کدام سرکرده‌های داعش از مرگ گریخته‌ا‌ند؟+ تصاویر

کدام سرکرده‌های داعش از مرگ گریخته‌ا‌ند؟+ تصاویر
چهارشنبه 31 شهريور 1395 - 18:21

هرچند که ادامه درگیری و جنگ و حملات هوایی، سرکرده‌های گروهک تروریستی داعش را یکی پس از دیگری از میان برمی‌دارد، اما شماری از سران اولیه این گروهک توانسته‌اند تاکنون از چنگال مرگ فرار کنند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، به نقل از سومریه نیوز، "وائل عادل حسن سلمان الفیاض" آخرین سرکرده مهم گروهک تروریستی داعش بود که در حمله هوایی جنگنده های ائتلاف بین المللی در نزدیکی شهر رقه سوریه به هلاکت رسید؛ پیش از الفیاض نیز "ابومحمد العدنانی" دیگر سرکرده مهم داعش کشته شد.

به این ترتیب شمار اعضای بنیانگذار و مهم داعش یا کسانی که پس از تاسیس، به این گروهک پیوسته و به فرماندهان مهم این آن تبدیل شده اند، اینک کاهش یافته است و به طور طبیعی افرادی جایگزین آنها شده است اما اینک این سوال مطرح است که، کدام سرکرده های اصلی داعش از چنگال مرگ گریخته و همچنان باقی مانده اند؟

1 – ابوبکر البغدادی؛ وی سال 1971 در خانواده ای عراقی متولد شد و در دانشگاه اسلامی بغداد تحصیل کرد. البغدادی قبل از آنکه در سال 2010 سرکرده داعش در عراق شود، چند سال در زندان آمریکایی بوکا در جنوب عراق، زندانی بود.
سال 2015 یک فروند هواپیمای نیروی هوایی عراق، مکان نشست ابوبکر البغدادی و دیگر سرکرده های داعش را در منطقه الکرابله هدف قرار داد و شمار زیادی از محافظان البغدادی و برخی از سرکرده های داعش کشته شدند؛ در آن زمان گفته شد که البغدادی به سرنوشتی نامعلوم مبتلا شده است اما اندکی بعد نواری صوتی از وی منتشر شد.

2 – ابوعلی العنبری؛ براساس برخی گزارش ها، البغدادی یک مجموعه 12 تا 15 نفره دستیار دارد که ابوعلی العنبری سرکرده آنها محسوب می‌شود، وی مدتی نیز عهده دار مسئولیت عملیات داعش در سوریه بوده است و نکته مهم در کارنامه او این است که عقل راهبردی داعش محسوب می شود.

العنبری از افسران ارتش صدام بوده است و معاون البغدادی محسوب می‌شود؛ وی مغز متفکر عملیات تروریستی باندهای پنهان داعش در اروپا است.

3- ابو سلیمان الناصر با نام واقعی نعمان سلمان منصور الزیدی که اطلاعات اندکی درباره او وجود دارد. وی جانشین ابوایوب المصری سرکرده کشته شده القاعده در عراق، شد و نام جدید "الناصر لدین الله" را برای خود برگزید. ابوسلیمان نیز از زندانیان زندان نظامی بوکا بود.

گفته می شود، سال 2014  آمریکایی ها در حمله ای هوایی نشست سرکرده‌های مهم داعش در موصل را هدف قرار دادند که در نتیجه آن 20 تروریست مسلح از جمله ابو‌ ایمن العراقی رئیس شورای نظامی وقت داعش به هلاکت رسیدند و ابو سلیمان الناصر جایگزین ابو ایمن العراقی شد.

4- ابو عبدالقادر معروف به وزیر امور عمومی داعش و مشاور امور اقتصادی این گروهک که نام او از سوی وزرات خزانه داری آمریکا در فهرست مهم ترین حامیان مالی داعش مطرح شده است.
5 – أبو محمد وزیر امور زندانیان داعش.
6 – ابو لؤی، با نام واقعی عبدالواحد خضیر احمد ملقب به ابولؤی معروف به وزیر اطلاعات داعش و مشاور امور نظامی این گروهک.
7 – أبو قاسم وزیر امور جنگ‌جویان خارجی و عناصر انتحاری داعش.
8 – أبو شيماء، وزیر تسلیحات داعش
9 – أبو كفاح، وزیر امور بمب و تله های انفجاری داعش.
10 – احمد ابو اسمره از شهروندان سوری – آمریکایی و مسئول جنگ رسانه ای داعش.


11 – أبو همام الأثری، تبعه بحرین و از عناصر برجسته داعش.

12 – أبو فاطمة الجحيشی والی جنوب و مرکز فرات و از اعضای برجسته داعش.
13 – أبو خدر الواصفی مسئول امور ارتباطات داخلی داعش.
14 – أبو سجى هماهنگ کننده امور کشته شدگان و زنان داعش.

15 – أبو ميسيره والی بغداد.
16 – أبو نبيل والی صلاح الدین
17 – أبو فاطمة والی کرکوک.
18 – أبو جرناس از والی های داعش
19 – أبو لقمان، والی رقه، دارای تابعیت سوری. سال 2011 به موجب فرمان عفو بشار اسد از زندانی در سوریه آزاد شد.
20 – ابو الاثير العبسی، والی حلب

21 – حجی عبد الناصر، والی دیر الزور
22 – عمرو العبسی والی حمص
23 – ابو عبد الله کوزوویی از فرماندهان میدانی مهم داعش در عراق و سوریه.
24 – ابو خطاب الكردی فرمانده نظامی داعش که عملیات این گروهک در شهر عین العرب(کوبانی) را فرماندهی کرد.
25 – ابو جندل المصری، فرمانده نظامی برجسته داعش که فرماندهی عملیات محاصره پایگاه هوایی مینگ حلب را به عهده داشت.

26 – ابو عمر قرداش، ترکمانی الاصل و افسر سابق ارتش عراق و دارای تجربه و مهارت فراوان در هدایت گروه های افراطی در عراق، سوریه و لبنان.
27 – ابو عمر الملاكم، عراقی الاصل و فراری از زندان تکریت در سال 2013 که فرماندهی عملیات ادلب و حلب از همان سال را به عهده گرفت.
28 – ابو ناصر الامنی از مسئولان مهم داعش در رقه.
29 – ابو مصعب الحلوس فرمانده عملیات داعش برای اشغال رقه.

30 – سالم بن غالم که اطلاعات متعدد، از تابعیت فرانسوی وی حکایت دارد و گفته می شود وی سال 2001 در فرانسه به اتهام قتل، زندانی بوده است. او مسئول اعدام های داعش در سوریه است.

گفته می شود این افراد از سرکرده های داعش هستند که هویت آنها فاش شده است و بدون شک این افراد همه سرکرده های داعش نیستند و هنوز بسیاری از سرکرده های داعش مانند "والی نینوا" و "والی دمشق" ناشناخته هستند؛ همچنین اسامی برخی از سرکرده های داعش نیز ذکر شده است که هیچ اطلاعاتی درباره آنها وجود ندارد و از جمله آنها به ابوکیف و ابوسامع و ابو شهاده و .. اعضای "شورای جنگ" داعش می توان اشاره کرد.

213
 

پربیننده ترین خبرها