ناامیدی روسیه از همکاری اوباما درباره سوریه

ناامیدی روسیه از همکاری اوباما درباره سوریه
پنج‌شنبه 9 دی 1395 - 19:38

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: انتظار از دولت باراک اوباما برای همکاری با مسکو در چارچوب حل بحران سوریه بیهوده است.

العالم - سوریه

لاوروف روز پنجشنبه به خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: از زمان آغاز عملیات نیروی هوافضای روسیه در سوریه (مهرماه 94) به آمریکا پیشنهاد برقراری تماس های فشرده بین نظامیان دو کشور را دادیم.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: به رغم اظهارات اوباما مبنی بر اینکه مبارزه با تروریسم نیاز به همگرایی و تشریک مساعی همه کشورها دارد، آمریکا به پیشنهاد روسیه برای همکاری در سوریه پاسخ سرد داد و فقط با امضای تفاهم نامه جلوگیری از بروز حوادث هوایی در سوریه موافقت کرد.

وی افزود: طرف آمریکایی از تبادل اطلاعات تجسسی در مورد مراکز داعش در سوریه خودداری کرد و همزمان ادعا کردند هواپیماهای روسی اهداف را برای بمباران درست انتخاب نمی کنند.

لاوروف با بیان اینکه واشنگتن چند ساز و کار همکاری با مسکو در سوریه را به اجرا در آورد، اظهار کرد: برای نمونه نظامیان روسی و آمریکایی از مارس تا ژوئیه 2016 چندین مذاکره ویدئویی برگزار کرده و از ماه مه تا اوت هم در ژنو مرکز واکنش سریع دو کشور فعالیت می کرد، اما طرف آمریکایی از اعلام اینکه با روسیه همکاری نظامی می کند، خودداری کرد.

وی افزود: پس از حمله هوایی (شهریورماه) ائتلاف آمریکایی به مرکز ارتش سوریه در دیرالزور در شمال این کشور که به مرگ 62 نظامی سوری منجر شد، توافق ایجاد گروه مشترک که می بایست اقدام های نیروی هوافضای روسیه و ائتلاف آمریکایی برای حمله به مراکز تروریست ها در سوریه را هماهنگ می کرد، ناکام ماند.

لاوروف همچنین گفت: جان کری وزیر خارجه آمریکا اخیرا در مصاحبه با نشریه بوستون کلوب اذعان کرد که اعضای دولت این کشور ضمن رد هرگونه همکاری با مسکو، مسئول شکست این توافق هستند.

وزیر خارجه روسیه افزود: به همین دلیل، انتظار رفتار دیگری از دولت کنونی آمریکا در شرایطی که فقط چند هفته دیگر از دوره کار آن باقی مانده است، نداریم.

لاوروف همچنین به ناتوانی واشنگتن در جدا کردن معارضان از گروههای تروریستی ضدسوری اشاره کرد که به رغم وعده های داده شده از حدود 10 ماه گذشته تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

وی در مورد همکاری روسیه با دولت آینده آمریکا نیز گفت: برای مشارکت با دولت دونالد ترامپ در عرصه مبارزه با تروریسم آمادگی داریم و امیدواریم که فقط محدود به سوریه نباشد.

پربیننده ترین خبرها