بررسی بحران آب دمشق در مسکو و آنکارا

بررسی بحران آب دمشق در مسکو و آنکارا
پنج‌شنبه 23 دی 1395 - 22:52

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه پنجشنبه گفت: برای حل بحران آب دمشق دو نشست در آنکارا و مسکو برگزار می‌شود.

العالم - سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه پنجشنبه اعلام کرد قرار است دو نشست در آنکارا و مسکو برای حل بحران آب دمشق برگزار شود.

دی میستورا درباره تنش آفرینی نظامی ابراز نگرانی کرد و به خبرنگاران گفت: دو نشست در آنکارا و احتمالا درحال حاضر در مسکو برای گفتگو در این خصوص برگزار می شود به دو علت، اول اینکه تامین آب دمشق یک مسئله اساسی است و همچنین به این علت که اگر این مسئله تشدید شود شاید بر مذاکرات آستانه تاثیر منفی داشته باشد.

وادی بردی آب شرب پایتخت سوریه را تامین می کند اما به علت درگیریها بسیاری از منابع آب تخریب شده است و میلیونها نفر از آب شرب محروم شده اند. 

دی میستورا گفت: اطلاعاتی که در اختیار داریم نشان می دهد پنج روستا در منطقه وادی بردی با دولت به توافق رسیده اند که این خبر خوشحال کننده ای است. اما دو روستای دیگر که این منبع آب در آنجا قرار دارد هنوز به توافق نرسیده اند. این یک تهدید است، تهدیدی احتمالی و تهدیدی نزدیک که ممکن است به تشدید نظامی منجر شود.

وی افزود مهندسان سوری به تکنسینهای سازمان ملل متحد که درحال حاضر برای ورود به این منطقه آمادگی دارند کمک می کنند اما آنها به حداقل امنیت ممکن نیاز دارند.

دی میستورا اضافه کرد آنها دو بار تلاش کردند به این مکان بروند اما گروههای مسلح آنها را متوقف کردند.

دولت سوریه چهارشنبه اعلام کرد به توافقی دست پیدا کرده است که راه ورود ارتش را به این منطقه نزدیک دمشق به منظور انجام تعمیرات و تامین آب پایتخت، باز می کند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر تصمیم خود بر بازپس گیری این منطقه و تامین آب دمشق تاکید کرده است. با وجود آتش بسی که سی ام دسامبر زیر نظر روسیه همپیمان دمشق و ترکیه همپیمان افراد مسلح مخالف به دست آمد، این درگیریها در وادی بردی در غرب دمشق ادامه داشت.

آتش بس نسبتاً پایدار بوده است

دی میستورا گفت: آتش بس تا حدود زیادی پایدار بوده است.

وی درباره حادثه ای که در دو روستای شیعه نشین و تحت محاصره الفوعه و کفریا توسط تروریستها در ادلب رخ داد ابراز تاسف کرد و افزود: این گروههای مسلح 23 اتوبوس و راننده های سوری آن را بازداشت کرده اند.

این اتوبوسها اواخر سال 2016 برای خارج کردن غیرنظامیان از این دو روستا در چارچوب توافق خروج غیرنظامیان و افراد مسلح از محله های شرقی حلب به آنجا رفته بودند.

سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرده بود کودکان در دمشق در معرض ابتلا به بیماریهایی هستند که از طریق آب منتقل می شود. بیش از پنج میلیون و 500 هزار نفر در پایتخت سوریه از دو هفته پیش تاکنون با کمبود شدید آب مواجهند.

کریستوف بولیراک سخنگوی رسمی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) گفت: نگرانی زیادی در خصوص ابتلا به بیماریهایی که از طریق آب منتقل می شود وجود دارد. ¬

سازمان ملل متحد بیست و نهم دسامبر گذشته اعلام کرد دو منبع اصلی آب پایتخت سوریه (وادیبردی و منبع آب الفیجه) به علت حمله عمدی از فعالیت ایستاده است اما از فاش کردن طرفهای مسئول این اقدام خودداری کرد. 

نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن تلاش کرده اند این منطقه را طی عملیاتی که از هفته گذشته آغاز شد دوباره در اختیار بگیرند. ¬ساکنان این دره و تروریست های مستقر در منطقه اعلام کردند حملات هوایی باعث آسیب رسیدن به یک ایستگاه پمپاژ آب شده است.

ارتش سوریه، تروریست ها را به آلوده کردن چشمه های آب این منطقه با استفاده از گازوییل متهم کرده است. سازمان ملل نیز درباره ادامه قطع آب آشامیدنی پنج میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان دمشق ابراز نگرانی کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز سه شنبه گفته بود: سازمان ملل همچنان نگران قطعی آب و محرومیت پنج میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان دمشق و اطراف این شهر از آب اشامیدنی است.

اقدامات خصمانه گروههای تروریستی در منطقه وادی بردی صدماتی را به تاسیسات زیربنایی تامین آب شرب دمشق وارد کرد و در نتیجه آب آشامیدنی دمشق و مناطق حومه آن از چند وقت پیش قطع است.

دوجاریک افزود مسئولان ذیربط درسازمان آب دمشق تاکنون نتوانستند هیئت فنی به منطقه وادیبردی به منظور ارزیابی خسارات وارد شده به تاسیسات زیربنایی اعزام کنند.

وی تاکید کرد سازمان ملل از همه طرف های سوری می خواهد اجازه بدهند هیئت فنی برای تعمیر خرابی ها فوری و بدون قید و شرط وارد منطقه وادیبردی شود.

در همین حال سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد اولین کاروان حامل کمک های انسانی در سال جدید روز شنبه وارد منطقه معضمیه الشام در حومه دمشق شد و کمک ها ارسالی را در میان ساکنان نیازمند و تحت محاصره این منطقه توزیع کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها