نویسنده و تحلیلگر عراقی:

ماموریت دشوار مالکی در واشنگتن

ماموریت دشوار مالکی در واشنگتن
دوشنبه 21 آذر 1390 - 07:42

يک نويسنده و تحليلگر سياسي عراقي گفت: نوري مالکي نخست وزير عراق ماموريت دشواري را در واشنگتن پيش روي خود دارد.

" منهل المرشدي " در گفت وگو با شبکه خبري العالم به برنامه کاری مالکی در جریان سفرش به واشنگتن اشاره کرد و گفت: تعهدات آمريکا در قبال عراق درچارچوب توافقنامه امنيتي و در صدر آنها خارج کردن عراق از بند هفتم منشور سازمان ملل در راس برنامه کاری مالکي قرار دارد.

وي مسئله گروهک تروریستی منافقين و پادگان اشرف و موضوع اعطاي مصونيت به نظامیان آمريکايي و سفارت آمريکا در بغداد را از ديگر محورهای گفتگوی مالکی با مقامات آمریکایی دانست و  گفت: مهم ترين موضوع که لازم است در سفر نوري مالکي به واشنگتن مطرح شود؛ وعده هايي است که توافقنامه عراق و آمريکا بر اساس آن امضا شد.

مرشدي افزود: مهم ترين تعهد آمريکا خارج کردن عراق از بند هفتم منشور سازمان ملل است، زيرا تداوم وضعيت موجود به معناي آن است که همچنان يک نيرو و عامل فشار، مانع توسعه اقتصادي عراق و دستيابي اين کشور به حاکميت و استقلال می شود.

وی تصریح کر: تفاهم درباره مسئله مصونيت نيروهاي آمريکايي، که ممکن است در عراق بمانند، نيز در برنامه کاري نوري مالکي خواهد بود.

منهل المرشدی در همين زمينه به مخالفت همه تشکل هاي سياسي عراق با اعطاي مصونيت به نيروهاي مذکور اشاره کرد و افزود: وجود حدود  16 هزار آمريکايي به بهانه سفارت در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد و بسيار سوال برانگيز است.

وی تصریح کرد: همچنين اختصاص بودجه 6 ميليارد دلاري براي سفارت آمريکا در عراق دليل فعاليت اطلاعاتي و لجستيکی فراوان آن است.

اين تحليلگر عراقي با دشوار خواندن مسئوليت هاي فراروي مالکي در واشنگتن گفت: بسياري از شخصيت هاي سياسي عراق با سياست آمريکا و کاخ سفيد در ارتباط هستند و اين مطلب را مي توان از اظهارات آنها بعد از ديدارهايشان از واشنگتن دريافت.

وي خاطر نشان کرد: با آغاز شمارش معکوس عقب نشيني نظامیان آمريکايي از عراق، تشديد تيرگي روابط ميان طرف هاي سياسي عراق نيز آغاز شده است.

مرشدی همچنين با اشاره به افزايش حملات و عمليات مسلحانه در عراق با نزديکي زمان عقب نشيني کامل نيروهاي اشغالگر، درباره تلاش بقاياي حزب بعث براي قدرت گیری دوباره هشدار داد.

اين تحليلگر سياسي تاکيد کرد: عراقي ها مرحله بسيار دشوار و پيچيده اي را پيش رو دارند.

پربیننده ترین خبرها