عراق شرط ضد سوري اتحاديه عرب راردکرد

عراق شرط ضد سوري اتحاديه عرب راردکرد
سه شنبه 22 آذر 1390 - 18:04

يک تحليلگر سياسي عراقي گفت: عراق درخواست اتحاديه عرب براي اتخاذ مواضع تند ضد دولت سوريه در قبال برگزاري نشست سران اين اتحاديه در بغداد را رد کرد.

"عباس الموسوي" روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: عراق درخواست اتخاذ مواضع تند ضد سوريه در قبال برگزاري نشست سران اتحاديه عرب در بغداد را رد کرد و با اين کار بار ديگر جايگاه راهبردي خود در منطقه را بازيافت و اينک درصدد است به بازيگري اساسي در زمينه آرام سازي اوضاع منطقه تبديل شود.

وي افزود: هدف از سفر اخير نبيل العربي دبيرکل اتحاديه عرب به عراق ، مذاکره درباره برگزاري نشست اتحاديه عرب در بغداد در قبال اتخاذ مواضعي از سوي عراق براي تشديد محاصره سوريه بود.

اين تحليلگر سياسي عراقي تشکل هاي سياسي را به ايفاي نقشي اساسي در آرام سازي اوضاع در سوريه و بحرين و به طور کلي منطقه فراخواند و گفت: دولت آمريکا در عراق با چالش هاي فراواني مواجه بود زيرا ملت عراق از ويژگي خاصي برخوردار است.

الموسوي اظهار داشت: آمريکا گمان مي کرد مي تواند عراق را به کشوري فرمانبردار تبديل کند و از طريق بر سر کار آوردن برخي افراد وابسته به صورت مستقيم و غيرمستقيم و احداث پايگاه هاي نظامي در اين کشور ، آن را به خود وابسته کند همان طور که در قطر و برخي ديگر از کشورهاي حاشيه خليج فارس عمل کرده است.

وي تاکيد کرد: ملت عراق نمي پذيرد که در چارچوب ائتلاف راهبردي ، دنباله رو و ابزار دست آمريکا باشد و هيچ کس نمي تواند اين ملت را مجبور کند چنين چيزي را بپذيرد.

الموسوي خاطر نشان کرد: عراق توانست روابط بسيار خوبي با ايران و در عين حال با آمريکا برقرار کند و اين ويژگي سبب شد آمريکا اوضاع عراق را درک کند.

وي تاکيد کرد: نوري مالکي نخست وزير عراق در سفر به واشنگتن بسياري از مسايل به ويژه موضوع سوريه و موضع گيري آمريکا در قبال اين کشور را بررسي کرد و سلفي ها (وهابي ها) از ترس اين که مالکي بتواند آمريکا را در خصوص اوضاع سوريه قانع کند ، سعي کردند اين سفر را مخدوش جلوه دهند و زير سوال ببرند.

الموسوي با اشاره به بروز نشانه هايي مبني بر تغيير مواضع آمريکا در قبال سوريه گفت: سفير آمريکا، فرانسه و ديگر کشورهاي غربي هم اکنون به دمشق بازگشته اند و اين در حالي است که قطر و برخي ديگر از کشورهاي منطقه همچنان به دنبال تنش زايي در سوريه و ايجاد ترديد در خصوص سفر نوري مالکي هستند.
22-04

پربیننده ترین خبرها