ویدیو؛ "هنگ" وزارت خارجه آمریکا از سؤال درباره عربستان!

چهارشنبه 10 خرداد 1396 - 22:01

سوال يکی از خبرنگاران در نشست روز سه‌شنبه وزارت خارجه آمريکا، «استوارت جونز» را به شدت غافلگير کرد.

العالم - آمریکا

«استوارت جونز» دستيار وزير خارجه آمريکا سه‌شنبه براي تشريح نتايج سفر دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا به خاورميانه، در جمع خبرنگاران حاضر شد.

در بخشي از اين نشست، «ديو کلارک» خبرنگار خبرگزاري فرانسه از او در مورد تناقض موضع ترامپ درباره ايران و عربستان پرسيد و گفت رئيس‌جمهور آمريکا در حالي از دموکراسي ايران انتقاد کرد که در کنار مقامات سعودي ايستاده بود.

وي از دستيار وزير خارجه آمريکا پرسيد: «تعهد عربستان به دموکراسي را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟»

در پاسخ به اين سوال، جونز که به نظر مي‌رسد اصلا انتظار چنين سوالي را نداشته و جا خورده، نزديک به 20 ثانيه سکوت کرد و به فکر فرو رفت.

وي بعد از اين سکوت طولاني و غيرمعمول، بدون اشاره به مسئله دموکراسي در عربستان، گفت سفر ترامپ به خاورميانه موجب پيشرفت در زمينه مبارزه با تروريسم شده است.

جونز سپس ايران را به حمايت از تروريسم متهم کرد و بدون پاسخ دادن به سوال ديگري، نشست را ترک کرد.

پایگاه آمریکایی "هات ایر" (Hotair)، در گزارشی تحت عنوان "سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که چرا آمریکا از انتخابات ایران انتقاد می کند اما از  عربستان نه! دست پاچه و گیج شد" به انعکاس این خبر پرداخته است.

در این جلسه یکی از خبرنگاران از آقای "استوارت جونز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک می پرسد: شما آن جا [عربستان] بودید و وزیر امور خارجه [آمریکا] از عملکرد انتخابات ایران و سابقه ایران در بخش دمکراسی انتقاد کرد، وی این کار را کرد درحالیکه در کنار مقامات سعودی بود. توصیف شما از تعهد عربستان سعودی به دمکراسی چیست؟ آیا دولت آمریکا معتقد است که دمکراسی مانعی برضد افراط گری است؟

معاون وزیر امور خارجه آمریکا درحالیکه انتظار چنین پرسشی را نداشت و چهره اش مات و مبهوت نشان می داد پس از سکوتی نسبتا طولانی گفت فکر می کنم چیزی که ما می گوئیم این است که در این جلسه ما توانستیم پیشرفت قابل توجهی با شرکای سعودی و شرکای خود در شورای همکاری خلیج(فارس) بدست آوریم یعنی هم بیانیه قوی برضد افراط گری صادر شد و نیز برخی تدابیر از طریق ساز و کارهای شورای همکاری خلیج (فارس) در نظر گرفته شد تا ما بتوانیم با افراط گرایی مبارزه کنیم. روشن است که یک منبع افراط گری و یک تهدید تروریستی از ایران نشأت می گیرد.

این پایگاه آمریکایی با اشاره به عکس العمل "جونز" با لحنی تمسخر آمیز به انقاد از سیاست های دولتمردان آمریکایی پرداخته و می نویسد:
«اگر شما در حالی که در خانه نشسته بودید، ثانیه ها را می شمردید، متوجه می شدید که توقف آقای جونز برای پاسخ به این سؤال 20 ثانیه طول می کشد. پس از این همه فکر کردن و تلاش برای یافتن پاسخی در این رابطه، هنوز آقای جونز که بهت زده شده است نمی داند که باید چه بگوید.

البته یک پاسخ برای این سؤال وجود دارد... در صورت برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه در عربستان، حکومتی ضد غربی روی کار خواهد آمد. آمریکا نیز دموکراسی را فقط یک ابزار می داند و زمانی که این ابزار در خدمت لیبرالیسم نباشد، حمایتی از دموکراسی در کار نیست؛ اما قطعا آقای "جونز" نمی تواند چنین پاسخی را عنوان کند.

البته آقای "جونز" می توانست سریعا پاسخی را سرهم کرده و مثلا عنوان کند که عربستان سعودی در حال حاضر با سرعت بسیار کمی درحال حرکت به سوی لیبرالیسم است اما ایران از انقلاب 1979 به صورت کلی از خط لیبرالیسم جدا شده است؛ هر چند واقعیت آن است که در حال حاضر آزادی بیشتری در ایران نسبت به عربستان وجود دارد.

شاید هم آقای جونز باید عنوان می کرد که عربستان ده ها سال است که متحد ما است؛ هر چند گاه گاهی هواپیماهای مسافربری سعودی به آسمان خراش های ما برخورد می کنند [اشاره به حملات تروریستی 11 سپتامبر]، اما ایران 40 سال است که دشمن ما است.

با وجود همه این پاسخ ها، آقای "جویز" چیزی برای گفتن نداشت؛ شاید او خسته بوده است!»

پایگاه آمریکایی "امریکن کانسروتیو" (American Conservative)  نیز چندی پیش با انتشار گزارشی به حمایت تسلیحاتی دولت ترامپ از حمله عربستان سعودی به یمن با هدف مبارزه با ایران پرداخته و ضمن "شرم آور" خواندن این اقدام دولت آمریکا، نتیجه آن را به ضرر آمریکا دانسته است.

در این گزارش آمده است:

«حمایت آمریکا از حمله عربستان سعودی به یمن، یک افتضاح و رسوایی برای آمریکا در دو سال گذشته بوده است؛ اما تصمیم اخیر دولت ترامپ نشان می دهد که دولت جدید به دنبال آن است که اشتباهات گذشته را تشدید نماید. آمریکا عمیقا در جنایات جنگی ائتلاف عربی علیه یمن و نقش آن در بوجود آمدن یکی از بدترین بحران های انسانی در جهان، نقش داشته و شریک جرم آن ها بوده است و به لطف ترامپ، همدستی در این جرم در حال بدتر شدن است.

پربیننده ترین خبرها