تهران در این مورد از مسکو الگو بگیرد!

تهران در این مورد از مسکو الگو بگیرد!
شنبه 12 فروردين 1396 - 01:39

اگر به خاطر خانواده همسرم نبود موضوع سقط شدن جنین دو ماهه ام را رسانه ای می کردم و به گوش عالم می رساندم که جنین من به دلیل امواج دکل های مخابراتی نزدیک محل کار و منزلمان از بین رفت.

العالم - ایران

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در یادداشتی نوشت: مسئله سقط جنین به علت تاثیرات امواج مخابراتی این روزها در مقایسه با زمانی که اثری از امواج در زندگی مردم نبود، تبدیل به معضل در برخی خانواده ها شده است. وقتی دکل های قدم به قدم تهران را به من نشان می دادند، خیلی تلاش کردم در همان لحظه دکل های مخابراتی شهر مسکو را به خاطر بیاورم، اما هرچه تلاش کردم در ذهنم تصویری از دکل های مخابراتی این شهر نبود و اشتباه نکردم، چون مسکو به دلیل بافت شهری نسبتا کم ارتفاع، همچنین نبود کوه و یا تپه در اطراف شهر اساسا از دکل های مشابه ایران استفاده نکرده و به جای آن آنتن های بی تی اس کاربرد دارد. مدل قدیمی این آنتن ها بسیار مضر و پرخطر بود که بعدا با نسل جدید آن که حداقل امواج مضر را ساطع می کند جایگزین شد.

شاید این اقدام یک تصمیم به موقع به موازات سایر سیاستهای افزایش جمعیت روسیه بحساب آید، اقدامی که هنوز در ایران از آن غافل هستند. جمعیت یکی از مولفه های قدرت به ویژه برای کشورهایی که از نظر جغرافیایی وسعت زیادی دارند بحساب می آید و تبعات مثبت آن یکی از عوامل اعمال اراده بر سایر کشورها می باشد.

پیدایش حفره جمعیتی در روسیه
روسیه در نیمه دوم دهه نود و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دچار یک حفره عمیق جمعیتی شد که سیاست گذاران اجتماعی را به تکاپو و یافتن راه چاره برای حل این بحران جدی واداشت. در نتیجه بروز این شوک جمعیتی مجموعه سیاستهای حمایت از افزایش جمعیت در این کشور شکل گرفت و به مرحله اجرا درآمد.

به یاد دارم اواخر سال 2007 که برای اولین بار به روسیه آمده در اماکن عمومی شهر مسکو تردد یافتم به صورت کاملا مشهود شمار اندک کودک و حتی نوجوان در سطح شهر به چشم می آمد. اما در آغاز سال 2012 که برای بار دوم وارد این کشور شدم خانواده های جوان با دو یا سه فرزند کوچک و زنان جوان باردار بسیار افزایش یافته بودند، تاآنجا که این مسئله حتی از نگاه توریستهای خارجی نیز پنهان نمانده، به این ترتیب می شود حدس زد که احتمالا سیاستهای جمعیتی بی نتیجه نمانده است. اگرچه آمار رسمی اندکی غیر واقعی ارائه می گردد اما به هر حال بعد از 15 سال پیاپی کاهش جمعیت در روسیه از سال 2010 رشد جمعیت روند مثبت یافت و از 142.856.536 نفر به جمعیت 146.804.372 در سال 2017 افزایش یافت.

خدمات رایگان دوران بارداری
خدمات درمانی در روسیه هم به شکل دولتی و هم به شکل خصوصی ارائه می گردد، به عبارتی تمامی امکانات پزشکی و درمانی برای عموم مردم و از طریق کلینیک های محلی یکسان ارائه می گردد، مگر اینکه کسی بخواهد با پرداخت هزینه بیشتر از سرویسهای بیشتر و راحت تری برخوردار گردد. زنان باردار هم از آغاز بارداری تحت نظر پزشک محلی قرار گرفته و تمامی معاینات مربوط به این دوره رایگان ارائه می گردد و حتی زایمان نیز بصورت رایگان صورت میگیرد، در صورتیکه مادری بنا به تشخیص پزشک باید به صورت سزارین وضع حمل نماید در اینصورت نیز مشمول خدمات دولتی می گردد، و البته هر مراجعه به بیمارستان به صورت اورژانسی تا آخرین روز درمان بصورت کامل رایگان می باشد.

پس از زایمان طبیعی مادر و فرزند 3 شبانه روز در بیمارستان نگهداری می شوند و اگر وضع حمل بصورت سزارین باشد مادر و کودک باید یک هفته در بیمارستان تحت نظارت کادر درمانی قرار گیرند، ترخیص زودتر از این مدت زمان به هیچ وجه امکان ندارد و البته در شرایط دولتی تمام این خدمات رایگان است. پس از ترخیص از بیمارستان به کودک پوشک، شیرخشک و ویتامینهای ضروری به صورت رایگان داده می شود و سپس از سوی کلینیک محل زندگی دفترچه ای صادر شده و به این ترتیب مواد غذایی کودک شامل شیر، شیر خشک، آب میوه، غذاهای کودک و بیسکویت به صورت رایگان و تنها از برند «آگوشا» که یک برند تولید غذای کودک روسی است، قابل تهیه می باشد. لازم به ذکر است تا پیش از تولد کودک نیز مادر باردار می تواند شیر و مواد لبنی را به صورت رایگان از فروشگاه های سطح شهر تهیه نماید.

کمک هزینه مادران
بلافاصله پس از زایمان مبلغ 60 هزار روبل از سوی دولت برای رفع ضروریات زندگی به مادر پرداخت می گردد و هر ماه از سوی کلینیک محل پرستاری برای معاینه کودک و بررسی سلامت و وضعیت رشد کودک به محل سکونت مادر اعزام می گردد. بخشی از این خدمات تا یکسالگی و برخی دیگر نیز تا سه سالگی کودک ادامه می یابد و نهادهای تصمیم گیرنده در ین زمینه تعین کننده نوع و میزان خدمات هستند.

از سویی مبلغی پول به نام «کمک هزینه مادران» به فرزند دوم و سوم تعلق می گیرد، این هزینه انواع مختلف دارد و به صورت نقدی یا غیر نقدی بااهداف مشخص پرداخت می شود که آخرین مبلغ اعلام شده از سوی دولت 453 هزار روبل می باشد. به خانواده هایی که سومین فرزند خود را به دنیا می آورند در کنار سایر خدمات از سوی دولت قطعه ای زمین 700 متری نیز تعلق می گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها