چرا آمریکا قطعنامه ضد صهیونیستی را وتو نکرد؟

چرا آمریکا قطعنامه ضد صهیونیستی را وتو نکرد؟
شنبه 4 دی 1395 - 10:33

شوراي امنيت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه اي را به تصويب رساند كه بر اساس آن، از رژيم صهيونيستي خواسته شده است شهرك سازي ها را در اراضي اشغالي فلسطيني متوقف كند.

العالم ـ فلسطین اشغالی
 تصويب اين قطعنامه ضد صهیونیستی در شورای امنیت در حالي است كه آمريكا به آن راي ممتنع داد و به طرز بی سابقه ای آن را وتو نکرد.
خبرگزاري رويترز خاطرنشان کرد که اين اقدام آمريكا، يك تغيير جهت در سياست اين كشور مبني بر حمايت از رژيم صهيونيستي در قبال اقدامات سازمان ملل متحد شمرده مي شود.
راي ممتنع آمريكا به اين قطعنامه احتمالا چند علت دارد:
1- اساس رژيم صهيونيستي مبتني بر اشغالگري، تبعيض نژادي و مذهبي، جنايت و وحشيگري است. علاوه بر اين در سالهاي اخير رژيم صهيونيستي در زمينه شهرك سازي سياست وحشيانه، يك جانبه، غيرمنطقي و لجوجانه اي را در پيش گرفته است، به طوري كه حتي به توصيه هاي مهمترين متحدان خود - يعني آمريكا و اروپا نيز -  توجهي نمي كند.
2- اين خصايص سبب شده احساسات ضد صهيونيستي در جهان - به خصوص در آمريكا و اروپا مهمترين متحدان رژيم صهيونيستي- در سالهاي گذشته تشديد شود. اين احساسات به خصوص در قطع همكاريهاي دانشگاه انگليس با اين رژيم و همچنين تحريم مصرف كالاهاي توليد شده در اراضي اشغالي در آمريكا و اروپا خود را به وضوح نشان داده است.
3- مشروعيت نيافتن و ادغام نشدن رژيم صهيونيستي- به بويژه در زمينه اقتصادي - در منطقه و جهان اسلام با وجود حمايت آشكار و نهان رژيمهاي سازشگر منطقه از تلآويو مسئله مهم ديگري است كه تلآويو و متحدانش با آن روبرو هستند. شايد بتوان گفت اولا، اين مشروعيت نداشتن و ادغام نشدن مهمترين عامل حفظ فضاي امنيتي بر اين رژیم و در نتيجه معكوس شدن فرآيند مهاجرت يهوديان به اراضي اشغالي بوده است؛ ثانيا، مهمترين و زيركانه ترين علت پيشنهاد طرح دو كشور ( فلسطین و رژیم صهیونیستی) همين مشروعيت دادن و زمينه سازي براي ادغام اين رژيم در منطقه باشد.
4- آمريكا در سالهاي اخير سعي كرده است نقش ميانجي گري را در مهمترين بحران و مناقشه خاورميانه- يعني اشغالگري رژيم صهيونيستي - و حل و فصل اين مسائل براي رژيم صهيونيستي ايفاء كند، اين در حالي است كه بي طرفي لازمه ميانجي گري در هر مناقشه اي است.   
با توجه به اين مقدمه آمريكا چاره اي جز تغيير سياست خود در زمينه رژيم صهيونيستي و دست بر داشتن از حمايت يك طرفه از این رژيم ندارد و حتي مي توان گفت اين تغيير سياست در اين شرايط در چارچوب منافع رژيم صهيونيستي است. زيرا؛
1- در شرايط كنوني حيات رژيم صهيونيستي در گرو اجراي طرح دو كشور است و اجراي اين طرح نيازمند ميانجي گري است كه اعتماد فلسطينيان را جلب كرده باشد و راي ممتنع آمريكا به قطعنامه شوراي امنيت به نوعي تلاشي است براي تقويت جايگاه ميانجي گرانه كاخ سفيد.
2- عملكرد وحشيانه، يكجانبه، غير منطقي و لجوجانه تلآويو حيثيتي نه براي رژيم صهيونيستي و نه براي متحدانش باقي نگذاشته است و آمريكا با حمايت يك جانه از رژيم صهيونيستي بيش از اين نمي تواند داعيه رهبري جهان را داشته باشد.
پيش نويس قطعنامه مزبور روز جمعه توسط نيوزيلند، مالزي، ونزوئلا و سنگال به شوراي امنيت سازمان ملل ارائه شد. اين در حالي است كه يك روز پيش از آن، مصر تحت فشارهاي رژيم صهيونيستي و دونالد ترامپ نامزد پيروز انتخابات رياست جمهوري آمريكا، از حمايت از اين قطعنامه دست كشيد. رژيم صهيونيستي و ترامپ از آمريكا خواسته بودند تا اين اقدام را وتو كند.
مخالفت ترامپ با اين قطعنامه مي تواند بيانگر اين باشد كه در دولت وي آمريكا مجددا بازگشتي به سياستهاي اشتباه گذشته - از جمله در زمينه فلسطين - خواهد داشت، ولي به نظر مي رسد شدت و عمق بحرانهاي منطقه اي و بين المللي نفس و رمقي براي بازگشت آمريكا به گذشته باقي نگذاشته است و مواضع ترامپ و دولتش آخرين نفسهاي سياست هاي بيمار اين كشور است.   
قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل بر ضد شهرك سازي رژيم صهيونيستي با 14 راي موافق به تصويب رسيد. اين نخستين قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد است كه طي حدود هشت سال اخير، درباره مناقشه رژيم صهيونيستي و فلسطيني ها به تصويب مي رسد.

 

نویسنده: عبدالرضا خليلي

پربیننده ترین خبرها