مصر به باشگاه پادشاهان عرب دعوت شد؛

تلاش برای احیای محور میانه رو در منطقه

تلاش برای احیای محور میانه رو در منطقه
چهارشنبه 29 تير 1390 - 10:32

پس از سرنگوني رژيم مبارک و فروپاشي محور به اصطلاح ميانه رو که حافظ منافع آمريکا و رژيم صهيونيستي در منطقه به شمار مي آمد؛ اکنون شوراي همکاري به فکر آن افتاده است که پيش از روي کار آمدن دولتي دموکراتيک و مردمي در مصر، و به ثمر نشستن انقلاب، اين کشور را به عضويت شوراي همکاري در آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، درحالیکه بحرین به دعوت رژیم آل خلیفه از فوریه گذشته جولانگاه نیروهای اشغالگر سپرجزیره و بویژه نیروهای سعودی است، فرمانده کل ارتش این مجمع الجزایر در اظهاراتی بی سابقه، از مصر دعوت کرد برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس به شورای همکاری بپیوندد!

"شیخ خلیفه بن احمد آل خلیفه" در مصاحبه با روزنامه "الاخبار القاهریه" بر ضرورت توجه جدی به موضوع پیوستن مصر به شورای همکاری بعنوان یک عضو فعال تاکید کرد و گفت: "فقط مصر می تواند امنیت منطقه را تامین کند، و تاریخ گذشته و حال بیانگر آن است که مصر عمق راهبردی کشورهای عضو شورای همکاری است".

وی افزود: در سایه منافع مشترک، و گامی که برای دعوت مغرب و اردن برای عضویت شورای همکاری برداشته شد، مصر نزدیک ترین گزینه برای همکاری با این شورا است.

این دعوت درحالی مطرح می شود، که فروپاشی رژیم های استبدادی در تونس و مصر و همچنین در اقلیت قرار گرفتن گروه 14 مارس در لبنان و سقوط دولت سعد حریری، موجب شد، پایه های اصلی محور به اصطلاح میانه رو که تا پیش از این هم پیمان اصلی آمریکا در منطقه بود، و برای عادی سازی روابط، و صلح با رژیم اشغالگر تلاش می کرد، فرو بریزد.

ناظران بر این باورند، شورای همکاری که پیش از این تلاش کرده بود با دعوت مغرب و اردن، شورا همکاری را به باشگاه پادشاهان عرب منطقه با محوریت آل سعود تبدیل کند؛ اکنون به دنبال آن است در راستای نقشه های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای گسترش ایران هراسی در منطقه، دوباره مصر را تحت عنوان یکی از اعضای این باشگاه، به جایگاه قبلی خود در دوران مبارک باز گرداند.

فرمانده کل ارتش بحرین در ادامه این اظهارات، با این ادعا که هدف از این دعوت، تاثیرگذاری بر روابط قاهره و تهران نیست، خاطرنشان کرد: از مصر درخواست نمی شود که موضعی خصمانه علیه ایران اتخاذ کند، و ما از هرگونه گفت و گو بین دو کشور استقبال می کنیم.

 



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها