مواد پرتوزا دختران دانش آموز عراقی را تهدید می‌کند

مواد پرتوزا دختران دانش آموز عراقی را تهدید می‌کند
جمعه 21 آبان 1395 - 14:58

یکی نمایندگان استان دیوانیه در پارلمان عراق، مرگ و میر شماری از دانش آموزان آموزشگاه دخترانه فردوس را ناشی از ابتلا به بیماری سرطان به علت قرار داشتن در معرض مواد پرتوزا اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از شبکه سومریه نیوز، "غزوان شبانی" از وجود مدرسه دخترانه در استان دیوانیه در جنوب عراق (مرکز استان دیوانیه شهرستان دیوانیه است) خبرداد که به مواد پرتوزا آلوده بوده و مرگ چند تن از دانش آموزان را در پی داشته است.

نیروهای آمریکایی و همپیمانان غربی آن در حمله سال ۲۰۰۳ ميلادي به عراق، هزاران بمب حاوي اورانيوم ضعيف شده را در عراق فرو ريختند که در نتيجه هزاران نفر کشته شدند. از زمان اين حمله تا کنون تعداد زيادي از نوزدان با اختلالات ژنتيکي متولد شده‌اند به طوری که آمار آن بسيار از آمار تولد نوزادن با اختلالات ژنتيکي در ژاپن پس از حمله امريکا به اين کشور در جنگ جهاني دوم بالاتر است. 

وی از مسئولان ذی ربط خواست با انتقال فوری دانش آموزان به آموزشگاهی دیگر برای جلوگیری از آسیب های این مواد و با بررسی سریع این موضوع، نتیجه را به اطلاع عموم برسانند.

این نماینده مجلس عراق در بیانیه ای با هشدار به وزارت بهداشت و محیط زیست نسبت به خطرات مواد پرتوزا تصریح کرد:" آموزشگاه دخترانه فردوس در استان دیوانیه، آلوده به مواد پرتوزا است و تا کنون چندین دانش آموز به علت ابتلا به سرطان در نتیجه همین مواد، جان خود را از دست داده اند.

غزوان شبانی از وزارت بهداشت و محیط زیست عراق خواست با ارسال گروه کارشناسی برای بررسی زوایای پنهان این موضوع و کشف فوری علت آن، نتایج را در دسترس افکار عمومی قراردهند.

این نماینده استان دیوانیه در پارلمان عراق افزود: "در سال گذشته این آموزشگاه با چندین مورد مرگ دانش آموزان مواجه شد، اما با کمال تعجب برخی مسئولان آن را طبیعی برشمردند. وی پرسید، کجای این موضوع طبیعی است و چرا چنین حوادثی تنها در این آموزشگاه تکرار می شود"؟

شبانی خواستار تحقیقات فوری برای جلوگیری از افزایش ابتلای دانش آموزان و کارکنان آموزشگاه فردوس به بیماری سرطان شد.

وی مسوولان استانی، شورای استانی، اداره بهداشت دیوانیه و آموزش و پرورش این استان را مسئول مخفی کردن واقعیت ها دانست و گفت: در صورت آشکار کردن حقیقت و اطلاع رسانی زودهنگام، این مشکل سریع تر آشکار و با جلوگیری از آن اکنون وضعیت به علت تعمد حکومت های محلی و مراکز وابسته، اینگونه بحرانی نمی شد.

211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها