جزئیات آتش بس بین دولت و مخالفان سوریه

جزئیات آتش بس بین دولت و مخالفان سوریه
پنج‌شنبه 9 دی 1395 - 17:15

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از امضای توافق نامه آتش بس بین دولت سوریه و گروههای مسلح با ضمانت روسیه و ترکیه خبر داد.

العالم - سوريه

خبرگزاری های روسیه اعلام کردند ولادیمیر پوتین شخصا سند نظارت بر اجرای این توافق را امضا خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه در این باره گفت: سه سند امضا گردید که اولین مورد آن دولت و مخالفان سوریه درباره آتش بس در سراسر خاک آن کشور میان است و سند دیگر مربوط به مذاکرات صلح است.

پوتین همچنین از کاهش حضور نظامی روسیه خبر داد و گفت کشورش به حمایت از دولت سوریه ادامه خواهد داد.

هواپیماهای روسیه از سپتامبر 2015 (شهریور 1394) تاکنون با هدف حمایت از دولت سوریه به مواضع مخالفان حمله می کنند.

از سوی دیگر، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه با اشاره به برقراری تماس های مستقیم بین مسکو و آنکارا با هدف تضمین موفقیت در اجرای توافق نامه آتش بس اعلام کرد: شرایط برای برقراری آتش بس در سوریه مناسب است.

در همین راستا، آنکارا نیز از آتش بس در سوریه خبر داد. وزارت امور خارجه ترکیه در این باره اعلام کرد: (بامداد جمعه 30 دسامبر)، آتش بس در سوریه برقرار خواهد گردید که این توافق شامل گروههایی که سازمان ملل متحد آنها را تروریست اعلام کرده است [از جمله داعش] نخواهد شد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مصر به مذاکرات صلح سوریه [در آستانه قزاقستان] دعوت خواهد شد و ممکن است پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، این کشور نیز به مذاکرات بپیوندد.

قرار است مذاکرات صلح سوریه با پشتیبانی ترکیه و روسیه بین مخالفان و دولت سوریه، هشتم فوریه آینده در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود.

ائتلاف مخالفان سوریه در خارج از این کشور نیز از توافق نامه آتش بس حمایت کرد. احمد رمضان سخنگوی این ائتلاف در این باره گفت: ائتلاف همه طرف ها را به پایبندی به این توافق نامه، دعوت می کند.

رمضان همچنین تأکید کرد گروههای مسلح مخالف به توافق نامه آتش بس پایبند خواهند بود و در صورت نقض این توافق نامه به آن پاسخ داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: از جمله گروههایی که توافق مذکور را امضا کرده اند "احرار الشام"، "جیش الاسلام"، "فیلق الشام" و جنبش "نورالدین زنگی" هستند.

216-9

پربیننده ترین خبرها