سودانی هایی که در صفوف "داعش" می جنگند!

سودانی هایی که در صفوف
جمعه 3 دی 1395 - 14:03

یک جوان سودانی به نام "کرم الله عبد الله الشیخ" از عناصر گروه تروریستی داعش در درگیری با ارتش سوریه در نزدیک فرودگاه نظامی "التیفور" در حومه حمص کشته شد.

العالم - افریقا
 

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم به نقل از سایت "روسیا الیوم"، خانواده این عنصر تروریست به محض دریافت خبر مرگ او از طریق فیسبوک، پریروز چهارشنبه در حومه "الثوره" در "ام درمان" واقع در شمال غرب سودان به همین مناسبت مجلس سوگواری برپا کردند.

یکی از خویشاوندان وی گفت که آنها خبر مرگ وی را از طریق صفحه شخصی اش در فیسبوک دریافت کرده اند. در صفحه فیسبوک او در پیامی برای دوستانش نوشته شده است که وی در شرق حمص در فرودگاه "التیفور" کشته است.

این منطقه از دو هفته پیش شاهد درگیری های شدیدی بین ارتش سوریه و تروریست های داعش در اطراف فرودگاه یادشده است.

برخی منابع آگاه در ژوئیه گذشته شمار شهروندان سودانی را که در صفوف داعش در عراق و سوریه به هلاکت رسیده اند، 35 نفر برآورد کرده اند. همین منابع آمار تلفات سودانی های داعشی در لیبی اندکی قبل از درگیری های سرنوشت ساز برای آزادسازی سرت را هم حدود 20 نفر ذکر کرده اند.

سایت "سودان تریبون" نوشت: "چهار جوان سودانی از جمله یک دختر که در صفوف داعش می جنگیدند از ژوئن تا ژوییه سال جاری در درگیری های فلوجه و موصل و مناطق دیگر عراق کشته شده اند."

"محمد الامین"، کارشناس مسائل گروه های اسلام گرا شمار سودانی های عضو داعش در عراق و سوریه را حدود 150 نفر برآورد کرده است که 56 نفر از آنها از کشورهای دیگر وارد عراق و سوریه شده اند کما اینکه 45 دانشجو سودانی نیز که در دانشگاه علوم پزشکی تحصیل می کردند در قالب سه دسته، به داعش پیوسته اند.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد که 4 دختر سودانی از جمله یک دوقلو در آگوست 2015 به داعش پیوسته اند. پیش از آن نیز3 18 دانشجو به منظور پیوستن به داعش وارد ترکیه شدند. یکی از این افراد دختر یکی از مقام های عالی رتبه سودان در وزارت خارجه این کشور است.

در مارس همین سال نیز 9 دانشجوی علوم پزشکی و تکنولوژی در خارطوم به منظور پیوستن به داعش و کار کردن در مراکز درمانی و بیمارستان های مناطق اشغال شده، از طریق ترکیه وارد سوریه شدند. آنها پاسپورت انگلیسی داشته و از خانواده های ممتاز سودان بودند.

وزارت کشور سودان سال گذشته اعلام کرد که حدود 70 شهروند سودانی اعم از زن و مرد به گروه تروریستی داعش در لیبی و سوریه پیوسته اند که فقط دو نفر از آنها بازگشته اند. البته گزارش های دیگر بعدها نشان دادند که تعداد دانشجویان سودانی در داعش بسیار بیشتر از آمار اعلام شده است.

گفته می شود مرکز مطالعات تروریسم در لیبی در اوایل سال جاری اعلام کرده بود که سودان از حیث تعداد شهروندان داعشی در لیبی، رتبه سوم را دارد.

این مرکز تخصصی وجود 10 هزار عنصر مسلح خارجی در صفوف داعش در لیبی را تأیید کرده است؛ در این بین شهروندان تونس با حدود 3200 نفر رتبه اول، مالی با حدود 699 نفر رتبه دوم، سودان با 455 نفر رتبه سوم و بالاخره مصر با 111 نفر در رتبه چهارم قرار دارند. بقیه از ملیت های مختلف عربی و افریقایی و نیز عرب های حاشیه خلیج فارس هستند.

208-9

پربیننده ترین خبرها