جلالی: خط سازش شکست خورده است

جلالی: خط سازش شکست خورده است
شنبه 30 بهمن 1395 - 20:20

سخنگوی ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین و رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه العالم، اهمیت برگزاری این کنفرانس در شرایط کنونی منطقه را تشریح کرد.

العالم - ایران

کاظم جلالی که مهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، خاطرنشان کرد: حمایت از انتفاضه در شرایط کنونی منطقه از جهات مختلف بسیار حساس است، زیرا بحث بی ثباتی شدید در غرب آسیا مطرح است. غرب آسیا متشکل از کشورهایی است که اغلب مسلمان هستند، همه مقدسات اسلامی در این منطقه قرار دارد و در عمل این منطقه در دست مسلمان هاست، ولی متاسفانه اینک تروریست ها در این منطقه مستقر شده اند و کشورهای اسلامی و مسلمانان در این میان بیشترین ضرر را متحمل می شوند.

تروریستم در منطقه، نقشه آمریکا و اسرائیل است

وی افزود: با نگاهی به گذشته مشخص می شود که همه رویدادهای تروریستی در منطقه به نوعی طراحی آمریکایی صهیونیستی است. دلیل این امر نیز آن است که پس از شکل گیری رژیم صهیونیستی دولت های عربی، وارد مقابله با رژیم صهیونیستی شدند و چند جنگ نیز رخ داد و در نهایت با انعقاد موافقتنامه کمپ دیوید دولت های عربی تسلیم شدند و عقب نشینی کردند.

 پس از آن برخی گروه های فلسطینی از جمله سازمان آزادی بخش فلسطین وارد میدان شدند و رهبری مبارزه را به دست گرفتند.اما در دهه نود آنها نیز پرچم مبارزه را زمین گذاشتند و به سمت سازش با رژیم صهیونیستی رفتند. آنها امیدوار بودند که بتوانند دولت مستقل فلسطینی تشکیل دهند.اما این امید محقق نشد.

مردم؛ پرچمدار مقاومت

سخنگوی ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین گفت: بعد از گروه های فلسطینی مردم به میدان مبارزه  آمدند و این حرکت سال 1982 که رژیم صهیونیستی تا بیروت را اشغال کرد، از لبنان آغاز شد و مردم لبنان با تشکیل یک جریان مقاومت توانستند سال 2000 بهره آن را ببرند و رژیم صهیونیستی در آن سال متحمل شکست شد و به این ترتیب در سال 2006 در صدد هدف قراردادن حزب الله و در سال 2008 در صدصد شکست مردم غزه برآمد که موفق نشد و تا سال 2014 این روند ادامه داشت.

وی افزود: این روند در حقیقت روند برجسته شدن مقاومت در داخل منطقه بود و مقاومت حرف اول را می زد.اما از سال 2014 شرایطی را بوجود آوردند که امروز کشورهای  اسلامی وقتی می خواهند در یک کنفرانس بین المللی درباره فلسطین سخن بگویند، اواخر سخنرانی هایشان برای خالی نبودن عریضه به ذکر چند جمله درباره فلسطین اکتفا می کنند.

شرایط کنونی؛ مطلوبِ رژیم صهیونیستی

جلالی گفت: از نظر داخلی نیز رژیم صهیونیستی امروز بهترین فرصت را به دست آورده است. این رژیم همه مقدسات اسلامی را در سرزمین های اشغالی بویژه بیت المقدس از بین می برد. این درحالی است که بیت المقدس برای مسلمانان بسیار مهم است و مسجد الاقصی قبله دوم مسلمانان است و ما نمی توانیم درباره آن بی تفاوت باشیم. از طرف دیگر فشارهای زیادی به مردم فلسطین وارد می شود و مردم فلسطین بسیار شرایط اسفناکی دارند.

ضرورت احیاء محوریت مساله فلسطین

وی خاطرنشان کرد که در این شرایط باید کشوری وارد میدان شود تا موضوع فلسطین مجدد برجسته و در جهان اسلام درباره مساله فلسطین یک اجماع صورت بگیرد.

جلالی درباره اهداف کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین با توجه به برگزاری آن در این شرایط حساس و با توجه به مساله به قدرت رسیدن ترامپ و موضع اخیر دولت آمریکا مبنی بر انکار راه حل تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی و چراغ سبز آمریکا به شهرک سازی و تشدید اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها و این که  آیا هدف اصلی دراولویت قرار دادن مساله فلسطین است؛ و راه های احیاء جایگاه محوری مساله فلسطین نزد ملت های مسلمان کدام است؟ گفت: رهبران کشورهای اسلامی اینک شعارهای خیلی خوبی درباره فلسطین سر می دهند اما این کمکی به مردم فلسطین نمی کند و حتی برخی از آنها به صورت آشکار و پنهان با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار می کنند.

روابط پنهان و آشکار حکام عرب با اسرائیل

وی افزود: مواضع نامعقول ترامپ و دولت جدید آمریکا در قبال مساله فلسطین، تشکیل دو دولت و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو بیانگر آن است که فضای آمریکایی صهیونیستی از یک طرف به نوعی بر مردم فلسطین فشار وارد می کند و از طرف دیگر بر دولت های عربی فشار وارد می شود تا ناچار شوند یا به صورت پنهانی به روابط خود با رژیم صهیونیستی ادامه دهند یا این که برای ریختن قبح این مساله آشکارا با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کنند.

برخی می کوشند در روابط خود با رژیم صهیونیستی همچنان پنهانکاری کنند و برخی دیگر قائل به آشکارسازی همکاری خود با این رژیم هستند. لذا این کنفرانس باید نوعی ابزار آگاهی بخشی به امت اسلامی باشد. ما بین دولت های دست نشانده و ملت های مسلمان تفکیک قائل هستیم. هنوز هم در دلهای مسلمانان مسئله فلسطین، مسأله اول است و شاهدِ این مدعا، روز قدس و راهپیمایی های مردمی است. اما متأسفانه موانعی هم پیش رو داریم مثل آمریکا و جریان رسانه ای صهیونیستی در سراسر جهان. آنها ابزارهایی دارند مثل گروه های تروریستی که سعی می کنند با ناامن کردن کشورهای اسلامی و درگیر کردن آنها در مسائل امنیتی فردی و اجتماعی خودشان، مسأله فلسطین را از اولویت آنها خارج کنند. اما ما امیدواریم این کفرانس این روند را اصلاح کند.

خط سازش شکست خورده است

جلالی تاکید کرد: در برخورد با مسئله فلسطین راه صلح و سازش شکست خورده است. اکنون دو راه بیشتر پیش رو نیست. بهترین راه حل برای مسئله فلسطین راه حل دموکراتیک است که مقام معظم رهبری پیشنهاد کردند. ایشان فرمودند ملت فلسطین فارق از دین اعم از یهودی و مسیحی و مسلمان همه بیایند در سرزمین فلسطین انتخابات برگزار کنند نوع حکومت و ساختار سیاسی و آینده سیاسی کشورشان را خود تعیین کنند. شالوده اصلی حقوق بین الملل حق تعیین سرنوشت افراد است اگر این حق نفی شود دیگر چیزی از قانون بین الملل نمی ماند. دنیا همین را باید برای ملت فلسطین به رسمیت بشناسد و اجازه دهد ملت فلسطین خود سرنوشتش را تعیین کند. اما این راه و این پیشنهاد مقام معظم رهبری در رسانه های غربی منعکس نشد. سانسور شد چون منطقی و معقول بود. بنابراین حال که روند صلح شکست خورده و راه حل دموکراتیک را هم شما قبول ندارید تنها راهی که برای این ملت می ماند مقاومت است. مقاومت بهترین مسیر است که آزمایش خود را به خوبی پس داده است.

نصرالله؛ فرمانروای قلبها!

جلالی افزود: تربیت مقاومتی تربیت مبتنی بر یک سازمان و تشکیلات پول و سلاح نیست؛ بلکه مبتنی بر ارزشهای انسانی و اسلامی است. لذا امروز وقتی سید حسن نصرالله سخن می گوید در داخل دنیا بسیار شنونده دارد ایشان نه آنچنان پول دارد که بخواهد در دنیا خرج کند و آدمها را برای خود تربیت کند و نه سلاحِ زیاد. بلکه این حاکمیت بر قلبهاست.. اتفاقی که در مقاومت روی داده، این است که مقاومت  بر اصول اسلامی و انسانی استوار است. ما یک اصل اسلامی به نام اصل اخوت اسلامی داریم. همچنین اصل دیگری در اسلام داریم مبتنی بر این فرموده پیامبر (ص) که "اگر هر مسلمان مظلومی در هرگوشه ای از دنیا فریاد بزند ای مسلمان ها به کمکم بشتابید و مسلمانان به او کمک نکنند؛ مسلمان نیستند".... پس ما یک موضوع مشترک اسلامی انسانی داریم که باید به همدیگر کمک کنیم. اینک دو خط در عالم وجود دارد یکی خط ظالم و دیگری خط مظلوم... امروز خط ظالم در منطقه رژیم صیهونیستی و خط مظلوم فلسطینیها هستند. مقاومت جریانی از درون فلسطین و خارج فلسطین برای کمک به این مظلومیت است. جریان مقاومت فریادش به همه جا رسیده و شکل گرفته است؛ وقتی که ما امروز آقای نصرالله را می بینیم که با این قوت و قدرت سخن می گوید، این قدرت برخاسته از ایمان است. جمهور اسلامی ایران نیز همانطور است.
 

بودجه دفاعی ایران؛ کمترین در منطقه

جلالی در ادامه افزود: مذاکراتی که در داخل ایران و یا خارج ایران انجام می دهیم بسیاری می گویند که شما در داخل منطقه پول هزینه می کنید و سلاح دارید؛ ما هم به آنها می گوییم که شما می توانید بودجه ما را در امور دفاعی ببینید و اتفاقا رتبه ما در منطقه، رتبه هفتم یا هشتم است. هفت یا هشت کشور بیشتراز ما برای بحثهای نظامی و خرید تسلیحاتی خود پول هزینه کرده اند. نکته دوم این است که وضعیت ما معلوم است ما تحریم بودیم و اقتصادمان دچار مشکلاتی است؛ از این رو ما پول آنچنانی نداریم که بخواهیم خرج کنیم. اگر قرار بود پول و سلاح در داخل منطقه موجب شود تا ملتها متوجه کشوری شوند معلوم است این کشورها کدام کشورها هستند. آنهایی که هزینه کردند و گروههای تروریستی را تربیت کردند و به کشورهای دیگر حمله می کنند. بمب بر سر مردم یمن می ریزند؛ اینها خیلی پول دارند و خیلی سلاح دارند، پس اینها می توانستند موفقتر باشند...

اما جمهوری اسلامی ایران کشوری است که وقتی در شمال عراق، اهل تسنن، آشوریها و مسیحی ها در اوج خطرات تروریستم قرار می گیرند، جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به مذهب و دین آنها به آنها کمک می کند. مسلم است که این مردم قلبهایشان متوجه جمهوری اسلامی ایران می شود، لذا ما بر اساس ارزشهای اسلامی و انسانی داریم حرکت می کنیم.

اهداف ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه

رییس کمیته علمی-سیاسی ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه، درباره اهداف این کنفرانس گفت: ما  اهداف این نشست را در چند سطح می توانیم ببینیم، نخست در سطح بین المللی است یعنی مساله اسلامی و غیراسلامی نیست؛ چون بسیاری از کشورهایی که دعوت کردیم و حضور پیدا می کنند، مسلمان نیستند، ما می خواهیم این پیام را به آنها بدهیم که ارزشهای انسانی را باید احیا کرد. در ارزشهای انسانی ظلم و بی عدالتی، بی اخلاقی کودک کشی، آدم کشی،  شکنجه و آوارگی حتما مردود است. درست است که شما مسلمان نیستند اما انسان که هستید و ما  انسانها باید همگی علیه کسانی که ارزشهای انسانی را نادیده می گیرند دست به دست هم دهیم. من فکر می کنم این کشورها ملتهایشان نیز همین اعتقاد را دارند.

وی افزود: از منظر کشورهای اسلامی نیز ما به دنبال آن هستیم تا پیامی به دولتهای اسلامی بدهیم و آن این است که ما بایددر کنار یکدیگر قرار بگیریم ما امت واحده هستیم. درست است که در میان کشورهای اسلامی از جهات مختلف اختلاف نظرهایی وجوددارد؛ اما در نهایت ما همگی مسلمان هستیم و پیامبر واحد داریم قبله و کتابمان واحد است. همه بنده خدا هستیم؛ بسیاری از ارزشهای ما مشترک است؛ از این رو نباید اختلافات را برجسته کنیم بلکه باید در کنار هم قرار بگیریم. سوم آنکه این کنفرانس پیامی باشد برای رژیم صهیونیستی مبنی براینکه درست است امروز تروریستها و برخی از مرتجئین یک فرصتی را برای شما فراهم کردند تا بر مردم فلسطین و ارزشهای فلسطین و ارزشهای اسلامی بتازید؛ اما این روندی نیست که پایدار بماند کما اینکه این فرصتها در گذشته نیز وجود داشته است؛ اما پایدار باقی نماند. کما اینکه ما الان روند مهاجرت معکوس را در داخل سرزمینهای اشغالی شاهد هستیم.

رییس کمیته علمی-سیاسی ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه در پایان گفت: مساله دیگر این است که در داخل منطقه اگر قرار باشد که همه کنار بنشینند تا خشونت طلبها و تروریستها حاکمیت را در دست بگیرند، به ضرر همه خواهد بود کسی که اسلحه در دست دارد به ظاهر می گوید من مسلمانم، و کسی که کشته می شود نیز مسلمان است... از این رو این روند را باید خاتمه داد چون مسلمانها در هر حال دارند کشته می شوند. و مساله بعدی ایستادگی در مقابل اقداماتی است که رژیم صهیونیستی در فلسطین و قدس و بیت المقدس دارد انجام می دهد و البته ما خیلی دوست داریم که شخصیتهای معتبر فلسطینی از نقاط مختلف فلسطین در چنین کنفرانسی شرکت کنند؛ اما همانطور که اشاره شد برخی از آنها محدودیت دارند و این محدودیتها نیز محدودیتهای غیرانسانی است که نمی توانند از مناطق خودشان خارج شوند. و برخی در زندانهای رژیم صهیونیستی هستند که این هم از مظلومیت مردم فلسطین و بزرگان فلسطینی است.

پربیننده ترین خبرها