ادامه توطئه علیه بغداد

نقشه تقسیم عراق روی میز سعودی ها

نقشه تقسیم عراق روی میز سعودی ها
پنج‌شنبه 12 آبان 1390 - 10:40

سايت خبري "نهرين نت" در گزارشي فاش کرد که عربستان سعودي به همراه چند کشور عربي براي تقسيم عراق برنامه ريزي کرده اند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، نهرین نت در گزارش خود نوشت: به دنبال روند گسترده دستگيري بيش از 600 نفر از افراد متهم به دست داشتن در پيگيري طرحي براي خدشه دار کردن روند سياسي عراق و کنترل قدرت در اين کشور با حمايت عربستان، قطر و امارات، خودمختاری استان صلاح الدین به عنوان بخشی از این طرح مورد مخالفت شدید قرار گرفته است.

به نوشته این پایگاه عربی ، تصميم شوراي استان صلاح الدين براي تبديل اين استان به يک منطقه خودمختار با نارضايتي و اعتراض عشاير، نمايندگان، سیاستمداران و شخصيت هاي اين استان مواجه شده است.

نهرین نت افزود : در شرایطی که مقام ها و مردم عراق با طرح موضوع خودمختاری صلاح الدین مخالفت کرده اند ، روزنامه نیمه دولتی "الرياض" که نقطه نظرات دولت عربستان را منعکس مي کند، روز دوشنبه تصميم شوراي اين استان را مبارک دانسته و آن را نتيجه طبيعي احساس شهروندان آن استان مبني بر در حاشيه ماندن اعلام کرد.

پایگاه اینترنتی نهرین نت ادامه داد : ناظران بر اين باورند تصميم شوراي استان صلاح الدين براي تبديل اين استان به يک منطقه خودمختار، در هماهنگي با طرح هاي عربستان براي ايجاد فتنه مذهبي و تحريک جدال ميان اهل سنت و شيعيان در عراق انجام مي شود  چرا که فتاواي تکفيري و عمليات نسل کشي عليه شهروندان شيعه و منفجر کردن حسينيه ها و بارگاههاي مقدس نتوانست به ايجاد اين فتنه بينجامد.

نزديکان اعضاي شوراي استان صلاح الدين در اين باره به شبکه نهرين نت گفتند: "حارث الضاري" رئيس تشکل موسوم به "هيأت علماي مسلمان عراق" که مقر آن در اردن و قاهره است، از تصميم شوراي استان صلاح الدين به علت اعلام خودمختاري اين استان فقط در زمينه مالي و اداري و عدم اعلام خودمختاري کامل آن مانند منطقه خودمختار کردستان انتقاد کرده است.

به نوشته نهرین نت، اين اقدام شوراي استان صلاح الدين باعث شده است تا برخي از ناظران اعضاي این شورا را به تلاش براي فرار از فساد اداري و مالي در اين استان و حمايت از افراد متهم کنند.

نهرین نت به اعتراضات گسترده مردمی علیه تصمیم شورای استان صلاح الدین پرداخت و افزود : از جمله اعتراضات گسترده مردم اين استان با تصميم شوراي استان مي توان به اعتراض فرماندار و شيوخ قبايل شهر دجيل در اين زمينه و تهديد آنها به جدايي از استان صلاح الدين در صورت اصرار اين شورا بر تشکيل و اعلام يک منطقه خودمختار اشاره کرد.

"محمد محمود المجيد" رئيس شوراي اداري شهرستان "الدجيل" در يک کنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت: در صورتي که شوراي استان صلاح الدين به اقدامات خود در زمينه اعلام خودمختاري اين منطقه ادامه دهد؛ شهرستان الدجيل از اين استان جدا خواهد شد.

وي افزود: اين شهرستان ارتباط خود را به طور نهايي با شوراي استان قطع خواهد کرد و به رايزني با استان بغداد براي پيوستن به آن به عنوان نزديک ترين استان خواهد پرداخت.

نهرین نت در ادامه آورده است : در اين کنفرانس که از سوي شوراي اداري شهرستان الدجیل با همکاري شيوخ و شخصيت هاي منطقه تشکيل شده بود، بيش از 200 نفر از شيوخ عشاير و شخصيت هاي فرهنگي، سياسي و رسانه اي حضور داشتند.

شوراي استان صلاح الدين روز 27 ماه اکتبر گذشته با دو سوم آرا به اعلام خودمختاري اداري و اقتصادي اين استان رأي داده بود.

"علي الصجري" از رهبران ائتلاف وحدت عراق تأکيد کرد: نمايندگان استان صلاح الدین در پارلمان عراق اعتراض خود را به اعلام خودمختاري اين استان اعلام خواهند کرد و به زودي نشستي ميان شوراي استان و نمايندگان مردم استان در پارلمان براي صرف نظر کردن از تصميم اعلام خودمختاري برگزار خواهد شد.

درهمین حال "نوري المالکي" نخست وزير عراق در ديدار با شيوخ استان صلاح الدين مخالفت خود با خودمختاري اين استان ابراز داشته و اعلام کرده بود که کابينه با درخواست شوراي استان صلاح الدين در اين باره موافقت نخواهد کرد.

شبکه ماهواره اي "الانوار" به نقل از يک منبع امنيتي اعلام کرده بود: اعلام صلاح الدين به عنوان يک منطقه خودمختار گامي در راستاي تبديل اين استان به پناهگاهي براي تروريست ها و افرادي است که براساس ماده 4 مبارزه با تروريسم تحت پيگرد هستند.

پربیننده ترین خبرها