اوباما به اقامت بدون روادیدِ کوبایی‌ها در امریکا پایان داد

اوباما به اقامت بدون روادیدِ کوبایی‌ها در امریکا پایان داد
جمعه 24 دی 1395 - 13:30

باراک اوباما رئیس‌‏جمهور امریکا به سیاست 22 ساله‌ای که بر اساس آن هر مهاجر کوباییِ فاقد ویزا پس از گذشت یک سال از حضورش در ایالات‎متحده می‎‏توانست اقامت دائم بگیرد، پایان داده است.

اوباما روز پنجشنبه اعلام کرد سیاست موسوم به «پای خیس، پای خشک» در یک دورۀ زمانی متفاوت اتخاذ شده بود.

بر اساس این سیاست که در سال 1995 اجرایی شد، اتباع کوبایی که از کشور خود فرار کرده بودند، اگر از راه زمینی به خاک امریکا وارد می‎شدند می‎توانستند در این کشور بمانند، اما کسانی که در دریا دستگیر می‎شدند به کشورشان مسترد می‎شدند.

رئیس‏‎جمهور امریکا اعلام کرد: «از این لحظه، اتباع کوبایی که در تلاش برای ورود غیرقانونی به امریکا هستند و واجد شرایط پناهندگی تشخیص داده نمی‏‎شوند، مطابق با قوانین ایالات‏‎متحده اخراج خواهند شد».

وی افزود: «با برداشتن این گام، ما با مهاجران کوبایی همان رفتاری را خواهیم داشت که با مهاجران دیگر کشورها داریم».

اوباما در حالی دست به تغییر این سیاست مهاجرتی زده است که تنها چند روز تا پایان دورۀ ریاست‌جمهوری‌اش باقی مانده است و سال‎هاست برای عادی‌سازی روابط امریکا با کوبا تلاش می‌کند.

عادی شدن روابط کوبا و امریکا منجر به افزایش مهاجرت از این جزیره به خاک ایالا‌ت‌متحده شده است. بسیاری از مهاجران کوبایی امیدوار بودند که بر اساس سیاست «پای خیس، پای خشک» موفق به اخذ اقامت قانونی امریکا شوند.

رئیس‏‎جمهور امریکا گفت دولت کوبا پذیرفته است که پذیرای مهاجرانی باشد که به آن‌‎ها دستور خروج از ایالات‌متحده داده شده است.

دولت کوبا نیز با انتشار بیانیه‌ای تلویزیونی از این توافق جدید بهعنوان یک گام مهم در پیشبرد روابط میان 2 کشور یاد کرد که هدف از آن تضمین روند مهاجرت امن و طبیعی است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا که قرار است از اول بهمن‌ماه زمان امور کاخ سفید را بر عهده بگیرد، می‌تواند این تغییر سیاست را لغو کند. ترامپ همواره از مخالفان اقدامات اوباما برای عادی‌سازی روابط امریکا با کوبا بوده است.

واشنگتن از سال 1961 روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و در سال 1962 به‌طور رسمی این کشور را تحریم کرد. در پی انقلاب سال 1959 کوبا، دو کشور عملاً به دشمنان ایدئولوژیک یکدیگر تبدیل شدند؛ روابط واشنگتن و هاوانا حتی پس از پایان جنگ سرد نیز به‌صورت خصمانه باقی ماند.

درنهایت دو کشور پس از 18 ماه مذاکرات پنهان که به اعلان بیانیۀ مشترک در تاریخ 26 آذر 93 انجامید، دربارۀ احیای روابط دیپلماتیک و آزادی زندانیان 2 طرف توافق کردند.

امریکا و کوبا در 29 تیر 94 روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. بااین‌وجود امریکا همچنان به تحریم‌های تجاری، اقتصادی و مالی خود که شرکت‌های امریکایی را از برقراری روابط تجاری با کوبا منع می‌کند، ادامه می‌دهد.

11

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها