متهم شدن مسؤولان بارز هندی در پروندۀ تخریب مسجد بابری

متهم شدن مسؤولان بارز هندی در پروندۀ تخریب مسجد بابری
چهارشنبه 10 خرداد 1396 - 10:24

دادگاه عالی هند چهار تن از وزرا و مقامات ارشد حزب راستگرای هندویی به نام "بهاراتیا جاناتا" (بی.جی.پی.) به رهبری "نارندرا مودی" نخست وزیر این کشور را در رابطه با پرونده تخریب مسجد بابری در سال 1992 که به درگیری های خونینی میان مسلمانان و هندوها منجرشد، متهم کرد.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد متهم هستند که با تحریک هندوهای افراطی در تخریب مسجد بابری در سال 1992، باعث گسترش اختلافات قومی و مرگ هزاران نفر شده اند.
تاریخ تاسیس مسجد بابری به قرن شانزدهم میلادی در شهر ایودیا در ایالت اوتارپرادش برمی گردد که تخریب آن موجی از خشونت را در سراسر هند بدنبال داشت.
هندوهای افراطی در ششم دسامبر سال 1992 با هدف احداث معبد رام، مسجد بابری را تخریب کردند.
در همین حال به منظور تفهیم اتهام، "اوما بهارتی" وزیر آب، "لال ادفانی" و دو نفر از اعضای حزب بهاراتيا جاناتا به رهبری مودی و هشت متهم دیگر در جلسه دادگاه که در شهر لکهنو برگزار شد، حاضر شدند.

سه تن از متهمان هرگونه دخالتی را در تخریب مسجد رد کردند اما دادگاه حکم داد که شواهد کافی درخصوص اتهام آنها به توطئه جنایی، در پرونده وجود دارد. همه متهمان تا روز محاکمه به قید ضمانت آزاد شدند.

پیش از این دادگاه عالی الله‌آباد در سال 2010، عاملان تخریب مسجد بابری را از اتهامات تبرئه کرده بود. اما دادگاه عالی هند اخیراً اعلام کرد که قصد دارد پرونده‌های مسجد بابری را بار دیگر به جریان بیاندازد.

هندوهای تندرو مدعی هستند که این مسجد در محل زادگاه راما، یکی از خدایان آن‌ها، بنا شده بود و پیش‌تر معبدی در آن مکان قرار داشت.

اقدام هندوهای متعصب در تخریب مسجد بابری، به ناآرامی‌هایی منجر شد که بر اثر آن‌ها دست‌کم 2 هزار نفر کشته شدند.

تاکنون بارها بسیاری از مسلمانان هند با برگزاری تجمعات اعتراضی مختلف خواستار مجازات عوامل تخریب مسجد بابری شده‌اند.
حزب افراطی بی جی پی که پس از پیروزی در انتخابات سراسری پارلمانی هند در سال 2014، دولت را در این کشور در اختیار گرفته است، همانطور که پیش بینی می شد فشارها بر مسلمانان را در مناطق مختلف هند افزایش داده است.

به همین دلیل اعضای ارشد حزب بی جی پی در ایالت اوتارپرداش در اقدامی غیر قانونی و غیر عرفی در چند هفته گذشته با اعمال فشار دیوان عالی هند تلاش کردند که این نهاد را به صدور رای مثبت به نفع هندوهای افراطی که متهم اصلی در پرونده تخریب مسجد بابری هستند، وادار کنند.

مسجد بابری،نام مسجدی در شهر آیودیا (آیودهیا یا آجودهیا) در بخش فیض آباد در ایالت اوتارپرادش هند در یکصد کیلومتری شرق لکنهو است که برفراز تپه‌ای به‌ نام «رام کوت» به معنی «قلعه رام» وجود داشت. این مسجد که در اوایل سده شانزدهم میلادی به دستور ظهیرالدین محمد بابُر بنا شده بود در ۱۹۹۲ توسط هندوهای افراطی تخریب شد.
221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها