اجلاس پاریس؛ تیر آخر برای صلح در خاورمیانه \پیش از حکومت ترامپ

اجلاس پاریس؛ تیر آخر برای صلح در خاورمیانه \پیش از حکومت ترامپ
دوشنبه 27 دی 1395 - 13:54

با ورود رئیس جمهوری به کاخ سفید که وعده داده به هر ترتیب از "اسرائیل" حمایت می کند، طرح فرانسوی ها احتمالاً با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد.

العالم - خاورمیانه

به نقل از نیویورک تایمز، روز یکشنبه نمایندگان 70 کشور جهان در پاریس گردهم آمدند تا باز هم از "راه حل ایجاد دو کشور مستقل" در خاورمیانه یعنی فلسطین و اسرائیل حمایت کنند، اما آنچه به دست آمد تنها نمایشی بیش نبود.

آنچه به دست آمد مشخص است: تلاش هایی برای رسیدن به صلح به نظر دور از دسترس است. سران کشورهای شرکت کننده در این اجلاس مثل نمایندگان تمام کشورهای اروپایی هشدار دادند که وضعیت بحرانی است و به رئیس جمهور آتی آمریکا دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هشدار دادند که اگر این تلاش ها به فراموشی سپرده شود، آنها هستند که به خطر خواهند افتاد.

راه حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی که سالهاست مورد حمایت جامعه جهانی قرار گرفته، به خطر افتاده است. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه که افتتاح کننده جلسه عصر روز یکشنبه بود، گفت که روند صلح از نظر فیزیکی با تشدید ساخت و ساز شهرک ها در اراضی فلسطینی ها، از نظر سیاسی با ضعیف شدن فزاینده تلاش ها برای برپایی اردوهای صلح و از نظر عقلانی با افزایش تهدید تندروها به خطر افتاده است.

پس از اینکه آمریکا و دیگر کشورها برای برپایی اجلاس صلح تسلیم شدند، فرانسه اولین اجلاس را در ماه ژوئن برگزار کرد و نتانیاهو با تداوم شهرک سازی در کرانه باختری و قدس شرقی خشم جامعه جهانی را بر انگیخت. اقدامی که جان کری  و دیگر سران جامعه جهانی خط قرمزی برای رسیدن به صلح در خاورمیانه اعلام کرده بودند.

این اقدام روند صلح در خاورمیانه را با داغ تر شدن موضوعاتی مثل جنگ در سوریه، اوکراین، لیبی و دیگر موضوعات روز جهانی به فراموشی سپرد.

اجلاس روز یکشنبه با صدور بیانیه ای پایان یافت. تشکیل دو کشور مستقل و بازگشت به مرزهای 1967  که شامل حذف شهرک های ساخته شده رژیم صهیونیستی خارج از این مرزها می باشد. این بیانیه همچنین شامل محکومیت رژیم صهیونیستی در ماه دسامبر در سازمان ملل بود که آن زمان دولت اوباما قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی را وتو نکرد و دلیلش را تداوم ساخت و ساز شهرک ها در کرانه باختری اعلام کرد.

تمام اهدافی که زمانی برای صلح و روند تشکیل دو کشور مطرح بود اکنون دور از دسترس است. رژیم صهیونیستی به سیاست ساخت و سازها در زمین های فلسطینی در کرانه باختری ادامه می دهد و حماس هم همچنان رژیم صهیونیستی رابه رسمیت نمی شناسد.

در این اجلاس که آن را بیشتر می توان به گفتگوهای دیپلماتیک تشریح کرد نه رژیم صهیونیستی حضور داشت و البته این اجلاس را تقلب خواند و نه فلسطین در آن نماینده داشت و می توان گفت که اجلاس بی ثمرتر از اجلاس های قبل بود.

زیپی هاتولی معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اجلاس پاریس را به جشن عروسی تشبیه کرد که نه داماد در آن حضور دارد نه عروس. دلیل نبود طرفین این بود که رژیم صهیونیستی تنها به اجلاسی اعتقاد دارد که تنها دو طرف در آن حضور داشته باشند اما فلسطینی ها خواستار اجلاس با حضور جامعه جهانی هستند تا قدرت آنها بیشتر شود.

فلسطین از بیانیه این اجلاس حمایت کرد. صائب عریقات دبیرکل سازمان آزادی بخش فلسطین خواستار برخورد قانونی با تخلفات مداوم رژیم صهیونیستی در مسائل حقوق بشری و قوانین بین المللی شد. اما برای جامعه جهانی این اجلاس تیر آخری بود برای اجلاس های بی ثمری که تا کنون برگزار شده است، البته پیش از حضور هیئت های آتی آمریکایی که به نظر از این به بعد شاهد تغییرات شدیدی در سیاست های آمریکا درباره فلسطین و حمایت از اسرائیل خواهد بود.
تا چند روز دیگر ترامپ به قدرت خواهد رسید. کسی که تاکنون انتقادات شدیدی علیه سیاست های آمریکا نسبت به اسرائیل داشته است.

پربیننده ترین خبرها