مشاور امنیت ملی دولت عراق مطرح کرد

ایران نخستین حامی عراق در مقابل داعش

ایران نخستین حامی عراق در مقابل داعش
يکشنبه 3 بهمن 1395 - 14:53

مشاور امنیت ملی دولت عراق و رئیس "هیئت الحشد الشعبی" به ادعاها و مواضع خصمانه عربستان سعودی درخصوص سفیر جدید ایران در بغداد، پاسخ داد.

العالم - عراق

"فالح الفیاض" روز یکشنبه در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم، درخصوص موضع عربستان درباره "ایرج مسجدی" سفیر ایران در بغداد گفت: این موضوع به ایران و عراق مربوط است.
وی تأکید کرد: این موضوع که چه کسی نماینده جمهوری اسلامی ایران در عراق باشد، مربوط به ایران می باشد.
الفیاض گفت: ما از هرکسی که ایران به عنوان سفیر معرفی کند استقبال می کنیم، و ما خاطرات بسیار خوبی از این شخص (سفیر ایران در بغداد) داریم؛ وی در حمایت از عراق نقش مهمی ایفا کرده و سابقه و حضوری جهادی دارد؛ و حتما نقش مهمی در ارتقا و گسترش روابط و دفاع از منافع دو کشور ایفا خواهد کرد.

* ایران نخستین حامی عراق در مقابل داعش
مشاور امنیت ملی عراق به نقش ایران در مقابله با داعش اشاره کرد و اظهار داشت: از نخستین روز مقابله با داعش، تنها طرفی که به حمایت و یاری عراق شتافت، جمهوری اسلامی ایران بود.
وی افزود: ایران از ارتش عراق و الحشد الشعبی -که در آن زمان به تازگی پا گرفته و تأسیس شده بود- پشتیبانی کرد.
الفیاض تأکید کرد: دانش و تجربه برخی مستشاران و سلاح و کمکهای ایران، نقش بزرگی در تقویت الحشد الشعبی و ایفای نقش آن در صحنه عراق داشت. 

* قدردانی از حمایتهای ایران از ارتش و الحشد الشعبی
الفیاض خاطرنشان کرد: ما از حمایتهای سازنده و برزگ جمهوری اسلامی ایران از نیروهای عراقی و به ویژه الحشد الشعبی قدردانی می کنیم.
الفیاض افزود: ما در روابط با جمهوری اسلامی ایران، به مواضع و دیدگاه های دیگران توجهی نمی کنیم؛ عراق و ایران مرزهای بسیار طولانی دارند و دو کشور از اشتراکات فرهنگی، عقیدتی راسخ و منافع مشترک بسیاری برخوردار هستند.
وی با اشاره دوبارۀ به اشتراکات فرهنگی، فکری و عقیدتی دو کشور، تأکید کرد: برخی به دنبال آن هستند که نقش ایران را منفی جلوه دهند، درحالیکه ما تعامل با ایران را مثبت می دانیم، و تلاش داریم که روابط با جمهوری اسلامی ایران به بهترین وجه ممکن ارتقا یابد، و این روابط بر حسن همجواری و منافع مشترک استوار باشد.

* نیروهای عراقی در آستانه آزادسازی کامل ساحل چپ موصل
الفیاض خاطرنشان کرد: نبرد موصل شامل مراحل مختلفی است، و تا کنون بخش بزرگی از این عملیات به انجام رسیده است، و نیروهای عراقی در آستانه پایان آزادسازی ساحل چپ هستند که وسیع تر از ساحل راست می باشد.
وی افزود: مرکز شهر موصل با توجه به موقعیت رود دجله، شامل دو قسمت چپ و راست می باشد، و اخیرا هتل نینوا آزاد شده است و اکنون نبرد در کاخ های ریاست جمهوری و منطقه العربی و مناطق محدودی از ساحل چپ متمرکز می باشد.
الفیاض تأکید کرد که ورودی همه پلهای منتهی به ساحل راست تحت کنترل درآمده است.

* عملیات نینوا چه زمانی تکمیل می شود
الفیاض خاطرنشان کرد: پس از آزادسازی کامل ساحل راست، و تکمیل عملیات نیروهای الحشد الشعبی در آزادسازی برخی مناطق مانند البعاج و منطقه صحرایی بین عراق و سوریه، عملیات نینوا کاملا به پایان خواهد رسید.
مشاور امنیت ملی دولت عراق، گفت: پیروزی های نیروهای عراقی تأثیر بدی بر روحیه عناصر داعش گذاشته و آنها شکستهای سنگینی را در موصل متحمل شده اند. ساحل راست اکنون کاملا محاصره شده و آنها دیگر به هیچ وجه امکان دریافت پشتیبانی ندارند.
وی پیش بینی کرد که نبرد در ساحل راست درمقایسه با ساحل چپ آسان تر باشد، زیرا مساحت ساحل راست کوچکتر است.

* شایعه ها درباره حضور ابوبکر بغدادی در ساحل راست موصل
فالح الفیاض اظهار داشت: خبرهای منتشر شده درباره حضور ابوبکر بغدادی (سرکرده داعش) در ساحل راست موصل فقط در حد حرف است.
الفیاض تأکید کرد: بر اساس خبرهای درز کرده و همچنین پیش بینی ها، ابوبکر بغدادی به دنبال فرار  به سوریه است، ولی ما تلاش داریم از این کار جلوگیری کنیم.

* داعش در ساحل راست موصل غافلگیر خواهد شد
رئیس هیئت الحشد الشعبی خاطرنشان کرد: حمله به ساحل راست دشمن را غافلگیر خواهد کرد، و نیروهای عراقی به پیشروی خود در جبهه های مختلف ادامه خواهند داد.
الفیاض با اشاره به تلاش نیروهای مشترک عراقی برای حفظ جان مردم موصل گفت: آزادسازی ساحل چپ موصل، مشکلات انسانی را کاهش می دهد و بسیاری از مردم پس از آن می توانند به خانه های خود بازگردند.
وی افزود: ما تلاش می کنیم مواد غذایی و خدمات انسانی را برای مردم فراهم کنیم، و از استاندار موصل و مسؤولان خواسته ایم تجهیزات و زیرساختهای لازم را برای مردم تأمین کنند.
الفیاض درخصوص نبرد تلعفر گفت: تصمیم آزادسازی تلعفر در دست فرمانده کل نیروهای مسلح است؛ نیروهای الحشد الشعبی بیش از 150 روستا و همچنین فرودگاه تلعفر را آزاد کرده، و اکنون شهر تلعفر را محاصره کرده اند.
رئیس هیئت الحشد الشعبی با تکذیب اختلافات درباره الحشد و یا قرار گرفتن آن تحت فشارهای خارجی، گفت: الحشد الشعبی تحت امر، فرماندهی عملیات مشترک و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق است.
الفیاض خاطرنشان کرد: درصورت کافی بودن تعداد نیروها، الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی ساحل راست موصل شرکت نمی کند.

* الحشد الشعبی آماده حضور در هر عملیات است
رئیس هیئت الحشد الشعبی عراق گفت : بسیج مردمی استان نینوا در عملیات آزادسازی تلعفر و دیگر عملیات مشارکت خواهد کرد و نقش پشتیبان را ایفاء خواهد کرد و همچنان آمادۀ مشارکت در هر عملیات آزادسازی است.
وی درباره زمان آغاز عملیات آزادسازی تلعفر گفت: ما نمی توانیم زمان دقیقی برای آغاز عملیات آزادسازی تلعفر تعیین کنیم زیرا تعیین زمان این عملیات جزء اختیارات فرماندهی عملیات مشترک است . هم اکنون خانواده ها شروع به خروج از تلعفر کرده اند و تعداد خانواده های باقیمانده در این شهر خیلی کمتر از گذشته است . حلقۀ محاصرۀ تروریست ها در تلعفر روز به روز تنگ تر می شود و می توان گفت که عملیات آزادسازی تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.
فیاض افزود : ورود نیروهای ارتش ، پلیس ملی و بسیج مردمی به شهر تلعفر مستلزم آزادسازی غرب شهر موصل است .
وی گفت : اولین مأموریت بسیج مردمی در موصل تکمیل آزادسازی شرق این شهر و پاکسازی صحرای بزرگ مرز عراق و سوریه تا رسیدن به جاده بغداد – موصل است . بسیج مردمی از هیچ تلاشی برای دفاع از خاک عراق و مبارزه با تروریست ها در هر جائی که باشند ، دریغ نخواهد کرد.

* دمشق موافقت کند برای مبارزه با داعش به سوریه می رویم
رئیس هیئت الحشد الشعبی عراق در بخش دیگری از این گفت و گو اعلام کرد : ورود بسیج مردمی عراق به خاک سوریه برای مبارزۀ مشترک با داعش مستلزم کسب موافقت دولت دمشق و هماهنگی بین دو طرف است.
فیاض گفت : بسیج مردمی از فرماندهی کل نیروهای مسلح درخصوص حرکت به سوی مرزهای سوریه اطاعت خواهد کرد که این حرکت در چند هفته آینده شروع خواهد شد.
وی افزود: فرار هر یک از افراد مسلح از موصل به سوی سوریه بسیار سخت است زیرا مسیرها در تلعفر و المحلبیه مسدود است ولی امکان فرار آنها از طریق مسیر البعاج وجود دارد زیرا نیروهای عراقی در این محور مستقر نیستند.
فیاض درباره اتهام عربستان علیه بسیج مردمی مبنی بر برخورد خشونت آمیز با اهل تسنن عراق گفت : سعودی ها ارتش عراق را نیز فرقه گرا توصیف می کند . هم اکنون برخی از کشورهای عربی به تخریب وجهه نیروهای بسیج مردمی می پردازند در حالی که این نیروها یکی از مهم ترین نیروها در مبارزه با دشمن هستند و وطن پرست و تابع مرجعیت دینی می باشند و جان خود را فدای خاک کشورشان و کل منطقه کرده اند.

* بسیج عراق به زودی مجهز به سلاح های پیشرفته می شود
فیاض گفت : بسیج مردمی گوش به این یاوه گوئی های مغرضانه نخواهد داد. مردم عراق به بسیج مردمی افتخار می کنند و مرجعیت دینی نیز همیشه بسیج مردمی را مایۀ افتخار کشور دانسته اند.
وی اعلام کرد : تجهیزات جنگی بسیج مردمی در حد تجهیزات ارتش عراق نیست ولی بسیج مردمی تدریجاً مجهز به سلاح های بسیاری می شود و دولت مرکزی مصمم به تأمین سلاح های مردن و کارآمد و برگزاری دوره های آموزش نظامی مناسب است.
فیاض افزود : طرحی مبنی بر مجهز کردن بسیج مردمی به سلاح های پیشرفته در آینده نزدیک آماده شده است.
فالح فیاض گفت: بسیج مردمی تز آینده عراق بوده و نقش عظیمی در زمینه حفظ امنیت و جلوگیری از پدیدار شدن گروه های تروریستی در آینده در استان های غربی و کشورهای مختلف عراق دارد خصوصا که 42 هزار رزمنده از استان های غربی عضو این نیرو هستند و همین مساله باعث خواهد شد همه از طریق بسیج در زمینه دفاع از عراق، حفظ وحدت، حاکمیت و کرامت این سرزمین سهیم باشند.

نیروهای ترکیه در بعشیقه، گره روابط آنکارا بغداد
رئیس هیئت الحشد الشعبی عراق با اشاره به سفر بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه به عراق گفت که تماس هایی در گذشته میان العبادی و اردوغان انجام شده که اینگونه از آن فهمیده می شد که مقدمه عقب نشینی نیروهای ترکیه از بعشیقه است به ویژه که بغداد موضوع عقب نشینی را به تحول در رابطه میان دو کشور مرتبط دانست اما تا زمان حاضر این عقب نشینی انجام نشده و وعده قطعی درباره عقب نشینی در آینده نزدیک نشنیده ایم.
فیاض ادامه داد، بعشیقه گروه روابط عراق ترکیه است که تا وقتی نیروهای ترکیه در این منطقه باشند باز نمی شود. 

سد موصل در وضع خوبی است
وی پیرامون سد موصل و هشدار برخی از کارشناسان درباره خطر شکسته شدن آن گفت، سخن درباره سد موصل قدیمی است و وضع این سد بهتر از سال گذشته است، یک شرکت سرگرم تقویت پایه های آن است، همچنین هزاران حسگر برای کنترل حرکت آن نصب شده به  همین علت نگرانی درباره وضع این سد وجود ندارد.

ترامپ و جهان باید در زمینه مبارزه با تروریسم با عراق باشد
وی درباره روابط آمریکا عراق پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفت، سیاست های ما جهت دفاع از عراق متکی به کمک های خارجی نیست بلکه بر اساس توانمندی ملت است، در نبرد مبارزه با تروریسم همه دنیا باید از عراق حمایت کند چون این کشور با دشمنان چند ملیتی می جنگد که در جهان اقدام های تروریسمی را انجام می دهند.

 

پربیننده ترین خبرها