آمریکا: از ژاپن در برابر چین حمایت می‌کنیم

آمریکا: از ژاپن در برابر چین حمایت می‌کنیم
سه شنبه 19 بهمن 1395 - 16:16

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت وگوی تلفنی با همتای ژاپنی خود تاکید کرد که کشورش از توکیو در برابر تهدیدهای چین حمایت همه جانبه خواهد کرد.

العالم - آسیا

حمایت آمریکا از ژاپن در شرایطی انجام می شود که چند روز قبل نیز جیمز متیس وزیر دفاع این کشور در سفر خود به ژاپن، به شینزو آبه نخست وزیر و تومومی اینادا وزیر دفاع ژاپن گفت که واشنگتن خود را متعهد به پشتیبانی از توکیو می داند.

«رکس تیلرسون» روز سه شنبه در مذاکره تلفنی با «فومیو کیشیدا» گفت که بر اساس معاهده امنیتی دو کشور، آمریکا خود را به پشتیبانی امنیتی از ژاپن متعهد می داند.

به گزارش ایرنا، روزنامه ژاپن تایمز می نویسد: به نظر می رسد قبل از سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به آمریکا برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آن کشور در دهم فوریه (22 بهمن)، واشنگتن قصد دارد به توکیو اطمینان دهد ارتباطات نظامی دو کشور حفظ خواهد شد.

پیشتر نیز متیس به وزیر دفاع ژاپن گفته بود که مساله منازعات دریاهای شرقی و جنوبی چین و حضور نظامی پکن در این مناطق یک تهدید جدی است.

وی افزود که در برابر چنین تهدیدی و در خصوص مساله مناقشات ارضی و تملک بر جزایر منطقه ای آمریکا از ژاپن حمایت می کند.

این در حالی است که از دیدگاه چین جزایر دریاهای شرقی و جنوبی تحت قلمرو حق حاکمیتی این کشور محسوب می شود.

پکن بارها تاکید کرده است که بر سر تمامیت ارضی خود با کسی مصالحه نمی کند و برای حراست از امنیت ملی هر اقدامی هم که لازم باشد، انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز پیشتر از مسئولان آمریکایی خواسته بود دست از اشتباهات خود برداشته و رویکرد ایجاد تنش و بی ثباتی در این منطقه را کنار بگذارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها