یک تحلیلگر عربستانی :

تلاش برای جلوگیری از تغییرات در عربستان

تلاش برای جلوگیری از تغییرات در عربستان
جمعه 10 تير 1390 - 05:43

يک تحليلگر عربستاني گفت: درعربستان سعودي براي جلوگيري از سرايت موج تغييرات در جهان عرب، گفتماني اصلاح طلبانه شکل گرفته است تا مانع از تغييرات در اين کشور شود.

فواد ابراهيم شامگاه پنجشنبه به شبکه خبري العالم گفت: اظهارات خانم "بسمه بنت عبدالعزيز" شاهزاده سعودي نشان دهنده وجود جناح هايي منزوی در خاندان حاکم سعودی است. چنين اظهاراتي از برتري يافتن گفتمان اصلاح طلبی درعربستان حکایت دارد و دلیل آن هم پذيرش خواسته هاي مردمي از سوی برخی جناح ها است.

شاهزاده بسمه بنت عبدالعزيز اخیرا در سخنانی خواستار اصلاحات سیاسی و احقاق حقوق زنان در عربستان شد.

وی طرز رفتار با زنان در عربستان را همانند دوران جاهلیت توصیف کرده بود.

فواد ابراهيم افزود : شاهزاده نايف وزیر کشور عربستان پیش از این ادعا کرده بود که عربستان از ويژگي متفاوتي با دیگر کشورهای عربی برخوردار است و به همين دلیل در اين کشور انقلابي چون انقلاب هاي مصر و تونس رخ نخواهد داد.اما اظهارات شاهزاده بسمه وجود چنين ويژگي هایی را نفي می کند.

ابراهيم خاطر نشان کرد : اين گونه اظهارات، چيزي را تغيير نمي دهد اما به نظر مي رسد تلاشي براي جلوگيري از سرايت موج بهار عربي به عربستان می باشد که در حال شکل گرفتن است و برخی سعي مي کنند در فضاي اصلاح طلبي شکل گرفته، مواضعي مناسب اتخاذ کنند.

این فعال سیاسی عربستانی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عملکرد هيات امر به معروف و نهي از منکر سعودي، تاکيد کرد : اين هيات از رسالت خود منحرف شده و به سازماني امنيتي و در برخي از اوقات نظامي براي سرکوب جامعه ، دخالت در امور مردم و خدمت به رژیم سعودی تبديل شده است.

 



پربیننده ترین خبرها