ترکیه "نفوذ معنوی " به سایر کشورها را دنبال می کند

ترکیه
پنج‌شنبه 20 آبان 1395 - 18:13

العالم ـ رییس جمهوری ترکیه هرگونه جاه طلبی از سوی آنکارا برای سلطه بر مناطق جدید را تکذیب کرد اما اصرار کرد که نفوذ معنوی ترکیه بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی آن است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رجب طیب اردوغان امروز(پنجشنبه) در گفتگویی مطبوعاتی تاکید کرد که ما خودمان را داخل مرزهای جغرافیایی مان محصور نکرده ایم. مرزهای جغرافیایی یک چیز و مرزهای معنوی چیز دیگر..."

رییس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد که "برادران ما در سوریه، عراق، بالکان، قفقاز و شبه جزیره کریمه خارج از مرزهای جغرافیایی ما هستند؛ اما در قلبهای ما جای دارند".

وی درمراسم هفتاد و هشتمین سالروز مرگ مصطفی اتاتورک گفت: ما هیچگونه طمعی برای تسلط بر مناطقی در کشورهای همسایه نداریم، اما حوادث و اتفاقات آن کشورها بر ترکیه تاثیر مستقیم دارند.

رییس جمهوری ترکیه اصرار داشت که بنیانگذار ترکیه نوین همواره در بسیاری از سخنان خود این ایده را مطرح می کرد.

اردوغان پیش از این نیز برای توجیه حضور نظامی ترکیه در شمال عراق علی رغم اعتراض های شدید بغداد اظهاراتی را مطرح کرد که بحث و جدل بسیاری ایجاد کرد؛ اردوغان در اظهارات خود تاکید کرده بود که شهر موصل و نیز کرکوک پیشتر تابع کشور ترکیه بوده اند.

این اظهارات اردوغان در 22 اکتبر در افتتاحیه دانشکده ای در شهرک "اناجول" از توابع شهر بورصه در واکنش به اقدام اخیر برخی رسانه های عربی مطرح شد که نقشه ای را منتشر کرده بودند که نشان می دهد ترکیه برخی استانهای سوری و عراقی را نیز دربر گرفته است.

بعدها آشکار شد که این نقشه بیانگر اصطلاح "منشور ملتها(اقوام)" است؛ منشوری که توسط اخرین نماینده عثمانی در سال 1920 پیش از اعلام جمهوری ترکیه به تصویب رسید.

210-9

پربیننده ترین خبرها