هشدار مالکی درباره تلاش برای متوقف کردن اصلاحات

هشدار مالکی درباره تلاش برای متوقف کردن اصلاحات
شنبه 1 خرداد 1395 - 17:53

العالم - رئیس ائتلاف دولت قانون عراق هشدار داد که رویدادهای روز جمعه در منطقه الخضراء بغداد بخشی از تلاش برای متوقف کردن اصلاحات در این کشور بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نوری المالکی امروز(شنبه) برلزوم پیگرد و کنترل قانون شکنان تاکید کرد و یادآور شد که نمی توان انتظار داشت تغییر و اصلاحات از سطح خیابان ها اجرا شود.

مالکی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نباید در قبال حمله به مجلس نمایندگان و سایر نهادهای دولتی و تحریک دیگران علیه نیروهای امنیتی که به وظیفه اجرای قوانین می پردازند، سکوت کرد بلکه همگان برای حفظ منافع ملی باید احساس مسئولیت کنند و ما همانگونه که در مجلس از ایجاد اصلاحات حمایت کردیم ، بر لزوم توجه و محقق کردن مطالبات و خواسته های مردم نیز تأکید می کنیم.

رئیس ائتلاف دولت قانون افزود: ائتلاف دولت قانون در مجلس از اصلاحات حمایت و اعلام کرد که این روند باید از نهادهای دولتی شروع شود و برخلاف برخی شخصیت ها که مدعی اصلاحات بودند و سپس از ادعای خود دست کشیدند، ائتلاف دولت قانون همچنان بر لزوم ادامه برنامه اصلاحات و مبارزه با فساد و مفسدین پافشاری می کند.

نخست وزیر پیشین عراق با تاکید براینکه حمله به مجلس نمایندگان تلاش برای متوقف کردن روند اصلاحات بود، افزود: ایجاد اصلاحات با زورو خشونت ممکن نیست بلکه باید از راه قانون دنبال شود، بنابراین حفظ امنیت و آرامش و خودداری از ضرر زدن به املاک خصوصی و دولتی که همگی متعلق به مردم است، لازمۀ پیش بردن روند اصلاحات است؛ زیرا آشوب و اغتشاش هیچ کمکی به اصلاحات نمی کند بلکه به منافع ملی ضرر می زند.

وی با درخواست از معترضان برای حفظ آرامش، افزود: مطالبه کنندگان اصلاحات باید مسالمت آمیز، قانونی و با دوری از خشونت خواسته های خود را بیان کنند، خویشتنداری را سرلوحه اعتراض ها قراردهند و برای اجرای برنامه های اصلاحی فرصت بیشتری به مسئولان بدهند. 

مالکی همچنین با درخواست از دستگاه های امنیتی برای مقابله با قانون شکنان اعلام کرد: دستگاه های امنیتی باید علاوه بر حفاظت ازمعترضان و تظاهرات کنندگان، با کسانی که برای به خشونت کشاندن تظاهرات مردمی تلاش می کنند، مقابله کنند.

معاون سابق رئیس جمهوری عراق بر لزوم برگزاری فوری جلسات مجلس تأکید کرد و افزود: مجلس نمایندگان باید برای ادامه دادن به برنامه های اصلاحات و حمایت از نیروهای مسلح و بسیج مردمی درماموریت پاکسازی خاک کشور از لوث وجود تروریست های داعشی، باید جلسات خود را سریعتر برگزار کند.

یادآور می شود شماری از شهروندان عراقی، عصر دیروز(جمعه) دفتر حیدرالعبادی نخست وزیر این کشوروساختمان پارلمان در منطقه الخضراء در مرکز بغداد را اشغال کردند.

نیروهای امنیتی عراق به دنبال این حادثه در تمام مناطق پایتخت، حالت فوق العاده اعلام کردند و در خیابان های اصلی شهر مستقر شدند.

حمله معترضان طرفدار صدر به منطقه الخضراء درروز جمعه دو قربانی داشت که جنازه آنان امروز شنبه در بغداد تشییع شد.

منابع عراقی اعلام کردند که در جریان تیراندازی و شلیک گاز اشک آور نزدیک منطقه سبز هفده نفر هم زخمی شدند.

وضعیت فوق العاده درپایتخت عراق تا بعد از ظهر امروز( شنبه) ادامه داشت.

اواسط اردیبهشت ماه امسال هم طرفداران گروه صدر با حمله به منطقه الخضراء ساختمان پارلمان و دفتر نخست وزیری این کشور را برای ساعاتی دراختیار گرفتند.

اختلاف درباره اصلاحات دولت حیدرالعبادی و شیوه انتصاب وزیران جدید کابینه درماههای گذشته به محل تنش بین گروههای مختلف عراقی و بروز اختلاف درمیان نمایندگان پارلمان شده است.

214-9

پربیننده ترین خبرها