نمایندگان جمهوری‌خواه: مانع اجرایی شدن قرارداد بوئینگ و ایران می‌شویم

نمایندگان جمهوری‌خواه: مانع اجرایی شدن قرارداد بوئینگ و ایران می‌شویم
چهارشنبه 24 آذر 1395 - 10:10

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه وعده دادند از اجرایی شدن قرارداد بوئینگ و ایران جلوگیری کنند.

العالم - آمریکا

فاکس نیوز گزارش داد؛ اعضای حزب جمهوری‌خواه در کنگره می‌گویند برای جلوگیری از اجرایی شدن قرارداد 16 میلیارد و 600 میلیون دلاری فروش هواپیما به ایران از سوی شرکت بوئینگ، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد. بوئینگ یکشنبه اعلام کرد برای فروش هواپیما به «ایران ایر» با تهران قرارداد امضا کرده است.
جمهوری‌خواهان 6 ماه پیش و زمانی که این قرارداد مراحل ابتدایی را پشت سر می‌گذاشت نیز از شرکت بوئینگ به شدت انتقاد کردند.

«پیتر راسکام» عضو مجلس نمایندگان از ایالت ایلینوی و «جب هنسارلینگ» عضو مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس در آن زمان با ارسال نامه‌ای به «دنیس مویلنبرگ» مدیر ارشد اجرایی شرکت بوئینگ مدعی شدند این قرارداد می‌تواند به «تسلیح ایران» منجر شود. آن‌ها ادعا کردند ایران به شکلی نظام‌مند از هواپیما‌های غیر نظامی برای ارسال نیرو و اسلحه به حامیان تروریسم در نقاط مختلف جهان استفاده می‌کند.
در ادامه این مطلب آمده است: این نمایندگان پس از اعلام خبر نهایی شدن قرارداد بوئینگ و ایران در روز یکشنبه نیز دست از مخالفت با آن نکشیدند. یکی از دستیاران ارشد «راسکام» در این خصوص به وبسایت «فاکس نیوز» گفت وی قصد دارد در کنگره آینده به شدت با این قرارداد مقابله کند. وی ابراز امیدواری کرد پیروزی ترامپ، موجب تغییر جو حاکم بر حوزه سیاست به نفع آن‌ها شود. وی ادامه داد: «افراد منصوب‌شده در وزارتخانه‌های خزانه‌داری و امور خارجه دیگر به کاخ سفیدی گزارش نخواهند داد که مایل است برای جلوگیری از خروج ایران از توافق هسته‌ای، تن به هر اقدامی بدهد و نگرانی‌های امنیت ملی را نادیده بگیرد.»
«هنسارلینگ» نیز قرارداد بوئینگ و ایران را «در بهترین حالت، ناامید‌کننده» خواند و اوباما را مقصر این وضع معرفی کرد.

وی در این خصوص ادعا کرد: «پرزیدنت اوباما از ما می‌خواهد نه فقط به این رژیم خطرناک هواپیما بفروشیم؛ بلکه می‌خواهد به شرکتی هواپیما بدهیم که وزارت خزانه‌داری خودش آن را در سال 2011 تحریم کرد. پرزیدنت اوباما حتی می‌خواهد بانک‌های آمریکا از سپرده‌های شهروندان آمریکایی برای تأمین بودجه مورد نیاز ایران استفاده کنند؛ کشوری که وزارت خزانه‌داری آن را یکی از مهمترین عوامل تشدید نگرانی‌ها در خصوص پولشویی می‌نامد. ... اگر یک نهاد مالی آمریکایی بخواهد منابع پولی مورد نیاز ایران را در واپسین روزهای دولت اوباما تأمین کند، باید به کنگره پاسخگو باشد.»
«راسکام» و «هنسارلینگ» ریاست کمیته‌های مهمی را در مجلس نمایندگان بر عهده دارند. مجلس پیشتر قوانینی را برای مقابله با این قرارداد تصویب کرده است. یکی از این قوانین، وزارت خزانه‌داری را از تأمین منابع مالی مورد نیاز برای فروش هواپیما به ایران منع می‌کند. این قانون هنوز برای بررسی به سنا نرفته است و حتی در صورت تصویب، اوباما آن را وتو خواهد کرد.
به نوشته فاکس نیوز، مشخص نیست ترامپ چه موضعی در قبال قوانینی از این دست اتخاذ خواهد کرد. وی هنوز درباره قرارداد فروش هواپیما به ایران اظهار نظری نکرده است. گرچه ترامپ منتقد توافق هسته‌ای ایران بوده است، از شرکت‌هایی که برای آمریکایی‌ها شغل ایجاد می‌کنند حمایت کرده است. بوئینگ نیز برای جلب نظر ترامپ و مقابله با برخورد احتمالی کنگره، این قرارداد را عامل ایجاد و حفظ مشاغل در آمریکا معرفی کرده است.
البته در این میان، نمایندگانی هم هستند که از قرارداد بوئینگ و ایران حمایت می‌کنند. «ریک لارسن» عضو حزب دموکرات در مجلس از ایالت واشینگتن با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «این قرارداد برای ایالت واشینگتن خبر خوبی است و به حفظ هزاران شغل خوب که به تجارت و توان بوئینگ برای رقابت در بازارهای جهانی محتاجند، کمک خواهد کرد.
ترامپ چند روز پیش با ارسال یک توییت در حساب شخصی خود، زمینه ناخرسندی مدیران بوئینگ را فراهم کرد. وی معتقد است هزینه ساخت هواپیمای مورد نیاز رئیس جمهور از سوی بوئینگ سرسام‌آور است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها