میل به مشارکت در انتخابات بیش از ۵۷ درصد

میل به مشارکت در انتخابات بیش از ۵۷ درصد
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396 - 14:29

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: طبق آخرین ارزیابی‌ها میل به مشارکت بیش از ۵۷ درصدی احساس می‌شود که انشاءالله با حضور گسترده مردم افزایش یابد.

العالم- ایران

علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز در همایش بازرسان و نمایندگان فرمانداران استان تهران، اظهار داشت: قانون اساسی حق انتخاب را به همه ما داده است، اما متاسفانه باید بپذیریم بخشی از جامعه به این حق خود واقف نیستند. دموکراسی را لازمه انقلاب، جمهوریت و مردم‌سالاری می‌دانیم.

وی با اشاره به نقش مراجع در تدوین قانون اساسی گفت: قبل از  اینکه قانون اساسی تدوین شود مراجع  اصل ولایت فقیه را پذیرفتیم و وارد این اصل شدیم.

معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره  اهمیت مشارکت سیاسی و اثر آن در کاهش تهدیدات افزود: به عنوان کسی که در وزارت کشور معاون امنیتی بودم با مسائل امنیتی آشنایی دارم و می‌گویم امروزه نه تنها  توطئه‌ها کاهش نیافته بلکه ادامه دارد. این انقلاب ارزان به دست نیامده  و با توجه به زحمتهای صورت گرفته و شهادت شهدای زیاد متوجه می‌شوید که تا اینجا رسیده‌ایم.

احمدی با اشاره به آماری درباره تعداد شرکت کنندگان گفت: بر اساس آمار 56 میلیون و 104هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند، بر اساس آخرین ارزیابی در حال میل به شرکت ظرفیتی حدود 57 درصد در انتخابات احساس می‌شود. این عدد صرف نظر از اینکه چه کسی از صندوق رای  بیرون می‌آید گویای افرادی است که می‌خواهند در انتخابت شرکت کنند، مهم آن است که آمار مشارکت بالا برود که اگر این اتفاق  بیفتد امنیت ملی تضمین خواهد شد.مردم در روز انتخابات به صورت مستقیم حرف خود را با اسمی که  روی کاغذ می‌نویسند، می‌زنند.تصمیم می‌گیرند اداره کشور دست چه کسی باشد. در مدت باقی مانده از همه خواهش می‌کنیم به اصل قصه مشارکت  کمک کنند.

وی  با بیان اینکه در قانون انتخابات برای هر شعبه یک نماینده فرماندار پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: این نماینده باید به نوعی نقش فرماندار را در داخل شعبه ایفا کند. قانون‌گذار برای افزایش ضریب امنیت روانی وجود هر ناظر را باتوجه به تصمیم شورای نگهبان لازم دانسته است.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: در قانون ریاست جمهوری  و بر طبق تبصره 19 ماده 31 ، وزارت کشور با اطلاع هیئت اجرایی مرکزی انتخابات می‌تواند، مأموران را برای بازرسی و کنترل جریان انتخابات به صورت ثابت و سیار به شهرستان‌ها و بخش‌ها اعزام کنند. شما وظیفه دارید در کنار ناظرین شورای نگهبان امنیت روانی مردم را فراهم کنید.

احمدی ادامه داد:  به فرموده امام میزان رای ملت است  و رای  ملت حق الناس است. در فضای امروز جامعه، تخریب، تهدید و تولید خبر جعل ممکن است زیاد باشد اما  هوش و تدبیر فهم همگانی ملاک است که باید حقوق را رعایت کنند. بر اساس گزارش‌های رسیده، شکایت‌ها در مجموع این دوره از انتخابات یک سوم دوره‌های قبل است. به هیچ وجه  کسی از تخلف نمی‌گذرد و اگر انحراف از معیار و قانون داشته باشیم همه مکلف هستند تذکر داده و پیگیری کنند

وی تاکید کرد: به لحاظ امنیت فیزیکی، نیروی انتظامی مسئول اجرای امنیت است و به ناجا خسته نباشید می‌گویم. آنها می‌توانند کمبود نیروی خود را با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح  از سایر قوا تامین کنند. ارتش و سپاه متعلق به همه ما هستند، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات  و بسیج افتخار ما هستند، اینکه نیروی انتظامی اگر در جایی نیرو کم داشت و خواست از جاهای دیگر برای برقراری امنیت نیرو تامین کند شبهه ای وارد نکنیم زیرا ما واقعا به همه آنها اعتماد و اطمینان داریم.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: برخی شبهه ایجاد می‌کنند که سامانه انتخابات را هک کنند.در گام اول  شعب با اصل شناسنامه و شماره ملی و اگر کسی شناسنامه جدید داشت الزامی به کارت ملی ندارد. شماره ملی اشخاص باشد در سیستم ثبت می‌شود و اگر 10 المثنی هم داشته باشند در شعب دیگر قابل رهگیری است.

احمدی درباره اعلام نتایج آراء نیز گفت: براساس قانون نتیجه انتخابات را وزیر کشور پس از تایید هیئت اجرایی اعلام می‌کند و باید از گمانه زنی درباره نتایج آرا خودداری کنیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها