افزایش یهودی ستیزی در آلمان

افزایش یهودی ستیزی در آلمان
يکشنبه 17 ارديبهشت 1396 - 21:43

گزارش دولت فدرال آلمان درباره یهودستیزی نشان می دهد نسبت آلمانی هایی که با اظهارات یهودستیزانه موافق هستند از بیست و هشت درصد در 2014 به چهل درصد در 2016 افزایش یافته است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی جروزالم پست، در بخشی از این نظرسنجی که اندیشکده بنیاد فردریش ابرت وابسته به حزب حاکم سوسیال دموکرات برگزار کرده است و نتایج آن بیست و چهارم آوریل منتشر شد، ذیل عنوان موافقت با یهودستیزی مرتبط با اسرائیل به تفضیل بیان شده است که چگونه چهل درصد آلمانی هایی شرکت کننده در نظرسنجی موافقت خود را با این جمله بیان کرده اند:با توجه به سیاست های اسرائیل، می توانم درک کنم چرا مردم نگاه مثبتی به یهودیان ندارند.

دکتر جوزف شوستر، رئیس شورای مرکزی یهودیان در آلمان، در گفتگو با روزنامه دی ولت گفت: پیش تر متوجه شده بودیم که همبستگی با اسرائیل در جامعه آلمان کاهش یافته است. این حقیقت که می توان از لغت منتقد اسرائیل استفاده کرد به تنهایی موید آن است و این روزها بیشتر با یهودستیزی مرتبط با اسرائیل روبرو می شویم. شوسترافزود براساس گزارش دولت فدرال هر نوع انتقادی از اسرائیل، یهودستیزی نیست. باوجود این انتقاد از اسرائیل وقتی با معیارهای نوین یهودستیزی هم خوانی دارد که با ناسیونال سوسیالیزم مقایسه شود و قربانیان نازیسم عاملان جنایت قلمداد شوند، یا در حق حیات اسرائیل تشکیک شود.  

در این گزارش سیصد صفحه ای آلمانی های غیریهودی متهمند راهبردی تبرئه آمیز به کار می برند تا احساس گناه مرتبط با جنایات نازی ها را تسکین دهند. در این گزارش به جمله ای  طعنه آمیز از زوی رکس (Zvi Rex) روانشناس اسرائیلی اشاره می کند که در دهه هشتاد میلادی گفت: آلمانی ها هیچ گاه یهودیان را به خاطر آشویتس نخواهند بخشید. پترا پاو (Petra Pau) نماینده چپ گرا در مجلس نمایندگان آلمان در این باره گفت: یهودستیزی مشکل همه جامعه است. و افزود یهودستیزی مرتبط با اسرائیل محترم شده است. 

در این گزارش به رسوایی هایی چون دعوت حزب چپ آلمان از هواداران جنبش بی دی اس (بایکوت، سرمایه گذاری نکردن و تحریم اسرائیل) برای سخنرانی در مجلس نمایندگان این کشور و مقاله های ضد اسرائیلی جاکوب آگوستین در اشپیگل اشاره شده است که رفتار اسرائیل را با فلسطینیان در نوار غزه به اردوگاه کار اجباری تشبیه کرد. منتقدان می گویند سیاستمداران آلمانی،دانشگاه ها، اتحادیه های کار و سازمان های غیردولتی آلمان طی سال ها حملات به حق حیات اسرائیل و کالاهای تولیدی آن را به راه انداخته اند. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان که هفته گذشته به سبب دیدار با نمایندگان سازمان غیردولتی شکستن سکوت،هدف انتقادهای فراوان قرار گرفت، اواخر آوریل در گفتگو با روزنامه عصر هامبورگ گفت: دولت فعلی اسرائیل نیست. در 2014 او حضور اسرائیل در الخلیل را رژیم آپارتاید خطاب کرد.

سال 2013، حزب سبز آلمان قطعنامه ای گذراند و تحریم محصولات تولید شده در سرزمین های فلسطینی را خواستار شد. دولت صدراعظم آنگلا مرکل از فرمان اتحادیه اروپا در سال 2015 برای نشان گذاری این محصولات حمایت کرد و اتحادیه معلمان در اولدنبورگ در 2016 تحریم تمام و کمال دولت اسرائیل و محصولات آن را خواستار شد. در این گزارش همچنین به مساله دانشگاه علوم تجربی و هنر آلمان (HAWK) اشاره شده است که سال ها به دانشجویان می آموخت اسرائیلی ها اعضای بدن فلسطینیان را بر می دارند.

پربیننده ترین خبرها