ادامه کار پارلمان کویت با رای دادگاه قانون اساسی

ادامه کار پارلمان کویت با رای دادگاه قانون اساسی
پنج‌شنبه 14 ارديبهشت 1396 - 06:04

دادگاه عالی قانون اساسی کویت با رد اعتراض های صورت گرفته به حکم دعوت به برگزاری انتخابات مجلس (پارلمان)، صحت انتخابات را تایید کرد وشک و شبهه های مربوط به باطل بودن انتخابات و انحلال پارلمان با دستور قضایی را از بین برد.

العالم – جهان اسلام

خبرگزاری رسمی کویت گزارش داد دادگاه عالی قانون اساسی کویت، تنها یک اعتراض مربوط به عضویت مرزوق الخلیفه را پذیرفت و عضویت را لغو کرد و پیروزی فراج العربید را به عنوان نامزد اعلام کرد و سایر اعتراض ها به انتخابات را نپذیرفت.

«مرزوق الخليفه» یکی از نمایندگانی است که در استیضاح نخست وزیر کویت که قرار است دهم ماه جاری برگزار شود، شرکت دارد.

با لغو عضویت مرزوق الخلیفه، تعداد نمایندگان مخالف در پارلمان کویت کاهش می یابد و قدرت آن در تاثیرگذاری نسبی کم می شود زیرا تعداد کافی برای تایید قانون هایی را که در راس اولویت های آن است، دراختیار ندارد، اما می تواند از طریق استیضاح دولت را تحت فشار قرار دهد.

محافل سیاسی کویت بیم آن دارند که پارلمان به علت عیوب اجرایی درحکم انحلال پارلمان سابق یا دعوت به انتخاباتی که درنوامبر گذشته برگزار شد وبه موجب آن پارلمان فعلی تشکیل شد، منحل شود.

انتخابات پارلمانی اخیر درکویت به تشکیل پارلمانی منجر شد که نمایندگان معارضان اسلام گرا ولیبرال و مستقل حدود نیمی از پنجاه نفر از اعضای آن را تشکیل می دهند.

درسال 2012، دادگاه عالی قانون اساسی نتایج انتخابات پارلمانی ماه فوریه همان سال را که معارضان با اکثریت آرا درآن پیروز شدند، باطل اعلام کرد.

دادگاه عالی قانون اساسی کویت درآن زمان حکم و دستور بازگشت پارلمان منحل شده را صادر کرد.

مجلس نمایندگان کویت که اولین بار و پس از استقلال و اعلام قانون اساسی تشکیل شد، بارها منحل شد و انحلال آن یا با دستور امیر کویت و یا حکم های قضایی بوده است.

پارلمان کویت اولین بار درسال 1976 و آخرین بار درسال 2016 منحل شد.


215

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها