درخواست یونسکو برای حفظ شهر تاریخی نمرود

درخواست یونسکو  برای حفظ  شهر تاریخی نمرود
جمعه 26 آذر 1395 - 12:42

کارشناسان یونسکو خواستار اقدام فوری برای حفظ آثار شهر تاریخی نمرود و جبران خسارت های گسترده تروریست های داعش در این شهر شدند.

العالم - عراق

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم هیأت اعزامی یونسکو به شهر تاریخی نمرود که آثار تاریخی آن توسط داعش غارت شده اعلام کرد این شهر خسارت های شدیدی دیده و باید برای حفظ آثار باقیمانده آن، تدابیر فوری اتخاذ شود.

یونسکو با صدور بیانیه ای اعلام کرد پیکرهای سنگی و مجسمه های شهر نمرود به علت انفجارها و با استفاده از بلدوزرهای داعش دچار خسارت های سنگینی شده اند.

در این بیانیه که پس از دیدار کارشناسان یونسکو از تدمر صادر شده است بر ضرورت اتخاذ تدابیر فوری برای حمایت مادی و حفظ این سایت باستانی با هدف اطمینان از عملیات ثبت گسترده و جلوگیری از غارت بخش های باقیمانده تأکید شده است.

ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این، اقدام برای ملت عراق، موضوعی حیاتی و برای امنیت و ثبات منطقه ضروری و همچنین برای تاریخ بشریت دارای اهمیت است.

شهر تاریخی نمرود در ساحل رود دجله و 30 کیلومتری جنوب شهر موصل قرار دارد که آثار تاریخی آن به قرن سیزدهم قبل از میلاد برمی گردد. آثار تاریخی آن، به عنوان برگزیده ای از آثار تمدن آشوری و خاستگاه یکی از بزرگترین اکتشافات تاریخی قرن بیستم به شمار می آید.

شهر نمرود که کلحو نیز نامیده می شود در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

نیروهای عراقی اواسط ماه نوامبر توانستند این شهر را که دو سال تحت اشغال داعش بود از این گروه تروریستی پس بگیرند.

216-9

پربیننده ترین خبرها