سند جدید حماس؛ آغاز امتیازدهی و عقب‌نشینی

سند جدید حماس؛ آغاز امتیازدهی و عقب‌نشینی
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396 - 19:45

جنبش حماس با انتشار سند جدید، منشور اولیه خود را لغو و مانند تشکیلات خودگردان فلسطین، راه را برای مذاکره و امتیازدهی باز کرد.

العالم-فلسطین اشغالی

پایگاه خبری فلسطینی «المنار» روز چهارشنبه در گزارشی درباره سند جدید حماس نوشت که جنبش حماس با اعلام سند 42 بندی خود، منشور اولیه خود را لغو و مانند تشکیلات خودگردان فلسطین، راه را برای مذاکرات و امتیازدهی ها باز کرده است.

در این گزارش آمده است: سند 42 بندی جدید حماس که «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در قطر اعلام کرد، منشور اولیه حماس را به طور کامل لغو و راه را برای انجام "اصلاحات جدید" باز کرد؛ اصلاحاتی که از حماس می خواهد وارد دایره مذاکرات شود، درست همانند سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) که در سال 1988 میلادی سند استقلال خود را در الجزایر اعلام کرد و پس از آن مجبور به امضای توافق «اسلو» شد.

در ادامه گزارش آمده است: سند حماس، در دوره ریاست خالد مشعل صادر شده است؛ کسی که به زودی منصب خود را واگذار خواهد کرد و دیگر در راس قدرت نخواهد بود، اما دفتر سیاسی جدید و اعضای آن از جمله «یحیی السنوار» فرمانده ارشد گردان های عزالدین القسام شاخه نظامی حماس، ملزم به پیروی از بندهای این سند خواهند بود.

المنار نوشت: طرفهای مختلفی با توجیه حرکت در مسیر واقع گرایی و با توجه به شرایط منطقه و تحولات آن، در تهیه این سند نقش داشته اند. همچنین باید اتهام تروریسم از روی حماس برداشته می شد. این سند با سند و ایدئولوژی سازمان آزادیبخش فلسطین تفاوتی ندارد. دو طرف درگیر (یعنی حماس و فتح) اکنون در دایره امتیاز دادن و گفت وگو هستند. از این رو محور کشمکش ها میان دو طرف بر سر اینکه کدامیک نماینده ملت فلسطین و سخنگوی آن خواهد بود، از اکنون به بعد بیشتر می شود؛ به ویژه اینکه هر یک دوستان و حامیانی دارند.

این گزارش می افزاید: از میان طرف هایی که جنبش حماس را به اعلام این سند جدید سوق داد، ترکیه، قطر و گروه اخوان المسلمین بود. این طرفها از حماس خواستند که از فرصت و شرایط استفاده کند و با صدور سند جدید، خود را از خطر «حذف شدن» نحات دهد. همین هم باعث شد که مشعل این سند را در قطر اعلام کند؛ تا با اعلام آن بتواند وارد معرکه سیطره بر صحنه سیاسی کنونی فلسطین شود. اما آنچه نگرانی رام الله را بر می انگیزد، نقش قطر در این میان است. چرا که دوحه روابط خوبی با واشنگتن و اخوان المسلمین دارد و ترکیه نیز از آن حمایت می کند. این طرفها یک مسیر دارند و مواضع و ائتلاف و مداخلات مشترکی در پرونده های منطقه دارند. از این رو قطر پشت حماس می ایستد یا تشکیلات خودگردان؟!

در ادامه گزارش آمده است: بر اساس این سند، جنبش حماس برپایی دولت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی غزه را تایید می کند. اما هیچ دولتی بدون به رسمیت شناختن اسرائیل و یهودی بودن آن در این منطقه شکل نخواهد گرفت و اگر حماس در پی ایجاد کانال های ارتباطی با آمریکا و کشورهای غربی است، نخستین شرطش آن است که سلاح را زمین بگذارد و تسلیم شود. آن زمان، سلسله امتیازدهی ها بر سر میز مذاکرات آغاز خواهد شد.

المنار در ادامه می نویسد: سئوالی که اینجا مطرح می شود آن است؛ آیا سند جدید به تایید همه شاخه ها و فرماندهان جنبش حماس رسیده است؟ موضع شاخه نظامی حماس «گردان های عزالدین القسام» درخصوص این سند چیست؟ سند یاد شده مسائل زیادی را در بردارد. مواضع جنبش درباره پرونده های منطقه را بیان می کند و تعیین کننده ائتلاف ها و روابط و دوستی های حماس در منطقه است.

بر پایه سند جدید، باید دیگر هیچ اختلافاتی میان حماس با تشکیلات خودگردان باقی نمایند. چرا که هر دو طرف در یک صف قرار دارند و با هم در دایره گفت و گوها وارد می شوند. اکنون عنوانی که برای مرحله آتی می تواند در نظر گرفت، این است، «رقابت خونین برای کسب رضایت آمریکا و اسرائیل است».

«از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی با وجود نشان دادن حسن نیت خود، از هیچ یک از اصول و مواضع خود کوتاه نیامده است، در حالی که حماس در سند جدید خود از بسیاری از اصول و مبانی خود عقب نشینی کرده است.»

جنبش حماس شامگاه دوشنبه در سند سیاسی جدید خود که شامل 42 بند در 11 عنوان است، به تشریح سیاست های کلی این جنبش پرداخته است. بر اساس این گزارش در سند سیاسی جدید حماس، درخواست صریح برای نابودی رژیم صهیونیستی حذف و این گروه حمایت خود را از تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای1967 اعلام کرده است.

در سند جدید سیاسی حماس، مسجدالاقصی حق مسلم ملت فلسطین و امت اسلامی عنوان شده و اشغالگران هیچ حقی در آن ندارند و اقدامات رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی مسجد الاقصی و تقسیم زمانی و مکانی آن باطل و غیرقانونی است.

بنابرسند جدید سیاسی حماس، طرح صهیونیستی تنها ملت فلسطینی را هدف قرار نداده بلکه این طرح دشمن امت عربی و اسلامی است و یک خطر حقیقی برای جهان عرب و اسلام به شمار می آید. حماس در سند جدید خود مدعی است که مبارزه با طرح صهیونیستی مبارزه با یهود به دلیل دیانت آن ها نیست و حماس علیه صهیونیست های متجاوز و اشغالگر مبارزه می کند.

 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها