مصر: حاکمیت عربستان بر دو جزیره را تأیید نکرده‌ایم

مصر: حاکمیت عربستان بر دو جزیره را تأیید نکرده‌ایم
يکشنبه 28 آذر 1395 - 06:39

یک مقام مصری، اخبار منتشرشده درباره موافقت دادگاه عالی قانون اساسی این کشور با حاکمیت عربستان سعودی بر جزایر تیران و صنافیر را تکذیب کرد.

العالممصر

رجب سلیم، معاون شورای امور کشوری و مسئول ترسیم مرزهای دریایی میان مصر و عربستان، اخبار منتشره درباره اینکه دادگاه عالی قانون اساسی حق حاکمیت عربستان سعودی بر جزایر تیران و صنافیر را به رسمیت شناخته، تکذیب کرد.

سلیم به روزنامه الیوم السابع گفت: این اخبار، نوعی سخنان پوچ و بی محتواست که با هدف ایجاد هرج و مرج مطرح می شود و کاملا نادرست است.

وی افزود: دادگاه قانون اساسی هنوز به این موضوع که از چند هفته قبل مطرح شده، نپرداخته و قرار است در جلسه روز 8 ژانویه 2017 (19 دی 95) دادخواست ابطال توافق ترسیم مرزها، صادره از دادگاه اداری قضایی برای نوشتن گزارش درباره حکم قانونی این منازعه بررسی شود. 

مصر و عثمانی در سال 1906 مرزهای دریایی خود را ترسیم کردند که به موجب آن دو جزیره تیران و صنافیر به مصر اعطا شد. روز 24 فوریه سال 1949 مصر با تل آویو ، توافق «رودس» را امضا کرد و خط آتش بس نیز شامل مرزهای 1906 به جز غزه بود.

دهم مارس 1949 رژیم صهیونیستی آتش بس رودس را نقض کرده و به مرزهای دریایی مصر در شرق «طابا» و غرب «ایلات» حمله کرده و «ام الرشراش» را در اختیار خود گرفت. سپس در سال 1950 نظام حاکم سعودی مدعی مالکیت دو جزیره صنافیر و تیران شد، اما مصر نپذیرفت و بر صحت ترسیم مرزهای خود بنابر معاهده 1906 تاکید کرد. در نتیجه عربستان به دلیل نداشتن نیروی دریایی برای حمایت از این دو  جزیره آن را رها کرد تا اینکه سال گذشته در جریان سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به مصر قرار شد، حاکمیت این دو جزیره به عربستان مسترد شود.

206 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها