ترس از اسرائیل دلیل شکست طرح شورای همکاری

ترس از اسرائیل دلیل شکست طرح شورای همکاری
شنبه 12 آذر 1390 - 12:14

يک نويسنده مشهور عرب مخالفت عربستان با عضويت اردن و مغرب در شوراي همکاري را به دليل ترس سعودي ها از نزديک شدن محدوده اين شورا به مرزهاي اراضي اشغالي فلسطين دانست.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" امروز در مقاله ای در روزنامه القدس العربی نوشت: پشيماني عربستان سعودی از پيشنهادش مبني بر عضويت اردن و مغرب در باشگاه کشورهاي ثروتمند عرب (شوراي همکاري خليج فارس) باعث نشد تا اردني ها و مغربي ها به اين علت اقدام به عزاداري و شيون و زاري بپردازند. بلکه مغربي ها و تا حد کمتري اردني ها با سعه صدر با اين تلنگر که آنها را از خواب بيدار کرده است برخورد کرده، و از آن به عنوان عاملی برای رهايي از مشکلي به نام "کفيل" در بهبود وضعيت معيشتي ياد کردند.

این نویسنده با اشاره به شگفت زده شدن اردن و مغرب، مانند دیگر اعضای شورای همکاری پس از مطرح شدن پیشنهاد ملک عبدالله پادشاه عربستان برای پیوستن آنها به این شورا، تاکید کرد: اين پيشنهاد باعث مطرح شدن افکار مختلفي درباره اهداف پنهاني و حقيقي از اين اقدام شد. برخي اين اقدام را در راستاي تشکيل باشگاهي از کشورهاي داراي سرمايه هاي نفتي و مورد حمايت غرب و جدا شدن اين کشورها از کشورهاي داراي نظام ظاهرا جمهوري، اما در واقع وراثتي مي دانستند، که فقط نام جمهوري را يدک کشیده، و در واقع نظام هاي پادشاهي هستند، که این روزها با قيام های مردمي برای مطالبه آزادي، کرامت و اصلاحات دمکراتيک فراگير مواجه شده اند.

توهین عربستان سعودی به اردن و مغرب

عبدالباری عطوان با اشاره به پنهان بودن دلیل واقعی پشیمانی عربستان از پیوستن مغرب و اردن به شورای همکاری، گفت: توجيهات مطرح شده از سوي شاهزاده سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان و همتاي اماراتي اش نه تنها کاملا غيرقابل قبول است، بلکه حتي براي کشورهاي اردن و مغرب توهين آميز مي باشد. فيصل در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره این موضوع، به "بحران يونان" اشاره کرد و گفت: پيوستن يونان به اتحاديه اروپا هنوز هم باعث تفرقه شديدي ميان کشورهاي عضو اين اتحاديه شده است. به طوري که برخي از اين کشورها بر اين باورند که اين امر باعث تحميل هزينه هايي بر اين اتحاديه مي شود و از پيشرفت اين اتحاديه جلوگيري مي کند. اما شيخ عبدالله بن زايد وزير امور خارجه امارات در اين باره اظهار داشت: کشورهاي عضو شوراي همکاري درباره پيوستن اين دو کشور به شوراي مذکور به اجماع نرسیدند.

اتحادیه اروپا و شورای همکاری قابل مقایسه نیستند

نویسنده این مقاله با تاکید بر مخالفت ناظران با اظهارات سعود الفيصل تاکید کرد: به علت اختلافات ريشه اي ميان تجربه اتحاديه اروپا و شوراي همکاري، مقايسه آنها با يکديگر نه تنها اشتباه بلکه حتي ناروا است. زيرا اتحاديه اروپا يک نظام اقتصادي قوي را براساس واحد پولي مشترک و هماهنگي سياسي بنا نهاده است، که ممکن است زماني به وحدت کامل ارتقا يابد. اين در حالي است که شوراي همکاري در بيشتر زمينه هاي مهم مطرح از جمله هماهنگي امنيتي، وحدت اقتصادي، واحد پول مشترک، انتقال نيروي کار، مالکيت و غيره با يکديگر اختلاف نظر دارند.

اختلافات مرزی عربستان و امارات

عبدالباری عطوان ادامه داد: مبالغه آمیز نيست اگر بگوييم اختلافات کشورهاي عضو اين اتحاديه درباره اين مسائل و به ويژه اختلافات مرزي، بسيار بزرگتر و مهم تر از اختلاف ميان آنها درباره پيوستن مغرب و اردن به اين اتحاديه است. ما در ساليان اخير شاهد اختلاف ميان امارات و عربستان بر سر "خور العيديد" و بسته شدن مرز مشترک به روي کاميون ها و شهروندان دو کشور و جلوگيري از ورود شهروندان اماراتي به عربستان با استفاده از کارت شناسايي ملي بوديم. علت این امر وجود نقشه اي از امارات بر روي کارت هاي شناسايي شهروندان اماراتي بود که "خور العیدید" را جزو خاک امارات به شمار آورده بود.

بی نتیجه بودن طرح واحد پول مشترک در شورای همکاری

وی همچنین با اشاره به خروج امارات و عمان از طرح شورای همکاری برای ایجاد واحد پولي مشترک، و اعتراض امارت به اصرار عربستان مبني بر وجود بانک مرکزي شوراي همکاري در رياض به جاي ابوظبي يا دوبي، گفت: پيوستن اردن به شوراي همکاري بسيار به نفع اين کشور خواهد بود. به طوري که اين کشور داراي منابع فراواني از نيروي انساني متخصص و عادي است که مي توان کمبود نيروي انساني شوراي مذکور را تأمين کند.

نقش اردن، عربستان، قطر و امارات در سرکوب مردم بحرین

عبدالباری عطوان ادامه داد: لازم به يادآوري است که نيروهاي اردني به همراه نيروهاي عربستاني، اماراتي و قطري در پايان دادن به انتفاضه مردم در ميدان اللؤلؤه در منامه که نظام بحرين را تهديد

پربیننده ترین خبرها