انتقاد بغداد از "سخنان تکراری" اردوغان

انتقاد بغداد از
دوشنبه 12 مهر 1395 - 13:22

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت: سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره نبرد آزادسازی موصل دخالت آشکار در امور داخلی عراق است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "احمد جمال" با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه عراق سخنان تکراری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را درباره نبرد آزادسازی موصل رد می کند و این سخنان را دخالت آشکار در امور داخلی عراق و نقض اصول روابط دوجانبه و حسن همجواری می داند.

اردوغان یکشنبه هفته گذشته (4 مهر ماه، 25  سپتامبر) در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود: «برای آزادی موصل باید آماده باشیم و با نیروهای پیشمرگه و عرب در این عملیات همکاری خواهیم کرد».

در بیانیه سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عراق آمده است: نبرد آزادسازی موصل پایان پیروزی هایی خواهد بود که همه فرزندان ملت با فداکاری ارتش، پلیس، نیروهای امنیتی، بسیج مردمی، نیروهای پیشمرگ و افراد عشایر رقم می زنند و آن ها طعم ذلت و شکست را به داعشی ها خواهند چشاند.

احمد جمال در این بیانیه در واکنش به سخنان اردوغان افزود: سخنان و موضع گیری های رییس جمهور ترکیه روابط دو کشور را تیره می کند، چرا که همه مواضع و درخواست های بین المللی برای خروج نیروهای ترکیه از عراق و احترام گذاشتن به حاکمیت این کشور را نادیده گرفته است.

یادآور می شود نیروهای ترکیه نزدیک شهر بعشیقه استان نینوا مستقر هستند.

این مقام عراقی گفت: دولت آنکارا باید با حمایت از تلاش های دولت عراق در درگیری ها علیه گروه تروریستی داعش تا آزادسازی موصل، حسن نیت خود را در مبارزه با تروریسم ثابت کند و از مطرح کردن سخنان تحریک آمیز و بی فایده یا تلاش برای دخالت در مسائل داخلی عراق دست بردارد همان طور که عراق در حمایت از ترکیه در برابر بسیاری از چالش ها موضع گیری کرده و آخرین آن مخالفت با تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه بود.

در این بیانیه تاکید شده است که نبرد آزادسازی موصل از چنگال داعش، تنها به دست عراقی ها خواهد بود، و هیچ نیازی به منطقه ای یا بین المللی کردن این نبرد وجود ندارد.  

204 ـ 211

پربیننده ترین خبرها