جهانگیری مطرح کرد؛

دعوت از بخش خصوصی برای میدان داری پیشرفت کشور

دعوت از بخش خصوصی برای میدان داری پیشرفت کشور
شنبه 7 اسفند 1395 - 11:42

معاون اول رییس جمهوری از بخش خصوصی خواست به صورت جدی وارد عرصه اقتصاد کشور شود.

العالم- ایران

اسحاق جهانگیری روز شنبه درمراسم افتتاح ششمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی که در کتابخانه ملی برگزار شد، افزود: بخش خصوصی باید مسئولیت پذیر باشد و وارد میدان شود چرا که لازمه انجام کار بزرگ ریسک پذیری است.

وی خاطرنشان کرد: ما با یک جهت گیری در دولت روبرو هستیم که بخش خصوصی باید میدان دار فعالیت های اصلی اقتصادی کشور باشد، جهت گیری دیگر آن است که بخش خصوصی به رغم اصل 44 قانون اساسی در بسیاری از فعالیت ها نباید ورود پیدا کند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: منابع مالی دولت کم و محدود است و انجام کارهای بزرگ با این بودجه تقریبا غیرممکن است بنابراین بخش خصوصی باید به صورت جدی وارد میدان شود.

جهانگیری تاکید کرد: کشور نیاز به سرمایه گذاری و کار دارد، بنابراین بخش خصوصی باید به صحنه بیاید و دولت درحد توان به این بخش کمک می کند.

وی خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم اظهارداشت: شما و شرکت های شما جزء سرمایه های ارزشمند این کشور محسوب می شوند، متاسفانه به جهت فرهنگی همواره سرمایه های کشور را مختص به سرمایه نفت، گاز و برخی سرمایه های فیزیکی شکل گرفته روی زمین محسوب کرده ایم.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این که شرکت های توانمند در داخل کشور درطولانی مدت شکل می گیرند، افزود: این شرکت ها از سرمایه های مهم یک ملت و کشور هستند.

جهانگیری افزود: یک شرکت خدماتی یا فنی و مهندسی که قادر می شود طرح های بزرگی با زمان بندی، قیمت، کیفیت مناسب اجرا کند، این طور نیست که یک شبه متولد شود. گاهی اوقات چند نسل از این شرکت ها گذشته و امروز تبدیل به شرکت هایی شده اند که می توانند عهده دار پروژه های بزرگ در داخل کشور شوند.
وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که تا چندی قبل بخش عمده طرح های حتی متوسط و کوچک صنعتی کشور، مدیریت دوران احداث و ساخت آنها، کار مهندسی پایه خیلی از کارها، کار مهندسی تفصیلی و ساخت و بخش عمده ای از تجهیزات مصرف شده در واحدهای صنعتی به طرف ها و شرکت های خارجی واگذر می شد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ما در هر مرحله ای در بخش های مختلف کشور به نقطه ای رسیدیم که گفته شد کار مهندسی تفصیلی آن را خودمان می توانیم انجام دهیم.
جهانگیری خاطرنشان کرد: مهندسان کشور در واحدهای مختلف خدماتی و فنی مهندسی مستقر شدند و کار مهندسی تفصیلی را مشترکا یا به تنهایی انجام دادند. در مراحل بعد گفتیم مهندسی پایه را هم در بسیاری پروژه ها می توانیم انجام دهیم. گفتیم خیلی از تجهیزات را هم می توانیم بسازیم.

وی همچنین گفت: امروز می توانیم با سرفرازی بگوییم به همت شرکت های قوی که در ایران شکل گرفته به راحتی سد، نیروگاه، کارخانه فولاد می سازیم و حتی می توانیم فازهایی از پارس جنوبی را برعهده بگیریم. خیلی توانمندی های بزرگی در کشور شکل گرفته است.
وی افزود: البته نقطه نگران کننده این است که این توانمندی ها به نوعی به طرح های بزرگی که در بخش دولتی چه در طرح های زیرساخت ها و چه در طرح های تولیدی، پالایشگاه، پتروشیمی، ‌فولاد و انواع و اقسام بخش های بزرگ صنعتی هرساله اجرا می شد.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: بدنبال سیاست های اصل 44 قانون اساسی گفته شد که دولت در این بخش دیگر ورود پیدا نکند و بیش از همه باید بخش خصوصی مدافع آن باشد.
جهانگیری افزود: در مقطعی که وزیر صنعت بودم یکی از دغدغه های بخش خصوصی این بود که بالاخره قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 تکلیف ما را چه زمانی روشن می کند. ما به عنوان بخش خصوصی تا کجا می توانیم جلو برویم؟ آنچه که کار خوب و بزرگ به درد بخور در اصل 44 قانون اساسی گفته شده آنها دولتی است. صنایع بزرگ، معادن، کارخانه جات، کشتیرانی، هواپیمایی، بیمه ها، بانک ها و بخش خصوصی هم مکمل آن باشد.
وی همچنین گفت: سیاست اصل 44 قانون اساسی مهم ترین پیام آن این بود که بخش خصوصی محدودیت ندارد و به هر میزان که می خواهد می تواند بزرگ شود و سقف پروازی برای آن قائل نیستیم و بخش خصوصی می تواند در همه زمینه ها تا حدبالایی پیش برود.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: من شخصا از این که گاهی اوقات با بخش خصوصی با بی مهری صحبت می شود چه آنجایی که احساس می کند اعتبار و امنیتش مورد خدشه قرار می گیرد نگران می شوم. به همین دلیل در این جلسه شرکت کردم که بگویم توسعه و پیشرفت این کشور و غلبه بر چالش های پیش رو جز با میدان داری بخش خصوصی امکان پذیر نیست.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی هم باید مسوولیت پذیر باشد و وارد میدان شود و این قدر هم محافظه کاری طلب نمی کند. کار آفرین شدن و کار بزرگ انجام دادن لازمه اش ریسک پذیری و خطرپذیری است چرا که ریسک پذیری در ذات کارآفرینی است.
جهانگیری با بیان این که نمی شود با بودجه کشور کارهای بزرگ صورت داد، گفت: در سراسر کشور حدود 80 هزار پروژه نیمه تمام داریم که با برخی برآوردها گفته می شود تکمیل این پروژه ها 500 هزارمیلیاردتومان بودجه نیاز دارد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: پروژه های نیمه تمام عمرانی مدتی طولانی است که به صورت نیمه تمام باقی مانده و مردم نیز به این طرح ها چشم دوخته اند و می‌خواهند از اجرای این طرح ها بهره مند شوند.

ابرچالش پیش روی نظام و دولت مساله بیکاری فارغ التحصیلان کشور است

جهانگیری در ادامه به مساله بیکاری اشاره کرد و گفت: مساله مهم دیگری که پیش روی کشور است و به هیچ وجه نمی توان تعلل کرد بیکاری نسل جوان کشور است.
وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر با یک چالش بسیار بزرگی روبرو هستیم که به اعتقاد من جزء ابرچالش های پیش روی نظام و دولت است و آن مساله فارغ التحصیلان بیکار جویای کار است که به بازار کار مراجعه می کنند.
وی یادآور شد: اقتصاد ایران نشان داده در بهترین دوران خودش حدود 600 هزار شغل ایجاد کرده است. در یک دوران طولانی از سال 86 تا سال 91 با وجود وفور درآمدهای نفتی، میزان شغل خالص ایجاد شده برابر با صفر بوده است.
جهانگیری گفت: سال گذشته و امسال ورودی بازار کارمان 1 میلیون و 200 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی است و اگر موفق شویم برای این تعداد شغل ایجاد کنیم که با ظرفیت اقتصادی ایران به سادگی وجود ندارد، 3 میلیون نفر بیکار از گذشته همچنان جویای کار خواهند بود.
وی ادامه داد: باید به اجبار به سمت کارهایی برویم که منجر به اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده کشور که سرمایه های مملکت هستند، شود. ایجاد اشتغال جز از طریق افزایش رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری در کشور میسر نیست.
معاون اول رییس جمهوری به سند چشم انداز و پیش بینی رشد اقتصادی 8 درصدی اشاره کرد و گفت: 10 سال از سند چشم انداز سپری شده است، رشد اقتصادی 3 درصد است و اگر بتوانیم رشد اقتصادی کشور را به 8 درصد برسانیم و این رشد اقتصادی اشتغالزا باشد، حدود 800 تا 900 هزار فرصت شغلی در سال ایجاد خواهد شد.
جهانگیری تصریح کرد: از سال 86 منحنی رشد سرمایه گذاری کشور روند نزولی در پیش گرفت و چند سال رشد منفی داشت و ما باید زمینه ای فراهم کنیم که سرمایه گذاری در کشور توسط بخش خصوصی افزایش پیدا کند و نظام بانکی پشتیبان آن باشد و دولت با منابعی که دارد از آن حمایت کند.
وی افزود: ما نیازمندیم منابع خارجی وارد کشور شود بنابراین دولت تلاش می کند این زمینه ها را برای بخش خصوصی فراهم کند و در کنار این برنامه ها، طرح اصلاح نظام بانکی تهیه شده و مدتی نیز آغاز شده و بانک مرکزی در این زمینه مسئولیت پیدا کرده است.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در یک سال بعد از اجرای برجام در مذاکره با کشورهایی که می توانند تامین منابع خارجی کنند از شرق آسیا گرفته مانند کره جنوبی و چین و کشورهای دیگری که در این منطقه هستند و کشورهای اروپایی، همه اعلام آمادگی کرده اند تا برای تامین منابع مالی و فعالیت در ایران حضور داشته باشند.
جهانگیری تاکید کرد: البته تحقق این برنامه ها به شرایط نظام بانکی و مسائل برجام وابسته است و در تلاش هستیم تا هرچه سریع تر این برنامه ها اجرا شود.
وی تصریح کرد: دنیا می داند که ایران کشوری با ظرفیت های فراوان است که می تواند هم به توسعه خود کمک کند و هم کانونی برای توسعه کشورهای دیگر باشد.
معاون اول رییس جمهوری خطاب به فعالان بخش خصوصی گفت: کشور نیاز به کارو سرمایه گذاری دارد بنابراین به خاطر مردم و اشتغال زایی برای جوانان این کشور به صحنه بیایید و دولت نیز در حد توان از شما حمایت خواهد کرد و تلاش خواهیم کرد که شرایط باثبات اقتصاد داخلی را فراهم کنیم و شرایط بین المللی بوجود بیاوریم که بتوانید با کشورهای دیگر کار کنید.
جهانگیری در ادامه به واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش غیردولتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه هایش در سال 95 این است که برای طرح های نیمه تمام با بخش خصوصی مشارکت داشته باشد و در این زمینه تاکنون حدود 2500 پروژه به بخش خصوصی واگذار شده که عمدتاً در بخش آب و فاضلاب بوده اند و ردیفی نیز در بودجه در نظر گرفته شده تا دولت بتواند از بخش خصوصی خرید خدمت کند.
معاون اول رییس جمهوری به برنامه های دولت برای توسعه خطوط ریلی و راه آهن در کشور اشاره کرد و گفت: دولت در اکثر کلان شهرها احداث خطوط مترو را در دست اقدام دارد و بخش خصوصی باید به برنامه توسعه خطوط ریلی کشور، بخش آب، برق و بهداشت و درمان ورود کند و دولت نیز باید ساز و کارهایی تعریف کند که هم برای دولت و هم برای بخش خصوصی منافع داشته باشد.
جهانگیری افزود: البته منافع دولت همان منافع ملت است و خواسته دولت این است که مردم کشور از اجرای طرح ها منفعت ببرند.
وی ادامه داد: دولت به دنبال درآمد از محل واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی نیست و خواسته دولت این است که بخش خصوصی این طرح ها را تکمیل کند و در همین رابطه دستورالعملی نیز در دولت تدوین شد که بخش خصوصی انتقاداتی نسبت به آن داشت و دولت از اتاق بازرگانی ایران خواست با مشورت بخش خصوصی این ایرادات را اصلاح کند تا مجدداً در دولت تصویب شود.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: لایحه مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی در پروژه های عمرانی و زیر ساختی نیز مراحل آخر خود را طی می کند و برای تدوین این لایحه از بخش خصوصی نظر خواهی شده است.
ششمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی با رویکرد ظرفیت سازی، ایجاد توانمندی و ماندگاری شرکت ها و سازمان های صنعت احداث و انرژی صبح امروز با حضور معاون اول رییس جمهوری و جمعی از شرکت ها و سازمان های خصوصی در کتابخانه ملی برگزار شد.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهوری، دبیرکل کانون کارفرمایان ایران و رییس شورای هماهنگی تشکل های صنفی، حرفه ای و مهندسی کشور در سخنانی از آمادگی بخش خصوصی برای اجرای پروژه های نیمه تمام کشور خبر دادند و خواستار حمایت دولت از بخش خصوصی شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها