کشورشان است، در 15 آوریل نیز هزاران شهروند مصری در تظاهرات اعتراض آمیزی در مرکز قاهره شرکت و نیروهای امنیتی 25 نفر از آنان را بازداشت کردند.
منابع قضایی مصری تصریح کردند که سه دادگاه دیگر در منطقه جنح در شهر الجیزه نزدیک پایتخت مصر سه پرونده دیگر مربوط به 126 فعال متهم به تجمع و تظاهرات بدون مجوز را به جریان انداختند؛ شرکت در تظاهرات بدون مجوز در مصر سه سال حبس به دنبال دارد.

دولت مصر اعلام کرد  که توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان (واگذاری جزایر مصر به عربستان) پیش از تصویب مجلس نهایی نخواهد شد از سوی دیگر نیز مجلس عربستان سعودی این توافقنامه را روز 6 اردیبهشت ( 25 آوریل) یعنی روز بازداشت فعالان و آغاز محاکمه آنان در قاهره به تصویب رساند.

پربیننده ترین خبرها