نخستین پاسخ قاهره به اظهارات اردوغان

نخستین پاسخ قاهره به اظهارات اردوغان
چهارشنبه 16 تير 1395 - 22:09

قاهره برای اولین بار در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که مصر در برخورد و همکاری با مسئولان ترک، ملاحظات و قیود و شروطی را مد نظر دارد.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، قاهره برای اولین بار در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه "مشکل آنکارا با دولت مصر است، نه مردم"؛ اعلام کرد: مصر در برخورد و همکاری با مسئولان ترک ملاحظات و قید و شرط هایی دارد.

به نوشته رویترز، "احمد ابوزید" سخنگوی وزارت امور خارجه مصر روز سه شنبه 5 ژوئیه گفت: مصر در برخورد با رهبران ترکیه که به دنبال سیاستهای چالش زای منطقه ای هستند، ملاحظات و قیود و شروطی دارد.

ابو زید افزود: مهم این است که همواره به یاد داشته باشیم احترام به خواست مردم؛ نقطه آغاز ایجاد روابط طبیعی میان کشورهاست واین حقیقتی است که برخی بدان توجه نمی کنند.

این مسئول مصری گفت: "ترکیه نباید فراموش کند که مردم مصر در انتخاباتی آزاد و دموکراتیک، مسئولان خود را انتخاب کردند."

گفتنی است بیانیه وزارت امور خارجه مصر در پاسخ به اظهارات روز سه شنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است. وی گفته بود که ترکیه با دولت مصر مشکل دارد، نه با مردم این کشور .

وی با انتقاد از احکام قضائی ویژه اعضای گروه اخوان المسلمین، بعید دانست با توجه به بهبود روابط ترکیه با روسیه و اسرائیل، روابط ترکیه با مصر در شرایط کنونی بهبود یابد.

این در حالی است که "بن علی یلدیرم" نخست وزیر ترکیه چندین روز پیش در اظهاراتی، از امکان بهبود روابط مصر و ترکیه خبر داده بود.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه مصر، به رسمیت شناختن انقلاب 30 ژوئیه و دستاوردهای آن توسط ترکیه را به عنوان شرط و نقطه آغاز بهبود روابط دو کشوردانسته است.

گفتنی است روابط مصر و ترکیه پس از مخالفت ترکیه با  برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری اسبق از سمت خود و کودتای نظامی خواندن آن، بحرانی شد. ترکیه هم چنین انقلاب 30 ژوئن 2013 با مشارکت میلیونها مصری برای کناره گیری مرسی از حکومت را نیز نادیده گرفت.

مصر با محکوم کردن این موضع، ترکیه را به حمایت از گروه اخوان المسلمین - که قاهره رسما آن را گروهی تروریستی می داند- متهم می کند.

پربیننده ترین خبرها