رای الیوم تحلیل کرد:

تلاش آمریکا برای بیرون کشیدن عربستان از باتلاق یمن

تلاش آمریکا برای بیرون کشیدن عربستان از باتلاق یمن
جمعه 5 شهريور 1395 - 10:21

روزنامه رای الیوم نوشت: هدف از طرح جدید آمریکا درباره یمن، در وهله اول بیرون کشیدن عربستان سعودی از باتلاق این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" در سرمقاله امروز جمعه خود به وضعیت دشوار عربستان در یمن و طرح تازه آمریکا برای نجات عربستان از این بحران پرداخت و نوشت: برگزاری نشست "کمیته چهارگانه" ویژه بحران یمن به ریاست جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و مشارکت همتایان عربستانی و اماراتی اش و معاون وزیر امور خارجه انگلیس در شهر جده و مطرح کردن "نقشه راه" جایگزین طرح ارائه شده از سوی اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل در امور یمن، به منزله اعتراف به ناکامی و بی طرف نبودن این دیپلمات موریتانیایی و همچنین اعتراف به بحران بزرگی است که عربستان سعودی در یمن با آن دست و پنجه نرم می کند. 

این روزنامه افزود: طرح ارائه شده از سوی ولد الشیخ در واقع دیکته تحقیرآمیز عربستانی ها به طرف مقابل یعنی حوثی ها و علی عبد الله صالح بود که در آن از جمله به لزوم تشکیل کابینه جدید و سوگند یاد کردن آن در مقابل عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن، خروج نیروهای حوثی و علی عبدالله صالح از صنعا و امضای توافقنامه در ریاض یا مکه مکرمه یا هر نقطه دیگری از خاک عربستان اشاره شده بود و همین امر نیز باعث شکست مذاکرات کویت شد.

رای الیوم تصریح کرد: نقشه راهی که کمیته چهارجانبه بدنبال آن است؛ نه برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران یمن بلکه در درجه اول برای خارج کردن عربستان و همپیمانانش از باتلاق بحران یمن و نتایج فاجعه بار جنگ یمن از 17 ماه پیش تاکنون ارائه شده است. این جنگ تحقق هیچ گونه نتایج ملموسی برای عربستان و هم پیمانانش نداشته است.

به نوشته این روزنامه، آمریکایی ها نسبت به افزایش شمار قربانیان غیرنظامی و کودکان بر اثر حمله جنگنده های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به مدارس، مزارع، بیمارستان ها و حتی جشن های عروسی نگران هستند زیرا این قربانیان با استفاده از سلاح های آمریکایی کشته می شوند و این امر ممکن است آمریکایی ها را در کنار عربستانی ها در معرض پیگرد حقوقی قرار دهد. آمریکایی ها با ارسال هیأتی از مستشاران نظامی آن کشور برای آموزش همتایان عربستانی خود جهت جلوگیری از ارتکاب جنایات جنگی در یمن، از نگرانی شان در این زمینه پرده برداشتند. همچنین، سازمان ملل متحد خواستار تشکیل کمیته بین المللی مستقلی برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر در یمن شد.
رای الیوم نوشت: آمریکا، عربستان را به پرتگاه یمن سوق داد تا توان مالی، انسانی و سیاسی این کشور را هدر دهد.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود، بر مخالفت با اقدامات یکجانبه اتخاذ شده توسط طرف های بحران یمن تأکید کرد که به نظر می رسد منظور او تشکیل شورای عالی سیاسی یمن توسط حوثی ها و علی عبدالله صالح و انتخاب صالح الصماد به عنوان رئیس آن می باشد تا به عنوان رئیس جمهور یمن فعالیت نماید و پس از آن کابینه یمن تشکیل شود. اما عادل الجبیر گویی فراموش کرده است تصمیم عربستان در اعلام جنگ در یمن نیز تصمیمی یکجانبه بوده است.

هر گونه راه حل سیاسی باید واقعیت ها و متغیرات میدانی یمن و منافع کلیه طرفها را به صورت کاملا بی طرفانه در نظر بگیرد و علاوه بر همه اینها، حکام عربستان باید از دیدگاه سنتی خود در تعامل با یمن و مردم آن کشور به عنوان کفیل آنها دست بردارند.
216
 

پربیننده ترین خبرها