مرگ دلخراش یک ماهی فروش، مغرب را ناآرام کرد

مرگ دلخراش یک ماهی فروش، مغرب را ناآرام کرد
دوشنبه 22 خرداد 1396 - 10:29

در پی مرگ یک ماهی فروش در یک کامیون حمل زباله، هزاران مغربی در پایتخت این کشور تظاهرات کردند؛ این ماهی فروش که تلاش می کرد کالای مصادره شده خود را پس بگیرد، در داخل کامیون حمل زباله جان سپرد.

العالم - آفریقا
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، هزاران مغربی با در دست داشتن پرچم مغرب و پرچم بربرها و پرچم جنبش 20 فوریه  - که اعتراضات موسوم به بهار عربی را در 2011 رهبری می کرد – در رباط جمع شدند. آنها همچنین عکس هایی از زندانیانی که در اعتراضات "حراک الریف" دستگیر شده بودند در دست داشته و خواستار آزادی آنها شدند.
شرکت کنندگان در این تظاهرات شعارهایی چون "زنده باد ملت" و "زنده باد مغربی ها" سر دادند و خواستار آزادی، برابری، عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد شدند.
یکی از معترضان که عکس دو فرزند بازداشت شده خود را به دست داشت به خبرگزاری رویترز گفت: "ما باید با ظلم مبارزه کنیم. گناه پسران من چیست؟ آنها را ساعت شش صبح در خانه هایشان گرفتند.. ما وقتی چنین حضور و تظاهراتی را می بینیم که در حمایت از ما برگزار شده است رنجمان را فراموش می کنیم و دل گرم می شویم.. همه ما مغربی هستیم".
معترض دیگری گفت: "من بیش از 500 کیلومتر راه آمده ام؛ نخوابیده ام؛ من الان روزه ام. اما هیچ یک از اینها نمی تواند ما را از مطالبه کرامت و آزادی و آزادی بی قید و شرط همه زندانیان بازدارد".
حرکت معترضان که در میان آنها هواداران جمعیت اسلامگرای "عدل و احسان" هم دیده می شوند، پس از آن آغاز شد که "عبدالاله بنکران"، رهبر حزب "عدالت و توسعه" از نحوه برخورد دولت با جنبش "حراک الریف" انتقاد کرده و آن را به اعمال افراطی خشونت علیه معترضان متهم کرد.
همچنین به دنبال بازداشت "ناصر الزفزافی"، یکی از رهبران اعتراض در شهر حسیمه به اتهام برهم زدن امنیت داخلی، اوضاع بحرانی تر شده و معترضان خواستار آزاد وی شدند.
این دوره از اعتراضات از زمان تحرکات اعتراض آمیز 2011، خشن ترین ناآرامی ها در مغرب به شمار می آید. در اعتراضات 2011 که برای دموکراسی آغاز شده بود، ملک محمد ششم مجبور شد از برخی اختیارات خود صرف نظر کند.
208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها