ظریف:

اگر حضور ملت نبود غربی ها پای میز مذاکره نمی آمدند

اگر حضور ملت نبود غربی ها پای میز مذاکره نمی آمدند
شنبه 21 اسفند 1395 - 14:42

وزیر امور خارجه با دعوت از مردم برای حضور درانتخابات گفت: اگر در سال 92 حضور مردم نبود غربی ها پای میز مذاکره نمی آمدند.

العالم ـ ایران
محمد جواد ظریف در مراسم رونمایی از پرتال جدید وزارت خارجه با تقدیر از دست اندرکاران تهیه پرتال جدید وزارت خارجه تصریح کرد، با تلاش بسیار خوب همکاران دیپلماسی عمومی در این چند ماهه این عرصه جدید خدمت رسانی برای هموطنان داخل و خارج فراهم شد و امیدوارم در جهت پیشبرد اهداف نظام و کشور بهتر از گذشته عمل کنیم.

حضور یکپارچه در پای صندوق های رای با وجود اخلاف نظرها 

وزیر امور خارجه گفت: امیدوارم یک بار دیگر مردم با حضور در پای صندوق های رای مردم سالاری را به رخ جهانیان بکشند.

وی با بیان این که اختلافات با صندوق رای تمام می شود؛ خاطرنشان کرد، همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند مردم با وجود اختلاف نظرها، در پای صندوق های رای حضور پیدا می کنند و نکته دیگر که رهبری تاکید کردند حق الناس بودن رای مردم است.

ظریف گفت: مردم با حضورشان به دولت و حاکمیت قدرت دادند. اگر در سال 92 حضور مردم نبود غربی ها به پای میز مذاکره نمی آمدند. این آمریکا بود که بعد از حضور مردم دانست تحریم ها نمی تواند مردم را از حاکمیت جدا کند و این واقعیت بود که منجر شد غربی ها به پای میز مذاکرات بیایند و نمایندگان مردم با قدرت با آنها مذاکره کنند.

دنیا باید با ملت ایران با زبان تکریم صحبت کند

وزیر امور خارجه افزود: امیدوارم امروز که برخی، از نوع دیگری برخورد با ملت ایران حرف می زنند، مردم بتوانند این پیام محکم را به همه دنیا و همه آنها که با ما سر سازش ندارند ارسال کنند که صرفا باید با زبان تکریم با ملت ایران صحبت کنند.
وی گفت: وزارت خارجه وظیفه سنگینی در این مسیر دارد که مردم را با تقویت امید به آینده در تعیین سرنوشت خود مشتاق تر کند.

وزیر خارجه همچنین تصریح کرد: حوزه دیپلماسی عمومی یکی از دشوار ترین حوزه هاست که به شدت در حال تحول است و با شرایط ویژه ای روبرو است. اطلاع رسانی از انحصار خارج شده است به طوری که هر فردی می تواند با ابزارهای محدود یک پیام را به شکل جهانی منتقل کند اما توانایی در پردازش و ارایه می تواند تضمین کننده موفقیت یا عدم موفقیت باشد و این یک فرصت و چالش است. امروز نمي شود مانع نشر حرف کسی شد.
وی افزود: ما امروز درعرصه اطلاع رسانی مانعی نداریم و در صورتی که تلاش مفیدی انجام دهیم می توانیم به صورت بهتری محتوا را ارایه دهیم .
ظریف گفت: چالش دیگری که در حوزه دیپلماسی عمومی ایجاد شده چالش ناممکن بودن انتخاب مخاطب است. معمولا در صحبت کردن هایمان این را در نظر نمی گیریم. در دنیای کنونی به یمن رسانه ها و فضای مجازی در فاصله های کمتر از دقیقه پیام ها ابعاد جهانی به خود می گیرد و باید توجه کرد که داریم با تمام مردم صحبت می کنیم. این دشواری به عنوان یکی از مهم ترین واقعیت هایی است که نظام بین الملل را در گیر می کند.
ظریف افزود: تاکید می کنم این تحول برای ایران که از ابتدای انقلاب یکی از مشخصه هایش داشتن پیام و الهام بخشی است و این مساله از ابتدا بوده و ادامه دارد و امروز به بعد مهمی از قدرت تبدیل شده است و همین واقعیت است که حرفی برای گفتن داریم و در سیاست هایمان استقلال داریم و این به معنای مخالفت با شرق و غرب نیست و این یک موفقیت و یک فرصت ویژه است.

وی گفت: این شرایط را مرهون مقاومت مردم هستیم که این قدرت را به نمایندگانشان در حوزه دیپلماسی و رسانه می دهند. شرایط ایران را با هر کشوری مقایسه کنید می بینید که شرایط ویژه ای داریم و این به میزان خود باوری و برنامه ریزی ما بستگی دارد.

پربیننده ترین خبرها