هشدار ترکیه به یونانی‌های قبرس

هشدار ترکیه به یونانی‌های قبرس
سه شنبه 29 شهريور 1390 - 09:13

در پي اعلام قبرس يوناني نشين مبني بر شروع عمليات اكتشاف نفت و گاز در آبهاي اين جزيره، تركيه تهديد كرد كه به زودي اكتشاف نفت و گاز را تحت پشتيباني نيروي دريايي خود در شرق درياي مديترانه شروع مي‌كند، اين کشور در عين حال به نيروي دريايي و هوايي خود آماده‌باش کامل داده تا در اين مورد در صورت نياز وارد عمل شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، به رغم درخواست اتحاديه اروپا از تركيه براي حفظ خويشتن داري، رجب طيب اردوغان - نخست وزير تركيه، در يك كنفرانس خبري گفت: ما به زودي و شايد همين هفته اين عمليات را در منطقه اقتصادي انحصاري خود شروع خواهيم كرد.

وي با بيان اينكه اين منطقه انحصاري مورد مناقشه است افزود: تركيه شكايت خود را مبني بر نادرست بودن اقدام قبرس يوناني نشين مطرح كرده است. در حالی که یک شرکت آمریکایی مناقصه اکتشاف گاز در قبرس را برنده شده و در این زمینه حفاری‌های خود را هم شروع کرد، وزير انرژي ترکيه گفت کشورش بلافاصله به اقدام جمهوري قبرس يوناني نشين براي اکتشاف نفت و گاز در اين جزيره که به دو بخش ترک و يوناني نشين تقسيم شده است، پاسخ خواهد داد. ترکيه جمهوري قبرس يوناني نشين را به رسميت نمي‌شناسد.

وی بدون نام بردن از شرکت خاصی گفت: آنکارا با يک شرکت نروژي براي انجام عمليات حفاري توافقنامه امضا کرده است.

آنکارا معتقد است مقامات قبرس يوناني نشين که فقط جنوب اين جزيره را تحت کنترل دارند، حق ندارند مادامي كه که اين کشور به دو قسمت تجزيه شده، در اين زمينه اقدام کنند. این موضوع یکی از مسایلی است که امشب در دیدار نخست‌وزیر ترکیه و رییس جمهور آمریکا به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد و آمریکایی‌ها تلاش خواهندکرد تا طرف ترک را راضی به خویشتن‌داری در این مورد کنند که به نظر نمی‌رسد ترکیه در این مورد کوتاه بیاید. یک مقام آگاه آمریکایی‌ هم که خواست نامش فاش نشود با اعلام موضع آمریکا مبنی بر حمایت از اکتشاف گاز در قبرس تاکید کرد در این مورد آنکارا باید امتیاز بدهد و مدعی نباشد‍!

تنش‌ها در مدیترانه شرقی در حالی بر سر مساله قبرس بار دیگر تشدید می‌شود که اروپایی‌ها هم طرف یونانی‌های قبرس را گرفته‌اند. اتحاديه اروپا روز دوشنبه از ترکيه خواسته بود از هر نوع تهديد قبرس که مي تواند به روابط آنکارا با نيکوزيا لطمه بزند، خودداري کند. سخنگوي کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: در خصوص حفاري‌هاي نفتي، از ترکيه مي‌خواهيم از هر نوع تهديد يا اقدامي که به برخورد منجر مي‌شود و تبعات منفي بر روابط دو طرف خواهد داشت، خودداري کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها